PL EN


2017 | 13 | 1(36) | 54-64
Article title

Dziecięce konstrukcje świata w rozmowach z dorosłymi

Content
Title variants
EN
Children’s constructions of the world expressed in conversations with adults
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The text is based on research carried out among schoolchildren of third class of primary school. It shows a way of thinking about the world typical of children and constructing their social knowledge. The text was produced as a result of series of meetings with schoolchildren of 1–3 classes and the struggle to find answers to their questions of social, existential, ethical and moral nature. It reflects childlike concepts of social knowledge. It is based on quality tests results conveyed with the usage of dialogue method. In the theoretical part there are assumptions of interpretive paradigm and theses about social interactionist theory, linguistic relativism and social and psychological constructivism as a background for the discussion. The concept of the research includes the characteristics and justification for the application of the dialogue method and in addition to that, it gives insight into the results of the research which is the reconstruction of the image of the world typical of children and reconstruction of the meanings given to social ideas by children during their conversations with adults. The research part includes the image of the world constructed by children with excerpts from their utterances, from their ways of understanding the world, their perception of their environment. It is divided into parts entitled: ‘Children search’, ‘Children think’, ‘Children speak’, ‘Children construct’. Each part is packed with children’s hot knowledge, their experience and their ways of understanding the world.
Year
Volume
13
Issue
Pages
54-64
Physical description
Dates
published
2017-03-31
Contributors
  • Uniwersytet Gdański
References
  • 1. Juule J. (2014), Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej? Tłum. B. Hellman, B. Baczyńska, Podkowa Leśna, Wydawnictwo MiND.
  • 2. Kielar M. (1989), Potrzeby i możliwości poznawcze dziecka „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 1.
  • 3. Klus-Stańska D. (2007), Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 1/2 (5/6).
  • 4. Klus-Stańska D., M. Nowicka (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa, WSiP.
  • 5. Łobocki M. (2000), Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • 6. Neuman W.L. (1994), Social research methods. Qalitative and quantitative approaches. Boston-London, Allyn and Bacon.
  • 7. Sapir E. (1978), Kultura, język, osobowość: wybrane eseje. Tłum. B. Stanosz, Warszawa, PIW.
  • 8. Szuman S. (1956), Aktywność własna jako czynnik rozwoju dziecka w okresie 7–14 lat. „Nowa Szkoła”, nr 6.
  • 9. Urbaniak-Zając D. (2009), O problemach towarzyszących badaniom jakościowym. „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2.
  • 10. Bartmiński J. (2009), O pojęciu językowego obrazu świata. W: J. Bartmiński (red.), Językowe podstawy obrazu świata. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
  • 11. Blumer H. (1984), Społeczeństwo jako symboliczna interakcja. W: Mokrzycki E. (red.), Kryzys i schizma. Cz. 1, Warszawa, PIW.
  • 12. Brenifier O. (2010), Prawda według Niny. Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
  • 13. Bruner J. (1965), Proces kształcenia. Warszawa, PWN.
  • 14. Cali D., S. Bloch (2012), Wróg. Poznań, Zakamarki.
  • 15. Engelhard J.B. (2003), More er stadia en engel. Kros Forlag.
  • 16. Eliassen S., Forslinol A. (2002), Mar har modt en fyr. Thorup.
  • 17. Freese H-L. (2008), Nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach. Kraków, WAM.
  • 18. Gopnik A. (2010), Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia. Warszawa, Prószyński i Ska.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1734-1582; e-ISSN 2451-2230
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-61994729-1657-4a9e-93d2-5374fdc2e002
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.