Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 7(43) | 1 | 79-91

Article title

Coach – pedagog innowacyjny

Authors

Title variants

EN
Coach – an Innovative Educator

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu było ukazanie ogólnych informacji o zastosowaniu coachingu w pedagogice. Autorka ukazała kontekst historyczny kształtowania się zjawiska coachingu i mentoringu. Rozwój tego zjawiska stanowi wyraz realizacji postulatów polityki innowacyjnej. Przedstawiła też metody coachingu, mogące znaleźć zastosowanie w innowacji pedagogicznej. Wzięła też pod uwagę takie kwestie dotyczące coachingu, jak: znaczenie relacji coach – klient, zasady etyczne w praktyce coachingowej, asocjacje coachingu z pedagogiką i etyką, problem odpowiedzialności za duchowy i intelektualny rozwój coacha. Zaznaczyła, że przed coachingiem otwierają się nowe perspektywy rozwoju, szczególnie przed jego implementacją w pracy socjalnej.
EN
Appearance of general information was purpose of article, metod is that coaching. Author has paid attention on fact of inscribing with to project of realization of innovative policy wonder coexisting coaching and mentoring. Author shows context of historic forming coaching and contemporary development of this method. It was taken into account such questions concerning coaching as: meaning of rate coach – client, ethical principles, association with pedagogy and ethic, problem of liability for spiritual and intellectual development of coach. New prospects of development are opened according to Author before its employment in social work particularly and social pedagogy.

Year

Volume

Issue

1

Pages

79-91

Physical description

Contributors

author
  • doktorantka w Instytucie Teologii Moralnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

References

  • BACHNIK K.: Innowacyjność jako jeden z kluczowych elementów polityki Unii Europejskiej, w: M. STRÓŻYCKI (red.), Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 9-30.
  • DURAJ J., POPIERNIK-WOJDERA M.: Przedsiębiorczość i innowacyjność, Warszawa: „Diffin” 2010.
  • Innowacja pedagogiczna http://www.zsuip.pl/index/php/innowacja-ped , dostęp: 3.02.2015.
  • Innowacyjna książka dla nauczycieli i pedagogów http://www.coaching woswiacie.pl /62,0/news. pl, dostęp: 7.02.2015 r.
  • KACZMAREK-KURCZAK P.: Społeczeństwo wiedzy. Rys historyczny, w: D. JEMIELNIAK, A.K. KOŹMIŃSKI (red.), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: Wolters-Kluwer business 2012, s. 43-70.
  • KALINOWSKA-ANDRIAN K.: Reflected Best Self – innowacyjne narzędzie w procesie zarządzania rozwojem, w: M. STRÓŻYCKI (red.), Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 161-175.
  • KAMINSKI E.: 30 minut dla osiągania sukcesu metodą Coachingu, tłum. E. Ołbińska, Katowice: Wydawnictwo KOS 2008.
  • KLINCEWICZ K.: Cele zarządzania wiedzą, w: D. JEMIELNIAK A. KOŹMIŃSKI (red.), Zarządzanie wiedzą, Warszawa: Wolters-Kluwer business 2012, s. 71-104.
  • KULESZA M.: Podstawy teoretyczne coachingu społecznego, w: M. KULESZA, J. SURZYKIEWICZ (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013, s. 17-43.
  • JASIŃSKI R.: Obudź w sobie lidera. Jak przejąć kontrolę nad swoim życiem i odnieść sukces, Gliwice: „Helion” 2012.
  • MACH M.: Innowacyjność a wartość przedsiębiorstwa, w: Innowacyjność w teorii i praktyce, Warszawa: SGH 2006, s. 63-77.
  • MEIER U.J.: Analiza odpowiedzialności etycznej w coachingu, tłum. W. Fortuna, w: M. KULESZA, J. SURZYKIEWICZ (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 191-219.
  • Pedagogika. Konferencje.Coaching i mentoring – nowa jakość w edukacji http://www.academico n.pl/serwisy/pedagogika/aktualnosci/konferencje/coaching-i0mentoring-nowa-jakosc-w-eduk acji, dostęp: 7.02.2015.
  • ROSIK B.P.: Duchowość i etyka coacha społecznego, w: M. KULESZA, J. SURZYKIEWICZ (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013, s. 85-96.
  • SCHULZ R.: Nauczyciel jako innowator, Warszawa: WSiP 1989; TENŻE, Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo UMK 1996.
  • SCHULZ R.: Studia z innowatyki pedagogicznej, Toruń: Wydawnictwo UMK 1996.
  • A. STANKIEWICZ, A. HEJDUK: Założenia metody coachingu społecznego, w: M. KULESZA, J. SURZYKIEWICZ (red.), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Warszawa: „Difin” 2013 s. 45-84.
  • SURZYKIEWICZ J.: Podstawy teoretyczne coachingu w pedagogice społecznej i pracy socjalnej: ku coachingowi społecznemu, w: M. KULESZA, J. SURZYKIEWICZ (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 15-154.
  • SZOT B.: Pedagogiczne wymiary relacji w coachingu społecznym, w: M. KULESZA, J. SURZYKIEWICZ (red.), Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych, Warszawa: „Difin” 2013, s. 155-170.
  • Terapia Pedagogiczna z Coachingiem http://www.ahe.lodz.pl/ , dostęp: 7.02.2015.
  • WERESA M.A.: Polityka innowacyjna, Warszawa: PWN 2014.
  • What is Innovative Pedagogy? http://www.researchgate.net/post/what is Innovative Pedagogy2, dostęp: 7.02.2015 r.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-657d110a-cf9f-46d9-8bcd-591d48ecb075
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.