Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 1 | 19-27

Article title

PROFESSIONAL RATING OF DIGITAL INFORMATION’S – „INTRO” IN COMMUNICATING COMPUTER ART IN REFERENCE TO P. M. LESTER THEORY

Content

Title variants

PL
PROFESJONALNA OCENA INFORMACJI CYFROWYCH – „INTRO” W KOMUNIKACJI SZTUKI KOMPUTEROWEJ W KONTEKŚCIE TEORII P. M. LESTERA

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Co to znaczy profesjonalna ocena informacji wizualnej? Pytanie postawione w tekście spowodowane jest tym, że współczesny człowiek coraz bardziej doświadcza i współtworzy cyfrowy obraz rzeczywistości. Dostęp do wielości urządzeń i programów, a tym samym do ogromnej ilości docierających informacji powoduje, że coraz częściej wybieramy uproszczenia, streszczenia, tzw. skróty skrótów. Dzieje się to najczęściej z uwagi na brak czasu, aby w całości poznać wszystkie dostępne nowe propozycje. Z wielości wybieramy tylko te, które uznajemy za ważna w danym momencie. Co decyduje zatem o wyborze? Jakie potrzebujemy kompetencje, aby wybory były dla nas dobre? Przygotowany przeze mnie tekst odpowiada na te pytania. Docierające do nas wybiórcze informacje noszą nazwę INTRO. Są to wprowadzenia do czegoś większego, ale czy ważnego dla nas. Jakie są? Jaki przekaz zawierają? Dlaczego powinniśmy być profesjonalnie przygotowani do odczytywania komunikatów wizualnych przekazywanych w formacie INTRO?
EN
What does it mean professional rating of visual information? The question in the text i caused because the modern man is capable of experiencing and co-creates the digital image of reality. He has access to many devices and software, at the same time is able to reach a lot of information. Because of that we chose to take every task the most possible easy and fast way by shortcuts. This happens mostly because we don't have much time to try all the new available propositions. From all the multiplicity we pick only those that we consider important at this moment. What decides the pick? What competences do we need so the choices turn out to be good? The text that I wrote answers this questions. The selective information’s we get are known as INTRO. Those are the introductions to something bigger, but are they important for us? What kind of message do they have? Why should we be professionally prepared to properly read the visual statements in the INTRO format?

Contributors

  • University of Szczecin; Association of Education Science Culture

References

  • Batorowska H., Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2009.
  • Batorowska H., Podobieństwo w różnorodności, [in:] H. Batorowska (ed.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka, Wydawca Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, Kraków 2015.
  • Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • Gogołek W., ABC o Internecie, Wydawnictwo „Innowacje”, Goleszów 1998.
  • Hetmański M., Świat informacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
  • Hoffman B., Surdopedagogika w teorii i praktyce, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Warszawa 2001.
  • Kluczyński R.W., Estetyka sztuki nowych mediów, Project co-financed from the European Social Fund under the Human Capital Operational Program, http://www.medialarts.pl/download/skrypty/Estetyka-sztuki-nowychmediow.pdf, [06.02.2017].
  • Kozłowska A., Oddziaływanie mass mediów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2006.
  • Lester P.M., Visual Communication. Images with Messages, Wadsworth/Thomason Learning, Belmont 2000.
  • Lester P.M., Visual Communication, Images with Messages, Cengage Learning, 2014, https://books.google.pl/books?hl=en&lr=&id=kakWAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR7&dq=info:C9mtq76OQQAJ:scholar.google.com&ots=fTKbjaKaDV&sig=9-DoeMh06w6njKlGoP_VujyyFUo&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false [06.02.2017].
  • Olson S.R., Teoria komunikowania: ponowne rozpatrzenie kwestii, [in:] B. Dobek-Ostrowska (ed.), Współczesne systemy komunikowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
  • Robertson J., & McDaniel C., Themas of Contemporary Art.: Visual Art After, Oxford University Press, 1980.
  • Shannon C.E., & Weaver W., The Mathematical Theory of Communication, The University of Illinois Press, Urbana 1964.
  • Spitzer M., Cyfrowa demencja, Dobra Literatura, 2013.
  • Sztuka J.F., Sztuka F., Kształtowanie otoczenia. Wzornictwo przemysłowe, komunikacja i reklama wizualna, Politechnika Częstochowska, Częstochowa 2005.
  • Wołoch J., Stan prawa informatycznego, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań – Wrocław 2001.
  • Yerderber R., Communicate, Wadsworth Publishing Company, 2010.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1895-197X

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-676a1a6a-a6fe-4035-956c-9c19965b259e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.