PL
Autorka w niniejszym opracowaniu omawia instytucję, która umożliwia załatwienie sprawy o wykroczenie w innym trybie i z zastosowaniem innych środków niż przewidziane w przepisach karnych. Podkreślając niewątpliwe walory takiego rozwiązania, wskazuje jednocześnie, że konstrukcja środków oddziaływania wychowawczego nie jest pozbawiona wad i niedociągnięć. Uwagę koncentruje zwłaszcza na tych aspektach jej funkcjonowania, które wymagają pilnej interwencji ze strony ustawodawcy. Autorka konkluduje, że pozostawienie omawianego unormowania bez żadnych zmian naraża je na sprzeczność z jedną z fundamentalnych zasad prawa karnego, a mianowicie zasadą nulla poena sine lege.
EN
In this study the author discusses an institution which enables you to settle a case for an offence in a different mode of proceedings and applying different measures than provided in criminal regulations. Emphasising the indisputable advantages of this resolution indicates that the design/structure of educational impact measures are not without flaws and faults. Her attention is focused especially on the aspects of its functioning, which require urgent intervention by the legislator. The author concludes that leaving the normalising in question without any changes, exposes it to a conflict/contradiction with one of the fundamental rules of criminal law, namely the nullapoena sine lege rule.