Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 61 | 238-249

Article title

Wykorzystanie platform crowdfundingowych do realizacji działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu

Content

Title variants

EN
The use of crowdfunding platforms for the implementation of corporate social responsibility activities

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem opracowania jest identyfikacja form i zakresu wykorzystania platform crowdfundingowych do realizacji strategii CSR. Postawiono dwa pytania badawcze: Jakie działania mogą podejmować przedsiębiorstwa w ramach polskich platform crowdfundingowych do realizacji działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu? Czy platformy crowdfundingowe są wykorzystywane w działalności CSR przedsiębiorstw w Polsce? Do zbadania form i zakresu wykorzystania platform finansowania społecznościowego w realizacji działań CSR wykorzystano obserwację stron WWW. Na podstawie analizy kampanii crowdfundingowych i treści zamieszczanych przez twórców portali Wspieram.to i Pomagamy.im stwierdzono, że platformy finansowania społecznościowego są wykorzystywane do realizacji działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Podejmowane inicjatywy dotyczą społeczności lokalnych, jak i pracowników i opierają się głównie na tworzeniu kampanii i podjęciu współpracy z portalem, w mniejszym stopniu polegają na objęciu patronatem projektu zainicjowanego przez społeczność czy fundację. Działania te mogą być korzystne dla przedsiębiorstwa pod względem wizerunkowym, a także wpływać na obszar zarządzania zasobami ludzkimi. Przeprowadzone badania wstępne stanowią podstawę do pogłębienia tematu wykorzystania portali crowdfundingowych w działaniach związanych z CSR. Szczególnie istotna staje się kwestia skuteczności i efektywności podejmowania takich inicjatyw w realizacji komunikacji i samej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Interesującym dopełnieniem badań byłoby przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z przedsiębiorstwami, które podejmowały wspomniane działania na analizowanych platformach.
EN
The aim of the study is to identify the forms and scope of using crowdfunding platforms to implement the CSR strategy. Two research questions were posed. Can crowdfunding platforms be used to implement activities related to corporate social responsibility? Are crowdfunding platforms used in the CSR activities of enterprises? A qualitative research method was used in the study to examine the forms and scope of using the crowdfunding platforms in the implementation of CSR activities. The choice of the method was dictated by the complexity and initial stage of identifying the problem area. Based on the analysis of crowdfunding campaigns and the content posted by the creators of the Wspieram.to and Pomagamy.im websites, it was found that crowdfunding platforms can be and are used to implement activities within the framework of corporate social responsibility. Undertaken initiatives concern local communities and employees, and are based mainly on creating campaigns and cooperation with the portal, to a lesser extent relying on the patronage of a project initiated by the community or foundation. These actions may be beneficial to the company in terms of image, as well as affect the area of human resources management. The preliminary research carried out is the basis for deepening the topic concerning the use of crowdfunding portals in activities related to CSR. The issue of the effectiveness and efficiency of undertaking such initiatives in implementing communication and the strategy of corporate social responsibility itself becomes particularly important. An interesting complement to the research would be to conduct in-depth interviews with the enterprises that undertook these activities on the studied platforms.

Contributors

  • Katedra Zachowań Organizacyjnych Instytut Zarządzania Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

References

  • Bannerman, S. (2012). Crowdfunding Culture. Journal of Mobile Culture, 6 (04). Pobrane z: http://wi.mobilities.ca/wp co tent/uploads/2012/12/sbannermanwi_2012_06_04.pdf (2019.06.26).
  • Belleflamme, P., Lambert, T., Schwienbacher, A. (2014). Crowdfunding. Tapping the right crowd. Journal of Business Veturing, 29 (5). DOI: 10.2139/ssrn.1836873.
  • Czarnecki, J. (2014). Rodzaje crowdfundingu. W: Crowdfunding, Raport (s. 8–9). Warszawa: Wardyński i Wspólnicy.
  • Crowdfunder, (2015). Grants, loans and crowdfunding – the new funding mix: A special report by Crowdfunder. Pobrane z: https://www.crowdfunder.co.uk/uploads/biz_dev/special_report_grants_loans_crowdfunding.pdf (2019.06.26).
  • Dziuba, D.T. (2015). Ekonomika crowdfundingu. Zarys problematyki badawczej. Warszawa: Difin.
  • Dziuba, D.T. (2012). Rozwój systemów crowdfundingu – modele, oczekiwania i uwarunkowania. Problemy Zarządzania, Vol. 10, 3, (38), 83–103. DOI: 10.7172.1644-9584.38.6.
  • Ellenoff, D.S. (2017). Review of Crowdfunding Regulation 2017. Interpretations of existing regulation concerning crowdfunding in Europe, North America and Israel.
  • Brussels: European Crowdfunding Network AISBL. Pobrane z: https://eurocrowd.org/wp-content/blogs.dir/sites/85/2017/10/ECN_Review_of_Crowdfunding_Regulation_2017.pdf (2019.02.04).
  • MacDougall, T. (2014). A new Corporate Social Responsibility Strategy – Integrated Corporate Crowdfunding. Crowdfund Insider. Pobrane z: http://www.crowdfundinsider.com/2014/06/41949-new-corporate-social-responsibility-strategy-integrated-corporate-crowdfunding/ (2019.06.18).
  • Nesta (2016). Crowdfunding Good Causes. Opportunities and challenges for charities, community groups and social entrepreneurs. Pobrane z: https://media.nesta.org.uk/documents/crowdfunding_good_causes-2016.pdf (2019.06.26).
  • PARP (2018). CSR – Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Pobrane z: https://www.parp.gov.pl/csr (2019.06.27).
  • PKN (2012). Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności PN-EN 26000. Polski Komitet Normalizacyjny. Pobrane z: https://www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000 (2019.06.27).
  • Spanos, L. (2018). Complementarity and interconnection between CSR and crowdfunding: A case study in Greece. Business, 2–6. DOI: 10.1007/978-3-319-63480-7_3.
  • Visser, W. (2011). The age of responsibility: CSR 2.0 ans the new DNA of business, Journal of Business Systems, Governance and Ethics, 5, 7–11. DOI: org/10.15209/jbsge.v5i3.185.
  • Witoszek, A. (2016). Crowdfunding jako źródło finansowania przedsiębiorstw innowacyjnych w fazie początkowego rozwoju. W: M. Makowiec, M. Adamczyk (red.), Uniwersytet przedsiębiorczy – perspektywy i wyzwania gospodarki innowacyjnej (s. 103–114). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-62975dbe-4015-41bc-b517-fa57eb9094e2
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.