Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 1(28) | 353-368

Article title

Społeczne uwarunkowania edukacji medialnej w rodzinie

Content

Title variants

EN
Social conditions of media literacy in the family unit

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
W artykule podjęto próbę określenia i scharakteryzowania wybranych społecznych determinant edukacji medialnej w rodzinie. Pierwszą z nich jest zróżnicowanie pokoleniowe warunkujące odmienne kompetencje i sposoby korzystania z mediów. Stała obecność mediów w rodzinie i ich integralne zespolenie z porządkiem codziennego życia rodzinnego skłaniają do stwierdzenia, że media stają się znaczącymi podmiotami uczestniczącymi w procesie komunikowania. Drugą determinantą są zatem wzory komunikacji w rodzinie: jednokierunkowa, dwukierunkowa oraz bezkierunkowa. Na kanwie wielości typów komunikacji refleksji poddano negocjacyjny model komunikacji, uznany za najbardziej właściwy w aktywnym korzystaniu z mediów. W rozważaniach przyjęto perspektywę „miękkiego” determinizmu medialnego Paula Levinsona.
EN
The article attempts to identify and characterise the selected social determinants of media literacy in a family. First of these is the generational diversity that conditions different competences and ways of media use. The constant presence of media in a family unit and its integral connection with daily life within that family provoke the statement that the media has become an important participant in the process of communication. Therefore, the second determinant is constituted by the models of communication in the family: whether these are one-way, two-way or non-directional communication models. On the basis of the variety of communication types, this paper concentrates on the negotiation model of communication – this being considered to be the most adequate in the active use of media. The discussion takes the perspective of “soft” media determinism by Paul Levinson.

Year

Issue

Pages

353-368

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Bennett, W.L. (2008). Digital Natives as Self Actualizing Citizen. W: A.H. Fine, M.L. Sifty, A. Rasiej, J. Levy (red.), Rebooting America: Ideas for the Internet Age. Personal Democracy Forum, London.
  • Coupland, D. (1991). Generation X: Tales for an Accelerated Culture. St. Martin’s Press, New York.
  • Delumeau, J. (1995). Przedmowa. W: J. Delumeau, D. Roche (red.), Historia ojców i ojcostwa, tłum. J. Radożycki, M. Paloetti-Radożycka. Oficyna Wydawnicza Volumen, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Dilthey, W. (1921). Das Erlebnis und die Dichtung. Teubner, Leipzig, Berlin.
  • Duch-Krzystoszek, D. (2007). Kto rządzi w rodzinie. Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa.
  • Dyczewski, L. (2015). Odmienność i więź międzypokoleniowa. „Przegląd Uniwersytecki”, 4–5, s. 6–8.
  • Frydrychowicz, S. (2009). Komunikacja interpersonalna jako wartość rozwojowa w rodzinie. W: B. Harwas-Napierała (red.), Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Gruchoła, M. (2014). Od pokolenia X do pokolenia Alpha – wartości mediów. W: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media. Wartości w mediach – wartości mediów, t. II, Wartości mediów. Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Habermas, J. (2006). Teoria działania komunikacyjnego. Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, tłum. M.J. Siemek. PWN, Warszawa.
  • Huntley, R. (2006). The World According to Y: Inside to New Adult Generation. Allen & Unwin, Sydney.
  • Izdebska, J. (2003). Dziecko w świecie mediów i multimediów – relacje o charakterze pośrednim. W: J. Izdebska (red.), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym: wybrane zagadnienia i źródła pedagogiki społecznej. Trans Humana, Białystok.
  • Izdebska, J. (2010). Badania nad mediami w życiu dziecka i rodziny – próba oceny i nowe wyzwania. W: M. Sokołowski (red.), Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa.
  • Levinson, P. (2006). Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, tłum. H. Jankowska. Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, Warszawa.
  • Miczka, T. (2004). Edukacja medialna jako podstawa kształcenia i wychowania w społeczeństwie informacyjnym. W: I. Borkowski (red.), Edukacja medialna teksty i preteksty. Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław.
  • Mitręga, A. (2012). Styl wychowania a jakość komunikacji w relacjach rodziców i dzieci. W: M. Wawrzak-Chodaczek, I. Jagoszewska (red.), Komunikacja wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Oleś, P.K. (2008). O różnych rodzajach tożsamości. W: P.K. Oleś, A. Batory (red.), Tożsamość i jej przemiany a kultura. Wydawnictwo KUL, Lublin.Osmańska-furmanek, W. (2004). Człowiek w medialnej przestrzeni edukacyjnej – alokacje czasowe i przestrzenne. W: I. Borkowski (red.), Edukacja medialna – teksty i preteksty. Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław. Osmańska-furmanek, W., furmanek M., Pedagogika mediów. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. III, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
  • Popiołek, M. (2014). Polityczne aspekty mediów społecznościowych. W: W. Opioła,
  • M. Popiołek (red.), Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Siemieniecki, B. (2004). Edukacja humanistyczna i komputery. W: J. Gajda,
  • B. Siemieniecki, K. Wenta (red.), Edukacja medialna. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Siemieniecki, B. Media w świecie postmodernistycznym a edukacja. W: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Media w edukacji – szanse i zagrożenia. Wydawnictwo Adamm Marszałek, Toruń.
  • Turner, J. (2006). Struktura teorii socjologicznej, tłum. J. Szmatka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Goban-Klas, T. (2002). Szkoła wobec pokolenia SMS-u. http://free.art.pl/fotografie/ goban-klas/szkola_wobec_pokolenia_sms.pdf (dostęp: 22.04.2013).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1734-2031

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-5e676068-03eb-480c-8d1c-deb059233f6a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.