Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 1(19) | 107-128

Article title

DOMY TURYSTYCZNO-WYPOCZYNKOWE TOWARZYSTWA NAUCZYCIELI SZKÓŁ ŚREDNICH I WYŻSZYCH OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO

Content

Title variants

EN
TOURISM AND RECREATION CENTRES FOR HIGH SCHOOL AND COLLEGE TEACHERS ASSOCIATION OF INTER – WAR PERIOD

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku pojawiła się konieczność podjęcia zdecydowanych działań na rzecz tworzenia infrastruktury profilaktyki zdrowotnej i godnego wypoczynku. Tymczasem państwo polskie nie mogło przeznaczać znaczących środków na budowę sanatoriów, domów zdrowia czy domów wypoczynkowych. Na początku lat 20. XX wieku było już powszechnie wiadomo, że tego typu placówki i ośrodki będą w dużej mierze wznoszone i prowadzone w oparciu o system dobrowolnych opodatkowań obywateli polskich. Pierwsze tego typu inwestycje realizowały środowiska nauczycielskie. Około 6 tysięcy nauczycieli było zrzeszonych w Towarzystwie Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych (TNSŚiW). Inauguracyjną placówkę zbiorowego wypoczynku towarzystwo uruchomiło w 1929 roku na Helu, drugą w 1933 roku w Krynicy i trzecią w 1934 roku w Orłowie Morskim (dzisiejsza Gdynia). W toku przeprowadzonych badań akcja budowania własnych domów turystyczno-wypoczynkowych przez nauczycieli szkół średnich i wyższych jawi się nam jako dobrowolny, znaczący ruch społeczny, w którym ważną rolę pełnią też akcenty patriotyczno-obywatelskie.
EN
When Poland regained its independence in 1918, there was a need to take decisive action to build health prevention and rest with dignity infrastructure. Meanwhile, the Polish State couldn’t allocate significant funds to build sanatoriums, health houses and holiday houses. At the beginning of the twenties of the twentieth century, it was already known that such institutions and centers would be largely, mostly erected and run on the basis of the voluntary tax system of Polish citizens. The first of this type of investment were carried out by teachers’ environments. Approximately 6,000 teachers were members of The High School and College Teachers’ Association. The association launched inaugural collective recreation facility in 1929 in Hel, second one in 1933 in Krynica and third one in 1934 in Orłowo Morskie (now Gdynia). In the course of the research, the action of building their own tourist houses by high school and college teachers, it appears to us as a voluntary, significant social movement where also patriotic-civil accents play an important role.

Year

Issue

Pages

107-128

Physical description

Contributors

  • Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie

References

  • Archiwum Akt Nowych w Warszawie – Zbiór Zespołów Szczątkowych, Akta Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych, sygn. 73, teczki: 50, 51, 52, 55, 56, 57, 59, 67, 207, 208, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237 i 238.
  • Archiwum Związku Nauczycielstwa Polskiego – Akta Związku Nauczycieli Polskich Szkół Średnich, teczka 27.
  • Andrzejewski M., Ludzie Wolnego Miasta Gdańska (1920–1939), Gdańsk 1997.
  • Dom Wypoczynkowy Okręgu Krakowskiego T.N.S.W., Kraków 1931.
  • Dom Wypoczynkowy Okręgu Krakowskiego T.N.S.W. w Krynicy, Kraków 1933.
  • Faryna-Paszkiewicz H., Omilanowska M., Pasieczny R., Atlas zabytków architektury w Polsce, Warszawa 2003.
  • Regulamin Domu Wypoczynkowego T.N.S.W. w Krynicy, Kraków 1933.
  • Rembalski T., Gdynia i jej dzielnice przed powstaniem miasta (XIII–XX wiek), Gdynia 2011.
  • Statut T.N.S.W., Warszawa 1931.
  • „Helska Bliza” 2001.
  • „Przegląd Pedagogiczny” 1927–1939.
  • „Zeszyty Akademii Marynarki Wojennej” 2010.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-63153b05-5daa-4f73-a0c0-4997a6f37e5e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.