Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 11 | 4(42) | 39-50

Article title

Proces socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo – przykłady z praktyki szkolnej

Content

Title variants

EN
The Socialisation Process in Multicultural Classrooms – Examples of Educational Practices

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zgodnie z obowiązującym prawem oświatowym wszystkie dzieci przebywające na terytorium Polski objęte są obowiązkiem szkolnym, dotyczy to również dzieci uchodźców, które przybyły razem ze swoimi rodzicami. W szkole dzieci uczą się języka polskiego, nawiązują pierwsze kontakty, przełamują bariery, uprzedzenia, kształtują swoją osobowość i postawy. Celem przeprowadzonych badań było poznanie pracy dydaktyczno-wychowawczej wybranych szkół w procesie socjalizacji dzieci uczęszczających do klas zróżnicowanych kulturowo. Problematyka badawcza dotyczyła relacji dzieci w klasach międzykulturowych, działań i czynników zakłócających proces socjalizacji dzieci obcojęzycznych. W celu zebrania materiału badawczego zastosowano wywiad nieskategoryzowany wśród nauczycieli. Badania zostały przeprowadzone w wybranych szkołach podstawowych w powiecie bialskim. Na podstawie zgromadzonych wyników można stwierdzić, że proces ten przebiega bez większych zakłóceń. Współpraca między szkołą a rodzinami, które chcą mieszkać w Polsce, pomaga w procesie socjalizacji dzieci z rodzin cudzoziemców. Zaobserwowano wiele czynników pozytywnie kształtujących socjalizację dzieci uchodźców i dzieci polskich, co nie pozostanie bez znaczenia zarówno dla ich rozwoju osobistego, jak i dla całego społeczeństwa.
EN
In accordance with Polish education law, which also applies to refugee children who came to Poland with their parents, all children are subject to compulsory education. Refugee children learn the Polish language, make their first contacts, break down barriers and prejudices, and shape their personalities and attitudes at school. The research conducted in selected primary schools in Biała Podlaska district shows and describes school actions designed to facilitate the socialisation process of children studying in multicultural classrooms. A lot of factors affecting the socialisation of refugee and Polish children in a positive way were observed, which will certainly have a future impact on their personal development and the development of society.

Contributors

References

  • Filipiak M., Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.
  • Kosowicz A., Uchodźca, [w:] Uchodźca mój dobry sąsiad, red. P. Dziliński, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.
  • Kruszewska A., Między przedszkolem a szkołą obowiązek szkolny sześciolatka – dziecko przekracza próg szkolny, Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM, Częstochowa 2015.
  • Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006.
  • Pawlic-Rafałowska E., Bernacka-Langier A., Inny w polskiej szkole, Wyd. Fundacja Polskie Forum Migracyjne, Warszawa 2010.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowane 18 czerwca 2014 r., Dz.U. z 2014 r., poz. 803.
  • Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
  • Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo – zmieniająca się kategoria społeczna, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (2002)4.
  • Stech K., Ratuś B., Pakty Praw Człowieka w procesie edukacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Zielona Góra 1994.
  • Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
  • Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku ze zmianami wynikającymi z ustawy z 19 marca 2009 roku, Dz.U. nr 56, poz. 458.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-65110458-e23b-4952-80e5-7982a5c98803
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.