Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 3/2012 | 289 - 300

Article title

Pedagog resocjalizacji wobec zmian w systemie edukacji

Content

Title variants

EN
Position of remedial pedagogy in the context of reforms in the higher education system

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest prezentacja miejsca pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie kształcenia akademickiego w kontekście reformy szkolnictwa wyższego. Reformy systemowe, ich założenia i cele są czynnikiem zmiany w myśleniu o kształceniu pedagogów resocjalizacji, a równocześnie dynamika zmian społecznych czy ekonomia wymuszają niejako potrzebę zmian w systemie ich kształcenia. Aktualne reformy szkolnictwa wyższego zakładają zmianę optyki kształcenia w ogóle, akcentując najsilniej potrzeby i uwarunkowania rynku pracy. Jednocześnie aktualny stan prawny nie pozwala jednoznacznie zdefiniować zakres kompetencji i miejsca pedagoga resocjalizacji na rynku pracy. Idee kształcenia uniwersalnego, a zarazem autonomicznego, otwierają szanse dla pedagogów resocjalizacji, równocześnie jednak jeszcze bardziej status zawodowy, a także społeczny „resocjalizatora” pozostaje nieokreślony, mglisty, a przez to niedoceniony, a nawet zagrożony marginalizacją zawodową.
EN
The aim of the following paper is to present the position of remedial pedagogy in the higher education system in the context of reforms taking place in higher education. Systemic reforms, their aims and objectives, are factors affecting thinking about the education of remedial pedagogues, while the dynamics of social change and economy somehow force the need for changes in their training process. Current higher education reform includes changes in educational viewpoints in general, highlighting the needs and circumstances of the labour market. At the same time, the current legal status makes it impossible to clearly define the range of skills and the position of remedial pedagogue on the labour market. The ideas of university education, yet autonomous, open up new opportunities for remedial pedagogues but at the same time their professional and social status remains undefined, blur, and in consequence undervalued and even threatened with professional marginalisation.

Year

Issue

Pages

289 - 300

Physical description

Dates

published
2012-10

Contributors

  • Uniwersytet Jagielloński
author
  • Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • Ambrozik W. (2010). Współczesne koncepcje resocjalizacji a system kształcenia kadr na potrzeby praktyki. W: Urban B. (red.). Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna. Mysłowice: Wyd. GWSP, s. 197.
  • Barczykowska A., Muskała M. Pedagogika resocjalizacyjna wobec procesu bolońskiego. W: Urban B. (red.). Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna. Mysłowice: Wyd. GWSP, s. 229–240.
  • Chmielecka E. (red.) (2010). Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Warszawa: wyd. MNiSW, s. 124 http://www.ekspercibolonscy.org.pl/prezentacje, dostęp z dnia 25.02.2012.
  • Kraśniewski A. (2006). Proces Boloński. Dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe. Warszawa, s.10–11, http://umed.lodz.pl/procesbolonski/materialy/proces_bolonski.pdf, z dnia 19.09.2010.
  • Kraśniewski A. (2011). Jak przygotować programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego? www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/szkolnictwo/20111107_publikacja_mnisw_ak_111105_Wa_pn.pdf, dostęp z dnia 27.05.2011
  • Kusztal J. (2011). Dziecko wobec prawa w rodzinie, szkole i wobec wymiaru sprawiedliwości. W: Biel K., Kusztal J. (red.). Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe. Kraków: Wyd. WAM.
  • Kusztal J. (2011). Kształcenie pedagogów resocjalizacji a potrzeby praktyki. W: Sajdak A., Skulicz D. (red.). Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów. Kraków: Wyd. UJ.
  • Petrie P., Boddy J., Cameron C., Heptinstall E., McQuail S., Simon A., Wigfall V. (2009). Pedagogy – a holistic, personal approach to work with children and young people, across services: European models for practice, training, education and qualification, Briefing paper, University of London, http://eprints.ioe.ac.uk/58/, dostęp z dnia 24.02.2012.
  • Sajdak A. (2011). Kształtowanie kompetencji dydaktycznych pedagogów. W: Sajdak A., Skulicz D. (red.). Paradygmaty akademickiego kształcenie pedagogów. Kraków: Wyd. UJ, s. 130.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz.U. Nr 50, poz. 400.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. Nr 228, poz. 1487.
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. Nr 0, poz. 131.
  • Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, Dz.U. z 2001 r. Nr 124 poz. 1359.
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 648 z późn. zm.
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty, Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.
  • Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 roku w sprawie wzorcowych efektów kształcenia, Dz.U. 253, poz. 152.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-3767

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-62058f09-adff-4a39-a781-ba15c02f95c2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.