Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 11 | 69-80

Article title

Tragizm, codzienność i przygoda. Pamięć o wojnie w powieściach Dzieci Warszawy Marii Zarębińskiej-Broniewskiej i Dzieci wśród nocy Ireny Krzywickiej

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest prezentacja sposobów ukazywania obrazów wojny i okupacji w utworach dla młodych czytelników. Analizie i interpretacji poddane są dwa teksty opublikowane tuż po zakończeniu działań wojennych – Marii Zarębińskiej-Broniewskiej Dzieci Warszawy oraz Dzieci wśród nocy Ireny Krzywickiej. Zbadane zostają poszczególne elementy świata przedstawionego, strategie narracyjne, użyte konwencje literackie (baśniowe, realistyczne, przygodowe), podporządkowanie wymogom ówcześnie obowiązującej ideologii, wreszcie obecne niejawnie wątki autobiograficzne. Przywołane w analizie koncepcje teoretyczne memory studies pozwalają utwory obu autorek włączyć we współczesny dyskurs dotyczący kulturowych reprezentacji procesów pamięci.

Journal

Year

Issue

11

Pages

69-80

Physical description

Dates

published
2021-11-30

Contributors

  • Uniwersytet Gdański

References

  • Aleksandrzak, S. (red.) 1969. Kim jesteś Kopciuszku, czyli o problemach współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Erll, A. 2009. Literatura jako medium pamięci zbiorowej. – Saryusz-Wolska, M. (red.). Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Kraków: Universitas, 211–247.
  • Heska-Kwaśniewicz, K. 2009. O wojnie i okupacji w literaturze dla młodego odbiorcy. Rekonesans – Guliwer, 1, 5–10.
  • Kaczyńska, M. 1946. Psychiczne skutki wojny wśród dzieci i młodzieży – Zdrowie Psychiczne, 1, 50–70.
  • Krzywicka, I. 1948. Dzieci wśród nocy. Warszawa: Czytelnik.
  • Krzywicka, I. 2002. Wyznania gorszycielki. Warszawa: Czytelnik.
  • Kuliczkowska, K. 1983. W świecie prozy dla dzieci. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Neumann, B. 2009. Literatura, pamięć, tożsamość. – Saryusz-Wolska, M. (red.). Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Kraków: Univeristas, 249–284.
  • Niesporek-Szamburska, B. (red.), Wójcik-Dudek, M. (red.) 2018. (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Theiss, W. 2012. Sieroctwo wojenne polskich dzieci (1939–1945). Zarys problematyki. – Przegląd Pedagogiczny, 1, 74–95.
  • Uljasz, A. 2014. Maria Zarębińska-Broniewska (1904–1947). Aktorka, pisarka, więzień Oświęcimia. – Przegląd Nauk Historycznych, 1, 101–125.
  • Urbanek, M. 2011. Broniewski: miłość, wódka, polityka. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
  • Wójcik-Dudek, M. 2016. W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Zaremba, M. 2012. Wielka Trwoga. Polska 1944–1947. Ludowa reakcja na kryzys. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Zarębińska, M. 1969. Dzieci Warszawy. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-60e11148-93dc-414e-8358-7c17d87a6673
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.