Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2013 | 2(122) | 5–19

Article title

Rola systemu edukacji w dostarczaniu kwalifikacji poszukiwanych przez pracodawców: analiza przypadku województwa pomorskiego

Title variants

EN
The role of the education system of in providing skills for employers: an analysis of the Pomeranian labour market

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Kwalifikacyjną strukturę popytu na pracę najczęściej opisuje się poprzez kategorie z klasyfikacji zawodów – powszechnie stosowane w publicznym pośrednictwie pracy. Nie mają one jednak bezpośredniego przełożenia na system edukacji, a jednocześnie są mało intuicyjne dla pracodawców. Celem artykułu jest opisanie popytu na pracę poprzez identyfikację profili kompetencyjnych pożądanych przez pracodawców. Ich analiza pozwala ustalić, które kompetencje stanowią ogólny, a które specyficzny kapitał ludzki, a także sformułować wnioski dla systemu kształcenia. W badaniu wykorzystano dane dotyczące pomorskiego rynku pracy i posłużono się analizą skupień oraz analizą współczynnika zmienności częstości zgłoszeń zapotrzebowania na zdefiniowane cechy osobowe, kompetencje kluczowe i kwalifikacje zawodowe. Wyniki wskazują m.in. na konieczność zwiększenia nacisku na kształtowanie cech osobowych we wczesnych latach edukacji szkolnej oraz w kształceniu zawodowym, a także na konieczność większego udziału kształcenia kompetencji kluczowych w szkolnictwie wyższym.
EN
The qualification structure of the labour market is usually described by the categories of the classification of occupations which is widely used in the public employment services. This structure however is not directly linked to the education system, and is not intuitive for employers in its application. The purpose of this article is to describe labour demand by identifying the competency profiles desired by employers. Their analysis allows determination of which skills are general and which are specific human capital and to formulate recommendations for the education system. The study uses data from the Pomeranian labour market. It applies cluster analysis and the analysis of the coefficient of variation of the frequency of demand for each of the predefined personal characteristics, key competencies and occupational qualifications. The results highlight the need to increase emphasis on the formation of personal qualities in the early years of education and the need for a greater role for key competence training in higher education.

Journal

Year

Issue

Pages

5–19

Physical description

Dates

issued
2013-06-30

Contributors

  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski

References

  • Acemoglu, D. i Pischke J.-S. (1998). Why do firms train? Theory and evidence. Quarterly Journal of Economics, 1(113), 79–119.
  • Acemoglu, D. i Pischke J.-S. (1999). Beyond Becker: training in imperfect labor markets. Economic Journal, 109(453), F112–F142.
  • Autor, D. H., Katz, L. F. i Krueger, A. B. (1998). Computing Inequality: have computers changed the labor market?. The Quarterly Journal of Economics, 4(113), 1169–1213.
  • Becker, G. (1962). Investment in human capital: a theoretical analysis. Journal of Political Economy, 5(70), 9–49.
  • Ben-Porath, Y. (1967). The production of human capital and life cycle of earnings. The Journal of Political Economy, 4(75), 352–365.
  • Card, D. i Di Nardo, J. (2002). Skill-biased technological change and rising wage inequality: some problems and puzzles. Journal of Labour Economics, 4(20), 733–783.
  • Groen, J. A. (2006). Occupation-specific human capital and local labour markets. Oxford Economic Papers, 58, 722–741.
  • Grotkowska, G. (2012). Czy Polska importuje bezrobocie? O wpływie handlu zagranicznego na polski rynek pracy w okresie transformacji. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Johansen, L.-H. (2002). Transferable training as a collective good. European Sociological Review, 3(18), 301–314.
  • Jovanovic, B. i Nyarko, Y. (1996). Learning by doing and the choice of technology. Econometrica, 6(64), 1299–1310.
  • Katz, L. i Murphy, K. (1992). Changes in relative wages: supply and demand factors. Quarterly Journal of Economics, CVII, 35–78.
  • Kocór M, Strzebońska A., Dawid-Sawicka M. (2012). Pracodawcy o rynku pracy [Raport z badania pracodawców i ofert pracy realizowanych w 2012 r. w ramach III edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego]. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Mincer, J. (1974). Schooling, experience and earnings, New York: The National Bureau of Economic Research, Columbia University Press.
  • Mincer, J. (1988). Job training, wage growth and labor turnover. Working Paper No. 2690, Cambridge, MA: The National Bureau of Economic Research.
  • Oi, W. (1962). Labor as a quasi-fixed factor of production. Journal of Political Economy, 6(70), 538–555.
  • Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową (2008). Pomorska mapa zawodów i umiejętności zawodowych. Gdańsk: Pomorskie Obserwatorium Rynku Pracy.
  • Raport 2012. Pomorski barometr zawodowy – diagnozowanie zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na regionalnym rynku pracy województwa pomorskiego. Gdańsk: Wojewódzki Urząd Pracy. Pobrano z: http://www.wup.gdansk.pl/g2/2013_02/221687b0d6553972af8dc49112c0cff3.pdf

Notes

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2013/2-1-gajderowicz-i-in-rola-systemu-edukacji.pdf

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0239-6858

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6360d1c7-855a-4888-be23-fcdc4c146f2e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.