Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 6 "Edukacja kulturowa. Ujęcie monograficzne" | 106-119

Article title

Edukacja performatywna jako skuteczny model nauczania

Content

Title variants

EN
Performative education as an effective teaching model

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The article presents the author’s own teaching method, learner as a cultural actor, used on elective courses devoted to the theatre. It discusses the ways of theatricalization of learning space, shows how to combine knowledge with the ability to self-reflection and performative interpretation texts written by students. The article highlights the role of motivational factors that allow students to be able to create a few-minute performance. In the end, the author shows that performative interpretation can also be applied for other courses, making it an effective way of producing places of "cultural reciprocity", which the M. P. Markowski describes as humanities.

Keywords

Contributors

  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

References

  • Attridge D. (2007), Jednostkowość literatury, Kraków.
  • Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Kraków.
  • Fischer-Lichte E. (2008), Czym jest przedstawienie w kulturze performansów. Próba definicji, „Didaskalia” 2008, nr 88, s. 65-71.
  • Goffman E. (2000), Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, Warszawa.
  • Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, M. Filiciak, Warszawa.
  • Kwiatkowska-Ratajczak M. (2013), Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej, Poznań.
  • Łobocki M. (1978), Metody badań pedagogicznych, Warszawa.
  • Markowski M.P. (2009), Życie na miarę literatury, Kraków.
  • Markowski M.P. (2013), Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków.
  • Pieniążek M. (2013), Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności, Kraków.
  • Pilch T. (1977), Zasady badań pedagogicznych, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
  • Schechner R. (2006), Performatyka. Wstęp, Wrocław.
  • Shusterman R. (1998), Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, red. A. Chmielewski, Wrocław.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-66c1f458-90b8-4a8c-a8d8-8be72b89bb9a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.