Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 9 | 4 | 497-503

Article title

Uczeń w obliczu sytuacji problemowej – strategie działania z perspektywy analizy transakcyjnej i pedagogiki twórczości. Studium badawcze

Content

Title variants

EN
A Student Facing a Problem Situation – Action Strategies from the Perspective of Transactional Analysis and Pedagogy of Creativity. Research Study

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Artykuł jest kolejnym etapem kilkuletnich eksploracji badawczych autorki dotyczących pasywności szkolnej w ujęciu analizy transakcyjnej. Pasywność rozumiana jest tutaj jako brak umiejętności efektywnego działania w obliczu sytuacji problemowych. W badaniach podjęto próbę określenia związków łączących konkretne strategie pasywne z wybranymi komponentami postawy twórczej uczniów.
The text constitutes a subsequent stage of the author's long-term research concerning school passivity in terms of transactional analysis. Passivity is understood here as the lack of the ability to act effectively in the face of problem situations. The research attempts to define relationships between specific passive strategies and selected components of students’ creative attitude.

Year

Volume

9

Issue

4

Pages

497-503

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Doktor, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Pedagogiki, Zakład Psychoprofilaktyki, Zespół Badawczy Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej, Polska

References

  • Gębuś, D., Pierzchała, A. (2016). Twórczy nauczyciele, pomysłowi uczniowie. Osobowościowe korelaty kreatywności nauczycieli w perspektywie analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wyd. AJD.
  • Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka. Warszawa: PWN.
  • Pierzchała, A. (2013). Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wyd. AJD.
  • Schiff, J. i in. (1975). Cathexis Reader. New York: Harper & Row, Publisher, Inc.
  • Stewart, I., Joines, V. (2009). TA Today. A New Introduction to Transactional Analysis. Nottingham, England, Chapel Hill, North Carolina, USA: Lifespace Publishing.
  • Szmidt, K.J. (2001). Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej. Łódź: Wyd. UŁ.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6697c9ef-7f74-4517-b0ec-0aae320344e1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.