Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 5 | 353-366

Article title

Dialog i relacje między dorastającymi dziećmi a rodzicami na podstawie badań przeprowadzonych w V Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie

Content

Title variants

EN
Dialogue and interpersonal relations between adolescents and their parents based on research conducted in the High School No.5 in Kraków

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł prezentuje badania empiryczne przeprowadzone we wrześniu 2013 r. w klasach maturalnych małopolskiej elitarnej szkoły średniej – V Liceum Ogólnokształcącego im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. Tekst ukazuje opinie dorastających dzieci na temat relacji interpersonalnych łączących ich z rodzicami oraz zgłębia zagadnienie dialogu we współczesnych polskich rodzinach wielkomiejskich. Artykuł przedstawia jakość i zakres tegoż dialogu – zatem może być to zarówno dialog oparty na partnerstwie i podmiotowym traktowaniu, jak i pseudodialog, w którym brak wzajemności, szczerości, akceptacji, umiejętności słuchania, zaangażowania, cierpliwości.
EN
The paper presents empirical research conducted in the senior class at High School No.5 in Kraków, one of the most prestigious high schools in Lesser Poland. Thre paper shows the opinion of adolescents in relation to their relationship with their parents and focuses on quality and scope of dialogue in modern Polish city families. Dialogue can either be based on partnership and respect for the dignity of the child, or it can be a pseudo-dialogue which lacks honesty, acceptance, patience, involvement and the ability to listen.

Year

Issue

5

Pages

353-366

Physical description

Dates

published
2015

Contributors

  • Akademia Ignatianum w Krakowie ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków

References

  • Bibliografia:
  • [1] Bauman T., Pilch T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
  • [2] Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Kraków 2012.
  • [3] Cosmopoulos A., Edukacja jako relacja interpersonalna – spojrzenie aktualne, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2001, nr 2.
  • [4] Harwas-Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Poznań 2006.
  • [5] Izdebska H., Rodzina i jej funkcje wychowawcze, [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993.
  • [6] Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.
  • [7] Jackowska E., Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1980.
  • [8] Jagieła J., Relacje w rodzinie a szkoła, Kraków 2007.
  • [9] Kałużna-Wielobób A., Wielobób J. K., Międzypokoleniowa transmisja konfliktów w rodzinie, „Społeczeństwo i Rodzina” 2013, nr 35.
  • [10] Kądziołka W., Dialog źródłem wychowania w rodzinie, Kraków 2012.
  • [11] Kowalska I., Małżeństwa i Rozwody, [w:] Strzelecki Z. (red.), Sytuacja Demograficzna Polski, Warszawa 2011.
  • [12] Kruczkowska V., Komunikacja z nastolatkiem, „Wychowawca” 2012, nr 7-8.
  • [13] Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
  • [14] Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2006.
  • [15] Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2004.
  • [16] Obuchowska I., Adolescencja, [w:] Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T.2, Warszawa 2003.
  • [17] Ostrowska U., Relacje interpersonalne w edukacji jako przedmiot badań, [w]: Ostrowska U. (red.), Aksjologiczne aspekty relacji interpersonalnych w edukacji, Kraków 2002.
  • [18] Śnieżyński M., Dialog w rodzinie. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków 2014.
  • [19] Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1997.
  • [20] Tyszka Z., Rodzina współczesna – jej geneza i kierunki przemian, [w:] Ziemska M. (red.), Rodzina współczesna, Warszawa 1999.
  • [21] Ziemska M., Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka, [w]: Ziemska M.  (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa 1979.
  • Netografia:
  • [ 22] Boguszewski R., Komunikat z badań. Rodzina – jej współczesne znaczenie i rozumienie, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_033_13.PDF, 15.02.2015.
  • [23] Dzielnica Pierwsza Miasta Krakowa, http://www.dzielnica1.krakow.pl/informacje-ogolne/2-informacja-ogolna-o-dzielnicy-i, 06.11.2013.
  • [24] GUS, Jakość życia i spójność społeczna 2011 (wstępna analiza wyników badania ankietowego), http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/wz_jakosc_zycia_i_spojnosc_spoleczna_2011.pdf, 12.03.2014.
  • [25] GUS, Wyniki Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011, http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lu_nps2011_wyniki_nsp2011_22032012.pdf, 11.03.2014.
  • [26] Informator o Krakowskich Szkołach Ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2011/2012, http://www.portaledukacyjny.krakow.pl/files/informator_o_krakowskich_szkolach_ponadgimnazjalnych_na_rok_szkolny_2011-2012.pdf, 6.11.2013.
  • [27] O rodzinie słów parę, http://www.cellulit24.pl/wspolne-spedzanie-czasu.php, 20.02.2015.
  • [28] Podział administracyjny Krakowa, http://pl.wikipedia.org/wiki/Podzia%C5%82_administracyjny_Krakowa, 06.11.2013.
  • [29]Śnieżyński M., Dialog w rodzinie, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/Z/ZR/wam_2012_dialog_02.html#p19, 21.05.2013.
  • [30] V Liceum Ogólnokształcące w Krakowie, http://www.v-lo.krakow.pl/o-szkole/historia-szkoly, 06.11.2013.
  • [31] V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, Wikipedia, http://pl.wikipedia.org/wiki/V_Liceum_Og%C3%B3lnokszta%C5%82c%C4%85ce_im._Augusta_Witkowskiego_w_Krakowie, 06.11.2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2299-2014

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-67896b86-d3be-4d8b-bb52-66c993c70fbe
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.