Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 3(26) | 117-129

Article title

Mistrz – uczeń czy konsument – producent? Orientacja konsumencka i jej wpływ na komunikację w szkolnictwie wyższym

Authors

Content

Title variants

EN
Master-disciple or consumer-producer? Consumerist orientation and its influence upon communication in institutions of higher education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano zmiany relacji student – wykładowca, co jest efektem orientacji konsumenckiej w szkolnictwie wyższym. Skupiono się przede wszystkim na wyjaśnieniu zjawiska makdonaldyzacji i jej najważniejszych cech, omówiono także zjawisko wspomnianej orientacji konsumenckiej wraz z elementami składowymi – inflacją ocen, infantylizacją kształcenia, zmianami form komunikacji między nauczycielami akademickimi a studentami. Z tymi drugimi przeprowadzono wywiady w celu bardziej dokładnej analizy, mającej pomóc odpowiedzieć na pytanie o charakter i skalę omawianego zjawiska. Bez wątpienia jest to temat aktualny i wymagający pogłębienia w obliczu zachodzących przemian.
EN
The article presents the changes in the student-lecturer relations, which is a result of the consumerist orientation in institutions of higher education. The author focused above all on the explanation of the phenomenon of McDonaldization and its principal features. The phenomenon of the aforementioned consumerist orientation and its constituents, including the inflation of grades, infantilization of instruction or at least a change in the form of communication between academic teachers and students. Interviews were conducted with the latter. The purpose of these interviews was to conduct a more in-depth analysis which was supposed to facilitate the answer to the question about the nature and the scale of the phenomenon in question. Without doubt this subject is relevant today and it has to be constantly explored in the light of the changes which are happening.

Year

Issue

Pages

117-129

Physical description

Contributors

author
  • Instytut Socjologii Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Babbie, E. (2006). Badania społeczne w praktyce. W. Betkiewicz (przekład). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bauman, Z. (2000). Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Bauman, Z. (2007). Konsumenci w społeczeństwie konsumentów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. M. Wyrwas-Wiśniewska (przekład). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Gruszczyński, L.A. (2002). Elementy metod i technik badań socjologicznych. Tychy: Śląskie Wydawnictwa Naukowe; Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach.
  • Hejwosz-Gromkowska, D. (2013). Społeczne i pedagogiczne konsekwencje orientacji konsumenckiej w szkolnictwie wyższym. W: A. Cybal-Michalska (red.), Kultura – społeczeństwo – edukacja. (s. 87–94). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nowak, P. (2014). Hodowanie troglodytów. Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego.
  • Reklama Politechniki Wrocławskiej. Pobrano z: http://www.pryzmat.pwr.edu. pl/wiadomosci/166 (2.11.2016).
  • Reklama WSB w Bydgoszczy. Pobrano z: http://e-cjo.eu/?lang=en (2.11.2016).
  • Reklama WSH w Sosnowcu. Pobrano z http://www.outdoor4u.pl/nasze-realizacje/wyzsza-szkola-humanitas (2.11.2016).
  • Ritzer, G. (1997). Makdonaldyzacja społeczeństwa. S. Magala (przekład). Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
  • Silverman, D. (2012). Interpretacja danych jakościowych. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska (przekład). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Śliz, A., Szczepański, M.S. (2015). Idea i powinności Uniwersytetu: próba uogólnionej refleksji historyczno-socjologicznej. W: M.S. Szczepański, K. Szafraniec, A. Śliz (red.) Szkolnictwo wyższe, uniwersytet, kształcenie akademickie w obliczu koniecznej zmiany (s. 36–37). Warszawa: PAN.
  • Sztompka, P. (2012). Socjologia: Analiza społeczeństwa. Wyd. 2. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
  • Wosik, D. (2012). Zawyżanie (inflacja) stopni jako istotny aspekt zapewnienia jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym. Universitas – portal o jakości w szkolnictwie wyższym. Pobrano z: http://www.mea-universitas.pl/ zawyzanie-inflacja-stopni-jako-istotny-aspekt-zapewnienia-jakosci-ksztalcenia-w-szkolnictwie-wyzszym/#comments (2.11.2016).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6373c29b-ec38-4377-89b7-0f637685f8ab
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.