Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | XXI | 191-208

Article title

On the Incompatibility of Science and Art – A Quantitative Survey to Determine the Relevance of an Academic Definition of Art for Artists

Content

Title variants

PL
O niezgodności nauki i sztuki – badanie ilościowe mające na celu ocenę znaczenia i stosowności naukowej koncepcji sztuki w twórczości artystycznej

Languages of publication

EN PL

Abstracts

EN
Since Greek Antiquity, art historians, philosophers and sociologists alike have been engaged in an academic discourse to find a definition for art. It seems, however, to lie in the very nature of art to continuously redefine itself. The endeavor of developing a theoretical con¬struct for the visual arts appears therefor to succeed only in part; art seems always a step ahead of science. A scientific perspective on the concept of art still dominates literature today. This article highlights the artist’s perspective and shows what role a scientific approach to the con¬cept of art plays in artistic practice while also identifying alternative possibilities to define art. A quantitative survey among 80 visual artists revealed that they consider a scientific definition of art as rather irrelevant, a majority even deeming it unnecessary. Instead, they see artists as key figures on the art market, positioning themselves before art historians or curators when it comes to determining what art is. When it comes to the question of who ultimately defines the concept of art, it becomes clear that a certain incompatibility between art theorists and visual artists exi¬sts. Based on the insights gained, this study concludes with implications for further developing theories on the concept of art, proposing to better integrate artists in their roles as researchers in order to achieve more dynamic and adaptable approaches.
PL
Dyskurs naukowy o teoretycznym zdefiniowaniu pojęcia sztuki ma swoje korzenie w greckim antyku. Od tego czasu historia sztuki, filozofia i socjologia sztuki starająsiędefiniowaćsztu- kęna różne sposoby, niemniej jednak sztuka jako pojęcie ma w swojej naturze ciągłe odkrywanie sięna nowo. Dostępna literatura dotycząca tej dziedziny zajmuje sięw tym kontekście zazwy¬czaj badaniem perspektywy naukowo-teoretycznej. Celem artykułu jest podkreślenie artystycz¬nego spojrzenia na poruszaną tematykę i ukazanie, jaką rolę odgrywa naukowe badanie pojęcia sztuki w praktyce artystycznej oraz identyfikacja alternatywnych modeli definicji pojęcia sztuki. Wyniki badania ilościowego przeprowadzonego wśród 80-ciu artystów wizualnych wykazały, że naukowa definicja sztuki ma dla nich mniejsze znaczenie, a wielu z nich uważa nawet, że taka definicja jest zbędna. Zamiast tego, postrzegają oni swoja role na rynku sztuki jako tych, którzy definiują sztukę przed jej historykami lub kuratorami. Można zatem stwierdzić, że istnieje pew¬na niezgodność w kwestii ostatecznego definiowania pojęcia sztuki między teoretykami sztuki, a artystami wizualnymi. Na podstawie uzyskanych wyników badania można sformułować wnioski dotyczące dalszego rozwoju w dziedzinie tworzenia koncepcji sztuki. Jedną z propozycji jest silniejsze włączenie artysty w proces naukowy w celu opracowania bardziej elastycznych i dopasowanych modeli teorii sztuki.

Year

Volume

XXI

Pages

191-208

Physical description

Contributors

author
  • European University Viadrina Frankfurt (Oder)
  • European University Viadrina Frankfurt (Oder)
author
  • European University Viadrina Frankfurt (Oder)

References

  • Abbing Hans (2002) Why Are Artists Poor? The Exceptional Economy of the Arts, Amsterdam: Amsterdam: University Press.
  • Carroll Noël (2012), Monroe Beardsley, [in:] Aesthetics: The Key Thinkers, Giovannelli Alessan¬dro ed., London, New York: Continuum, pp.160-165.
  • Carroll Noël ed. (2000) Theories of Art Today, Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press.
  • Chipp Herschel Browning (1968) Theories of modern art: A source book by artists and critics, Berkeley: University of California Press.
  • Costello Diarmuid, Vickery Jonathan (2007) Art: Key Contemporary Thinkers, Oxford, New York: Berg Publishers.
  • Currie Gregory (2010) Actual Art, Possible Art, and Art’s Definition. Journal of Aesthetics and Art Criticism, New Jersey: Wiley, Vol. 68, Nr. 3, pp. 235-241.
  • Davies Stephen (1991) Definitions of Art, Ithaca, London: Cornell University Press.
  • Dickie George (1997) Introduction to Aesthetics: An Analytic Approach, New York, Oxford: Oxford University Press.
  • Dickie George (2000) Institutional Theory of Art, [in:] Carroll Noël ed., Theories of Art Today, Madison, Wisconsin: The University of Wisconsin Press, pp. 93-108.
  • Dresdner Albert (1968) Die Entstehung der Kunstkritik im Zusammenhang der Geschichte des europäischen Kunstlebens. Dresden: Verlag der Kunst Dresden.
  • Hörisch Jochen (27.10.2017) Der Wert der Kunst. Oder: Was leistet Kunst, wer kann und soll sich bildende Kunst leisten? [Lecture Paper]. Berlin: Akademie der Künste, BBK-Symposium „Kunst Wert“.
  • Künstlersozialkasse Deutschland, Voraussetzungen für eine Versicherung bei der KSK: https://www.kuenstlersozialkasse.de/kuenstler-und-publizisten/voraussetzungen.html (access: 12 July 2019).
  • Lilja Efva (2015) ART, RESEARCH, EMPOWERMENT: On the Artist as Researcher, Stockholm: Elanders Sweden AB.
  • Levinson Jerrold (2002) The Irreducible Historicality of the Concept of Art, The British Journal of Aesthetics, Vol. 42, Nr. 4, Oxford: Oxford University Press, pp. 367–379.
  • McAndrew Clare (2019) The Art Market 2019, Basel: Art Basel and UBS: https://issuu.com/widewalls6/docs/art-market-report-2019 (access: 17 July 2019).
  • Sontag Susan (1963) Against Interpretation p.7: https://jolika.theaterblogs.de/wp-content/uplo¬ads/2012/05/against-interpretation.pdf, (access: 12 July 2019).
  • Sontag Susan (1967) Aesthetics of Silence, Aspen no. 5 + 6, Vol. 3. p. 2: http://www.kim-cohen.com/Assets/CourseAssets/Texts/Sontag_The%20Aesthetics%20of%20Silence.pdf (access: 12 July 2019).
  • Stecker Robert (2012) Plato, [in:] Aesthetics: The Key Thinkers, Giovannelli Alessandro ed., Lon¬don, New York: Continuum, pp. 8-20.
  • Taylor Joshua C. (1987) Nineteenth Century Theories of Art, Berkeley/ Los Angeles/ London: University of California Press.
  • Walker John. A. (2011) Art in the Age of Mass Media. 3rd ed. London: Pluto Press.
  • Weisstein Ulrich (1992) Literatur und bildende Kunst. Andy Warhol und der Umbau des Kunstbe¬triebs im 20. Jahrhundert. Frankfurt/Main: Campus Verlag GmbH.
  • Weitz Morris (1956) The Role of Theory in Aesthetics. The Journal of Aesthetics and Art Criti¬cism. Philadelphia: The American Society for Aesthetics, Vol. 15, Nr. 1, pp. 27-35.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-60798659-4a7a-4ad0-9d69-a8430de955af
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.