W artykule prezentuję zasadnicze kontrowersje związane z tezą o istnieniu dylematów moralnych. Dominujące ujęcie kwestii dylematów moralnych w ramach tradycyjnej etyki zasad zmierza do wykluczenia możliwości istnienia tego rodzaju konfliktów, poprzez (a) interpretowanie ich jako konfliktów innego rodzaju, (b) wskazywanie na zawsze obecną możliwość zhierarchizowania powinności, (c) wypracowanie innej interpretacji emocjonalnych fenomenów. Jednym z głównych współczesnych oponentów etyki zasad jest tzw. etyka cnót. Staram się wykazać, iż w ramach etyki cnót dylematy moralne muszą być interpretowane jako konflikt pragnień występujący w sytuacjach, w których nawet najlepiej ukształtowany aretycznie podmiot nie jest w stanie określić, czy jego pragnienia rzeczywiście wywodzą się z cnót. Istotą dylematu moralnego w takim ujęciu wydaje się zatem kwestia poznania swej natury i niemożliwa w pewnych sytuacjach do wyeliminowania obawa o kształt własnego charakteru moralnego.
EN
The article presents the basic controversy concerning the existence of moral dilemmas. The dominant interpretation of the issue of moral dilemmas within the traditional ethics of principles tends to exclude the possibility of such conflicts by (a) treating them as conflicts of another type, (b) invoking the possibility of creating a hierarchy of obligations, (c) elaborating a different interpretation of emotional phenomena. One of the principal contemporary alternatives to the ethics of principles is the so-called ethics of virtues. The author attempts to show that according to the latter moral dilemmas must be interpreted as conflicts between desires in situations where even the most virtuous individual is unable to determine whether his desires in fact follow from virtues. The essence of moral dilemmas in this understanding, then, seems to be the issue of knowing one’s nature and the impossibility in some situations of eliminating apprehensions about one’s own moral character.