Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 38 | 3 | 131-141

Article title

Wybrane zagadnienia dotyczące kompetencji pedagogicznych nauczyciela-muzyka

Authors

Content

Title variants

EN
Selected Issues Related to Pedagogic Competence of a Musician-Teacher

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Niniejszy artykuł dotyczy wybranych zagadnień związanych z kompetencjami pedagogicznymi nauczyciela-muzyka. Każdy muzyk, który podejmuje pracę w szkolnictwie, napotyka na wiele problemów. Niezbędna jest wiedza teoretyczna dotycząca zarówno dziecka, jego rozwoju i możliwości, jak i osoby samego nauczyciela. Od dyspozycji osobowościowych pedagoga zależy w dużym stopniu dynamizacja potencjału dziecka. Wątki podejmowane w tym artykule dotyczą rozwoju osobowości nauczyciela, budowania przez niego autorytetu oraz dostrzegania sensu we własnej działalności pedagogicznej.
EN
This article refers to selected issues related to the pedagogic competence of a musician-teacher. Every musician undertaking work in education comes across a lot of problems. It is essential to possess theoretical knowledge concerning both the child, his development and capabilities, as well as the very person of a pedagogue. Dynamization of the child’s capabilities and potential depends on the teacher’s personal qualities. The issues raised in this article concern the ways of developing teacher’s personality, his building of authority and the ability to discover the meaning of his pedagogic activity.

Year

Volume

38

Issue

3

Pages

131-141

Physical description

Dates

printed
2017-09-30

Contributors

author
  • muzykolog, pedagog, dyrygent, asystent naukowo-dydaktyczny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, sekretarz Katedry Edukacji Muzycznej.

References

  • Appelt, Karolina. 2005. Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: Psychologiczne portrety człowieka, red. Anna Izabela Brzezińska, 259-301. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Badura, Emilia. 1981. Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Baron, Piotr. 2012. Kompetencje nauczycieli muzyki w Polsce. W: Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, red. Andrzej Białkowski, 137146. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
  • Chrobak, Stanisław. 2009. Miłość wychowawcza. Nauczyciel wobec ucznia z trudnościami w czasach globalizacji. W: Dylematy (niepełno)sprawności? Rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, red. Marzena Dycht i Lidia Marszałek, 15-28. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Dawid, Jan Władysław. 1946. O duszy nauczycielstwa. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”.
  • Frankl, Viktor Emil. 2009. Człowiek w poszukiwaniu sensu, tłum. Aleksandra Wolnicka. Warszawa: Wydawnictwo „Czarna Owca”.
  • Gawlik, Stanisław. 2000. Kompetencje i osobowość nauczyciela w polskiej myśli pedagogicznej. W: Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, red. Zenon Jasiński i Tadeusz Lewowicki, 68-97. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Gola, Bogdan. 2004. Głos w dyskusji panelowej. W: Mój warsztat artystyczny – mój warsztat pedagogiczny, red. Zofia Konaszkiewicz, 71-76. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
  • Grzegorzewska, Maria.1959. Listy do młodego nauczyciela. Cykl I. Warszawa: Pań stwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
  • Grzegorzewska, Maria. 1958. Listy do młodego nauczyciela. Cykl II. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
  • Grzegorzewska, Maria. 1961. Listy do młodego nauczyciela. Cykl III. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
  • Grzywak-Kaczyńska, Maria. 1988. Trud rozwoju. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
  • Guz, Sabina. 1987. Rozwój i kształtowanie osobowości dzieci w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Jazukiewicz, Iwona. 2003. Autorytet nauczyciela. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t. 1, red. Tadeusz Pilch, 254-260. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Konaszkiewicz, Zofia. 2012. Konieczne obszary refleksji współczesnego pedagoga muzyka. W: Nowe obszary i drogi rozwoju edukacji muzycznej w Polsce, red.
  • Andrzej Białkowski, 107-127. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.
  • Konaszkiewicz, Zofia. 2002. Szkice z pedagogiki muzycznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
  • Konaszkiewicz, Zofia. 2003. Zawód i powołanie pedagoga w tradycji polskiej. W: Trwałe wartości edukacji muzycznej w zmieniającym się świecie, red. Zofia Konaszkiewicz, 41-67. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
  • Konaszkiewicz, Zofia. 2003. Osoba pedagoga – podstawowy problem edukacji muzycznej. W: Muzyka w szkole XXI w. Tradycja i współczesność, red. Leon Markiewicz, 226-238. Katowice: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.
  • Kosyrz, Zdzisław. 2005. Osobowość wychowawcy: być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo „Pedagogium” Wyższej Szkoły Pedagogiki Resocjalizacyjnej.
  • Kunowski, Stefan. 1996. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Okoń, Wincenty. 1971. O autorytecie nauczyciela. Życie Szkoły, 1, 5-7.
  • Petrozolin-Skowrońska, Barbara. 1995. Nowa encyklopedia powszechna PWN.
  • Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Stróżewski, Władysław. 1997. Mała fenomenologia autorytetu. Ethos, 1, 32-35.
  • Wagner, Iwona. 2005. Stałość czy zmienność autorytetów: pedagogiczno-społeczne studium funkcjonowania i degradacji autorytetu w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.
  • Zimny, Jan. 2008. Wartość autorytetu w procesie pedagogicznym. Stalowa Wola-Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
  • Żywoczok, Alicja. 2006. Odmiany autorytetu pedagogicznego (autorytety i pseudoautorytety w wychowaniu człowieka). Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 29-42.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6546ba67-f60c-42e3-95d7-83e44b3cdf83
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.