Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 121 Kino i młoda widownia | 119-143

Article title

Przygody Stasia i Nel w świecie marketingowego PR-u. Analiza kampanii promocyjnej W pustyni i w puszczy Gavina Hooda

Authors

Title variants

EN
The Adventures of Staś and Nel in the World of Marketing PR: An Analysis of the Promotional Campaign for Gavin Hood’s In Desert and Wilderness

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Polski film dla dzieci i młodzieży nieczęsto był przedmiotem zainteresowania badaczy filmu. Jeszcze rzadziej zajmowano się zagadnieniami związanymi z jego produkcją, dystrybucją oraz promocją. Niniejszy artykuł jest próbą wypełnienia tej luki. Przedmiotem zainteresowania autora tekstu są działania z zakresu marketingowego PR-u, które miały miejsce w procesie promocji W pustyni i w puszczy (reż. Gavin Hood, 2001). Autor bada, na ile podjęta strategia PR-owa bazowała na schemacie, który sprawdził się przy okazji promocji Ogniem i mieczem (reż. Jerzy Hoffman, 1999), a także czy jej autorki inspirowały się działaniami, które podjęto w epoce gierkowskiej przy promocji pierwszej adaptacji powieści Henryka Sienkiewicza – W pustyni i w puszczy (1973) w reżyserii Władysława Ślesickiego. W analizie tej autor zastanawia się również nad wpływem działań PR-owych na recepcję krytyczną filmu, do czego służą mu archiwalne materiały prasowe.
EN
Polish film for children and young adults has not often drawn the interest of film researchers. Issues related to its production, distribution, and promotion have been addressed even less frequently. This article is an attempt to fill this gap. It discusses the marketing public relations activities undertaken to promote In Desert and Wilderness (W pustyni i w puszczy, dir. Gavin Hood, 2001). The author examines to what extent the PR strategy was based on a formula that worked well in the case of With Fire and Sword (Ogniem i mieczem, dir. Jerzy Hoffman, 1999), as well as whether the publicists were inspired by activities undertaken during the promotion of the first adaptation of Henryk Sienkiewicz’s novel – In Desert and Wilderness (1973), directed by Władysław Ślesicki. In this analysis, the author also examines the impact of PR activities on the critical reception of the film, drawing on archival press articles.

Year

Pages

119-143

Physical description

Contributors

References

  • [NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (4), s. 10.
  • [NN] (2002). Top 40 Video. Video and DVD Reporter, (5), s. 8.
  • Adamczak, M. (2010). Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  • Adamowicz-Grzyb, G. (2014). Jak promowano film „Ogniem i mieczem” Jerzego Hoffmana. Warszawa: FORTIMA Tłumaczenia – Edukacja – Media.
  • Chomiuk, A. (2019). Wokół Sienkiewicza. Listy – biografie – ekranizacje. Kraków: Collegium Columbinum.
  • Cichoń, A. (2004). W kręgu zagadnień literatury kolonialnej – „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza. Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura, (1), ss. 91-108.
  • Ciecierska, B. (1973). Remis z Sienkiewiczem. Tygodnik Demokratyczny, (44), s. 14.
  • Davis, A. (2007). Public relations (tłum. G. Dąbkowski). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Eisler, J. (1991). Marzec 1968. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Gawroński, S. (2006). Media relations. Współpraca dziennikarzy i specjalistów PR. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania.
  • Gazda, J. (1969). W pustyni i w puszczy. Ekran, (47), s. 15.
  • Gębicka, E. (2006). Między państwowym mecenatem a rynkiem. Polska kinematografia po 1989 roku w kontekście transformacji ustrojowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Giza, B. (oprac.) (2013). Polska krytyka filmowa. Panel dyskusyjny. W: P. Zwierzchowski, B. Giza (red.), Polskie piśmiennictwo filmowe (ss. 11-21). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Hollender, B. (1999). Dla dzieci XXI wieku. Rzeczpospolita, (279), s. 8.
  • Hołownia, S. (2000). Barbie w Afryce. Gazeta Wyborcza, (46), s. 10.
  • Kałużyński, Z. (1973). Kino podnieca Polaków. Polityka, (44), s. 9.
  • Kołodyński, A. (2001). Czworo dzieci i Afryka. Kino, (4), ss. 38-39.
  • Kucharski, K. (2002). Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce 1990-2000. Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.
  • Kurczuk, S. (2022, 8 lutego). „Akademia Pana Kleksa”: w nowym filmie pojawi się drastyczna zmiana. O co chodzi?. Rozrywka.RadioZet.pl. https://rozrywka.radiozet.pl/Filmy/Akademia-Pana-Kleksa-nowy-film-bedzie-roznil-sie-od-oryginalu-WIDEO
  • Kwiatkowski, K. (2001). Bohaterowie z lamusa. Rzeczpospolita, (70), s. A13.
  • Marszałek, R. (1971). Afery obsadowe. Współczesność, (13), s. 12.
  • Michalski, C. (1973). W pustyni i w puszczy. Perspektywy, (43), s. 10.
  • Mielczarek, T. (2005). Telewizyjne upodobania Polaków na przełomie XX i XXI wieku. Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy, 7 (18), ss. 185-200.
  • Mizierski, S. (2000). Przepraszam, kto to nakręci?. Polityka, (46), ss. 54-57.
  • Natkaniec, B. (1974). Choć „Kali być król” i „słoń bujać na trąbie” – nie należy uszczęśliwiać dzieci na siłę. Echo Krakowa, (32), s. 5.
  • Nowak, M. (2001). Inwazja „poprawiaczy”. Myśl Polska o Kulturze, (4), s. 1.
  • Nurczyńska, E. (1973). Staś i Nel na ekranie. Odgłosy, (43), s. 10.
  • Nurczyńska-Fidelska, E. (1997). Ludyczne aspekty filmowych adaptacji utworów Henryka Sienkiewicza. W: E. Nurczyńska-Fidelska, Z. Batko (red.), Wokół problemów adaptacji filmowej (ss. 65-78). Łódź: Centralny Gabinet Edukacji Filmowej Dzieci i Młodzieży.
  • Olędzki, J. (2013). Public relations i marketing medialny. Zarządzenia komunikacją i wizerunkiem w nauce o mediach. Studia Medioznawcze, (4), s. 27-35.
  • Olędzki, J., Tworzydło, D. (red.) (2010). Leksykon public relations. Rzeszów: Wydawnictwo Newsline.
  • Pławuszewski, P. (2017). Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego. Kraków: Universitas.
  • Ślesicki, W. (1986). Z Tomkiem i Moniką w pustyni i w puszczy. Warszawa: Czytelnik.
  • Terentiew, R. (2001). Egzamin z politycznej poprawności. Tygodnik Solidarność, (16), s. 20.
  • Wachowicz, B. (1970). „W pustyni i w puszczy” w wersji ekranowej. Rozmowa z reżyserem Władysławem Ślesickim. Ekran, (4), s. 11.
  • Wolak, J. (2001). W piasku i w lasku, czyli jak Hood zamordował Sienkiewicza. Nasz Dziennik, (77), s. 7.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6092bacb-7f89-46b5-9387-75de8b969840
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.