Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2015 | 1(8) | 9-15

Article title

Symbol: od estetyki do socjologii

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Symbol: from Aesthetics to Sociology

Languages of publication

PL

Abstracts

Keywords

Journal

Year

Issue

Pages

9-15

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego; Wydział Nauk Humanistycznych

References

  • Belting H. 2007. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Universitas, Kraków.
  • Benjamin W. 2013. Źródło dramatu żałobnego w Niemczech, tłum. A. Kopacki, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
  • Buschendorf B. 1985. „War ein sehr tüchtiges gegenseitiges Fördern”. Edgar Wind und Aby Warburg, „Idea: Jarhbuch der Hamburger Kunsthalle”, nr IV, s. 165–209.
  • Buschendorf B. 1998. Zur Begründung der Kulturwissenschaft. Der Symbolbegriff bei Friedrich Theodor Vischer, Aby Warburg und Edgar Wind, [w:] Edgar Wind. Kunsthistoriker und Philosoph, red. H. Bredekamp, B. Buschendorf, Akademie Verlag, Berlin 1998, s. 227–248.
  • Bourdieu P. 1967. Postface, [w:] E. Panofsky, Architecture gothique et pensée scolastique, Editions de Minuit, Paris, s. 133–167 [tłum. polskie w niniejszym tomie: s. 163–187].
  • Bourdieu P. 2013. Manet. Une révolution symbolique. Cours au collège de France (1998–2000), Seuil, Paris.
  • Carchia G. 1984. Aby Warburg. Simbolo e tragedia, „Aut-Aut”, nr 199–200, s. 92–108.
  • Cassirer E. 1995a. Pojęcie formy symbolicznej w budowie nauk humanistycznych, [w:] tegoż, Symbol i jęz yk, tłum. B. Andrzejewski, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji, Poznań, s. 11–43 [wydanie pierwsze: Vorträge der Bibliothek Warburg, 1921/1922].
  • Cassirer E. 1995b. Problem symbolu i jego miejsce w systemie filozofii, [w:] tegoż, Symbol i jęz yk, tłum. B. Andrzejewski, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji, Poznań, s. 44–64.
  • Habermas J. 2004. Wyzwalająca moc symbolicznego formowania. Humanistyczne dziedzictwo Ernsta Cassirera i Biblioteka Warburga, [w:] tegoż, Od wrażenia zmysłowego do symbolicznego wyrazu, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 5–33.
  • Kemp W. 1983. Walter Benjamin i Aby Warburg, tłum. W. Suchocki, „Artium Quaestiones”, nr 2, s. 145–172.
  • Krois J.M. 2002. Philosophy of Culture and Cultural Studies. Ernst Cassirer and the Paradigm Change in the Humanities, [w:] Forms of Knowledge and Sensibility. Ernst Cassirer and the Human Sciences, red. G. Foss, E. Kasa, Norwegian Academic, Kristiansand, s. 19–31.
  • Magerski Ch. 2005. Die Wirkungsmacht des Symbolischen Von Cassirers Philosophie der symbolischen Formen zu Bourdieus Soziologie der symbolischen Formen, „Zeitschrift für Soziologie”, nr 2, s. 112–127.
  • Panofsky E. 1951. Gothic Architecture and Scholasticism, Meridian Books, New York.
  • Panofsky E. 1971a. Architektura gotycka i scholastyka, tłum. P. Ratkowska, [w:] Studia z historii sztuki, wybór i opr. J. Białostocki, PIW, Warszawa, s. 33–65.
  • Panofsky E. 1971b. Suger, opat Saint-Denis, tłum. P. Ratkowska, [w:] Studia z historii sztuki, wybór i opr. J. Białostocki, PIW, Warszawa, s. 66–94.
  • Pinotti A. 2008. Symbolic Form and Symbolic Formula. Cassirer and Warburg on Morpholog y (between Goethe and Vischer), „Cassirer Studies”, nr I, s. 119–135.
  • Vischer F.Th. 2009. Das Symbol, [w:] Symbol – Grundlagentexte aus Ästhetik, Poetik und Kulturwissenschaft, red. F. Berndt, H.J. Drügh, Suhrkamp Verlag, Frankfurt, s. 200–214 [wydanie pierwsze 1887; fragment w niniejszym tomie, s. 17–34].
  • Todorov T. 2011. Teorie symbolu, tłum. T. Stróżyński, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk.
  • Warburg A. 2000. Mnemosyne. Einleitung, [w:] tegoż, Gesammelte Schriften, nr II.1: Der Bilderatlas Mnemosyne, red. M. Warnke, C. Brink, Akademie-Verlag, Berlin, s. 3–6.
  • Warburg A. 2011. Obraz y z terytorium Indian Pueblo w Ameryce Północnej, tłum. P. Sosnowska, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2–3 (293–294), s. 41–54.
  • Warburg A. 2015. Mnemosyne. Wprowadzenie do Atlasu Pamięci, „Stan Rzeczy”, nr 8, s. 35–51.
  • Warchala M. 2015. Totalność i dekonstrukcja. Kilka uwag o symbolu i alegorii, „Stan Rzeczy”, nr 8, s. 288–305.
  • Wind E. 1931. Warburgs Begriff der Kulturwissenschaft und seine Bedeutung für die Ästhetik, „Zeitschrift für ästhetik”, nr 25, s. 163–179.
  • Wind E. 1968. Pagan Mysteries in the Renaissance, W. W. Norton & Company, London.
  • Wind E. 1993. Warburg’s Concept of Kulturwissenschaft and its Meaning for Aesthetics, [w:] tegoż, The Eloquence of Symbols. Studies in Humanist Art, Oxford University Press, Oxford, s. 22–35.
  • Wind E. 2000. The Religious Symbolism of Michelangelo. The Sistine Ceiling, red. E. Sears, Oxford University Press, Oxford."

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-62dc02fe-e5e9-49c6-84fd-a87255a00231
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.