Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 8 | 213-233

Article title

Walka o euro: metafory i ramy metaforyczne w informacjach prasowych na temat kryzysu w strefie euro

Content

Title variants

Languages of publication

PL DE EN

Abstracts

PL
Metafory odgrywają kluczową rolę w rozwoju myślenia. W określony sposób porządkują i strukturyzują nasze postrzeganie rzeczywistości. W zależności od zastosowanej ramy metaforycznej, w umyśle czytelnika aktywują się określone zestawy wartości kulturowych, a także oczekiwań i interpretacji. W niniejszym artykule ukazane zostaną ramy metaforyczne dominujące w prasie europejskiej w informacjach dotyczących kryzysu w strefie euro. W oparciu o kryterium kolejności występowania, z każdego badanego tekstu wybrano dwie pierwsze metafory, a następnie na ich podstawie ustalonych zostało pięć głównych typów ram metaforycznych: rama wojny, choroby, klęski żywiołowej, konstrukcji i gry. W kolejnym kroku porównano, jak często ramy te występują w różnych rodzajach prasy codziennej w dziesięciu wybranych krajach UE i na tej podstawie sformułowano wnioski na temat wpływu metaforyki kryzysu euro na jego odbiór przez czytelnika.

Contributors

References

  • Bounegru, Liliana/ Forceville, Charles (2011): Metaphors in editorial cartoons representing the global financial crisis. In: Visual Communication 10 (2), 209-229.
  • Cammaerts, Bart (2012): The strategic use of metaphors by political and media elites: The 2007-11 Belgian constitutional crisis. In: International Journal of Media & Cultural Politics 8 (2&3), 229-249.
  • Charteris-Black, Jonathan/ Ennis, Timothy (2001): A comparative study of metaphor in Spanish and English financial reporting. In: English for Specific Purposes 20 (3), 249–266.
  • De Landtsheer, Christ’l (2009): Collecting Political Meaning from the Count of Metaphor. In: A. Musolff/ J. Zinken (Eds.): Metaphors and Discourses. London.
  • Entman, Robert M. (1993): Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. In: Journal of Communication 43, 51-58.
  • Esager, Maria (2011): Fire and Water - a comparative analysis of conceptual metaphors in English and Danish news articles about the credit crisis 2008. http://pure.au.dk/portal/files/40317984/Fire_and_Water.pdf
  • Gamson, W. A./ Modigliani, A. (1989): Media discourse and public opinion on nuclear power. A constructionist approach. In: American Journal of Sociology 95 (1), 1-37.
  • Hellsten, Iina (2003): Focus On Metaphors: The Case Of “Frankenfood” On The Web, Journal of Computer- Mediated Communication, 8:0. doi: 10.1111/j.1083-6101.2003.tb00218.x
  • Hellsten, Iina/ Nerlich, Brigitte (2010): The bird flu hype: The spread of a disease out breakthrough the media and Internet discussion groups. In: Journal of Language and Politics 9 (3), 393-408.
  • Horner, Jennifer R. (2011): Clogged systems and toxic assets. News metaphors, neoliberal ideology, and the United States ‘Wall Street Bailout’ of 2008”. In: Journal of Language and Politics 10(1), 29-49.
  • Joris, Willem/ d'Haenens, Leen/ Van Gorp Baldwin/ Vercruysse, Tom (2013): Euro crisis in het nieuws. Eenframinganalyse van de verslaggeving in Vlaamsekranten. Tijdschriftvoor Communicatiewetenschap 41 (2), 162-183.
  • Kimmel, Michael (2008): Metaphor variation in cultural context: Perspectives from anthropology. In: European Journal of English Studies 8 (3), 275-294.
  • Lakoff, George (1993): The contemporary theory of metaphor. In: A. Ortony (ed.), Metaphor and Thought. Cambridge.
  • Lakoff, George (2008): The Political Mind: Why You Can’t Understand 21st-Century American Politics with an 18th-Century Brain. Viking Adult.
  • Lakoff, George/ Johnson, Mark (1980): Metaphors we live by. Chicago.
  • Lakoff, George/ Turner, Mark (1989): More than cool reason: A field guide to poetic metaphor. Chicago.
  • McCloskey, Donald N. (1983): The rhetoric of economics. In: Journal of Economic Literature XXI, 481-517.
  • McCloskey, Donald N. (1995): Metaphors economists live by. In: Social Research 62(2), 215-237.
  • McCloskey, Donald N.(1988). The Rhetoric of Economics. Madison, Wisconsin.
  • Miettinen, Timo (2010): Taantuma, sairaus, kriisi – taloudenuusi anatomia [Recession, illness, crisis – the newanatomy of economy], Liiketaloudellinen Aikakauskirja 2/2010, 210-214.
  • Millar, Frank E./ Beck, Debra B. (2004): Metaphors of crisis. In: D.P. Millar/ R.L. Heath (Eds.): Responding to Crisis. A Rhetorical Approach to Crisis Communication. New Jersey.
  • Peckham, Robert (2013): Economies of contagion: financial crisis and pandemic. In: Economic and Society, 42 (2), 226-248.
  • Porto, M. Dolores y Romano, Manuela (2013): Newspaper Metaphors: Reusing Metaphors Across Media Genres. In: Metaphor and Symbol, 28 (1), 60-73.
  • Rantanen, Terhi (2012): In nationalism we trust? In: Castells, Manuel, Caraça, Caraça and Cardoso, Gustavo, (eds.): Aftermath: the cultures of the economiccrisis. Oxford, Lisbon, Portugal, 132-153.
  • Reese, Stephen D. (2010): Finding frames in a web of culture: the case of the war on terror. In: P. D’Angelo/ J.A. Kuypers (Eds): Doing news framing analysis: Empirical and theoretical perspectives. New York, 84-109.
  • Richardt, Susanne (2005): Metaphor in languages for special purposes: the function of conceptual metaphor in written expert language and expert-lay communication in the domains of economics, medicine and computing. Frankfurt am Main.
  • Schön, Donald (1993): Generative metaphor: A perspective on problem-setting in social policy. In: A. Ortony (Ed.): Metaphor and Thought. Cambridge, 137-163.
  • Skorczynska, Hanna/ Deignan, Alice (2006): Readership and purpose in the choice of economics metaphors. In: Metaphor and Symbol, 21 (2), 87-104.
  • Taylor, Charles (2003). Modern Social Imaginaries. Duke.
  • Van Gorp, Baldwin (2007): The constructionist approach to framing: bringing culture back in. In: Journal of Communication 57, 60-78.
  • Van Gorp, Baldwin (2010): Strategies to take subjectivity out of framing analysis. In: P. D’Angelo/ J. A. Kuypers (Eds): Doing news framing analysis: Empirical and theoretical perspectives. New York, 84-109.
  • Wang, Huili/ Runtsova, Tamara/ Chen, Hongjun (2013): Economy is an organism – a comparative study of metaphor in English and Russian economic discourse. In: Text & Talk 33(2), 259-288.
  • Williams, Ann E. (2013): Metaphor, media, and the market. In: International Journal of Communication 7, 1404-1417.
  • Williams, Ann E./ Davidson, Roeiand Yochim/ Emily Chivers (2011): Who’s to blame when a business fails? How journalistic death metaphors influence responsibility attributions. In: Journalism and Mass Communication Quarterly 88 (3), 541-561.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5e662c96-3ac8-4d19-a805-82f2d4763de4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.