Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 4(25) | 59-68

Article title

Kształtowanie kultury szkoły włączającej – z doświadczeń zagranicznych

Authors

Content

Title variants

EN
Shaping inclusive school culture – from the foreign experience

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
W artykule zaprezentowano wyniki badań etnograficznych prowadzonych przez J. W. Kugelmass w Europie i USA oraz Ch. McMastera w Nowej Zelandii, charakteryzujących proces kształtowania kultury szkoły włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dowodzą one, że zmiana kultury szkoły jest procesem intencjonalnym i złożonym. Wymaga podjęcia dyskursu dotyczącego podstawowych wartości i założeń przyjętych w szkole, sposobu ich rozumienia i wdrażania. Szczególnie istotną rolę w procesie zmian przypisuje się kolegialnym formom pracy.
EN
The article presents the results of ethnographic research conducted by J. W. Kugelmass in Europe and the US and Ch. McMaster in New Zealand, characterizing the process of shaping the culture of schools including pupils with special educational needs. They prove that changing school culture is an intentional and complex process. It requires a discourse on the fundamental values and assumptions accepted in school, as well as their interpretation and implementation. A particularly important role in this process of change is attributed to collective forms of work.

Year

Issue

Pages

59-68

Physical description

Dates

published
2017-12-15

Contributors

  • Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu

References

  • Adrjan B., Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków, „Impuls”, 2011
  • Booth T., Ainscow M., Index for inclusion: Developing learning and participation in schools, Bristol, Centre for Studies on Inclusive Education, 2011
  • Fullan M., The new meaning of educational change, New York, Teachers College Press, 2007
  • Hall E. T., Poza kulturą, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, 1984
  • Hall E. T., Taniec życia: inny wymiar czasu, Warszawa, Wyd. „Muza”, 1999
  • Kugelmass J. W., Sustaining cultures of inclusion: The value and limitation of cultural analyses, „European Journal of Psychology of Education” 2006, Nr XXI(3)
  • Levin B., How to change 5000 schools: A practical and positive approach for leading change at every level, Cambridge, Harvard Education Press, 2008
  • McMaster Ch., „Where is _____?”: Culture and the process of change, „International Journal of Whole Schooling” 2015, Nr 11(1)
  • Schein E. H., Organizational culture and leadership, San Francisco, Jossey-Bass, 2010
  • Wiszejko-Wierzbicka D., Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” 2012, Nr III
  • Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych, Deklaracja z Salamanki oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych przyjęte przez Światową Konferencję Dotyczącą Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych: Dostęp i Jakość, Salamanka, UNESCO, 1994

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-641ddf8e-8ede-4e3c-885b-be857227ed64
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.