Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 2 | 69-78

Article title

KOMPETENCJE SPOŁECZNE NAUCZYCIELI EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ I WCZESNOSZKOLNEJ NA PRZEŁOMIE XX I XXI WIEKU

Authors

Content

Title variants

EN
SOCIAL COMPETENCES OF TEACHERS OF PRE-SCHOOL AND EARLY CHILDHOOD EDUCATION AT THE TURN OF THE 20TH AND 21ST CENTURY

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Na przełomie XX/XXI wieku okazało się, iż kompetencje społeczne nauczycieli są równie istotne jak te, które dotychczas mocno akcentowano i szeroko opisywano, czyli kompetencje merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne i dydaktyczno-metodyczne. Współcześnie zwraca się szczególną uwagę na to, iż nauczyciel, który opanował takie cechy jak asertywność, empa-tia, współpraca, umiejętność budowania autorytetu, łatwość komunikacji czy efektywne radze-nie sobie w sytuacjach stresowych jest właściwie przygotowany do pracy w przedszkolu i kla-sach początkowych szkoły podstawowej. To właśnie na początku edukacji dzieci i uczniowie powinni trafić na takiego przewodnika po świecie kształcenia, który swoją wiedzą, umiejętno-ściami, a przede wszystkim osobowością sprawi, że z pasją zaczną pogłębiać swą wiedzę oraz doskona-lić umiejętności.
EN
At the turn of the 20th and 21st century, it turned out that the social competences of teachers are as important as those that have so far been emphasized and described extensively, i.e. content-based, psycho-pedagogic and didactic-methodical competences. Nowadays, special attention is paid to the fact that a teacher who has mastered assertiveness, empathy, cooperation, ability to build authority, ease of communication or effective coping in stressful situations is properly prepared for work in the kindergarten and primary school. It is at the beginning of education that children and pupils should find such a teacher-guide in the world of education, which with their knowledge, skills and first of all personality will make them passionate to deepen their knowledge and improve their skills.

Contributors

  • Uniwersytet Rzeszowski

References

  • Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.
  • Benedikt A., Asertywność jako proces skutecznej komunikacji, Wrocław 2003.
  • Czerepaniak-Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Szczecin 1994.
  • Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.
  • Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, Radom 1997.
  • Jarmóżek J., Kompetencje społeczne nauczyciela, a skuteczność pracy w szkole, „Studia Edukacyjne” 2014, nr 30.
  • Malec A., O przestrzeniach profesjonalnych kompetencji współczesnego nauczyciela, [w:] Kompetencje zawo-dowe nauczyciela w teorii i praktyce, pod red. Z. Zacłony, Nowy Sącz 2013.
  • Nęcka E., Inteligencja. Struktura – geneza – funkcje, Gdańsk 2003.
  • Oblubiński A. (red.), Autorytet. Czy potrzebny w procesie edukacji? Toruń 2012.
  • Okoń W., Kształcenie, [w:] Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007.
  • Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1984.
  • Oleśniak P., Kompetencje – uzgodnienia terminologiczne, [w:] Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje, pod red. E. Przygońskiej, Toruń 2010.
  • Sałata E., Realizacja kompetencji nauczycielskich w opinii badanych nauczycieli, [w:] Kompetencje komunika-cyjne nauczyciela jako droga do sukcesu wychowawczego, pod red. F. Mezihorák, Nakladatelství Votobia Praha, Olomouc 2003.
  • Sęk H., Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.
  • Słownik języka polskiego, pod red. L. Drabik, E. Sobol, Warszawa 2015.
  • Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” 27/28, Poznań 2005.
  • Strykowski W., Szkoła współczesna i zachodzące w niej procesy, [w:] Kompetencje nauczyciela szkoły współcze-snej, pod red. W. Strykowskiego, J. Strykowskiej, J. Pielachowskiego, Poznań 2005.
  • Tomaszewski T., Z pogranicza psychologii i pedagogiki, Warszawa 1970.
  • Tucholska S., Wypalenie zawodowe u nauczycieli: psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Lublin 2009.
  • Zimny J., Współczesny model autorytetu nauczyciela, Lublin 2006.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1895-197X

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6196b2e2-c59e-4a86-a7a4-9950983bcff1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.