Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 55 | 1-2 | 273-287

Article title

Nauczyciel katecheta wobec współczesnych wyzwań dydaktycznych i wychowawczych

Content

Title variants

EN
Christian education teachers in the face of modern teaching and educational challenges
DE
Der Katechet als Lehrer gegenüber den gegenwärtigen didaktischen und erzieherischen Herausforderungen
RU
Учитель закона Божьего перед лицом современных дидактических и воспитательных вызовов

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Nauczyciele katecheci wespół z innymi pedagogami stoją dziś przed poważnym wyzwaniem dotyczącym działań dydaktycznych i wychowawczych. Aby im sprostać należy pracować nad wieloma czynnikami warunkującymi pożądane efekty działań katechetycznych. Nauczyciel religii winien dbać o rozwój własnej osobowości, zwracając baczną uwagę na moralne aspekty przejawiające się w postępowaniu i postawie, czuwając szczególnie nad wzorcami osobowymi, które przejąć mogą jego wychowankowie. Kolejnym znaczącym ogniwem mogącym łączyć wzorce osobowe z oddziaływaniem dydaktycznym, tak, aby sprostać współczesnym wyzwaniom pedagogicznym jest kreatywność nauczyciela, wywołująca zainteresowanie i twórczy rozwój uczniów. Ostatnim przywołanym komponentem spajającym dojrzały obraz nauczyciela katechety są kompetencje wychowawcze, które stanowią nierozerwalny element funkcji pedagoga.
EN
Christian education teachers, as well as teachers in other fields, are faced with serious challenges in the areas of teaching and educational activities such as counselling and advising. In order to meet those challenges, teachers must work in many aspects that affect the desired teaching outcome. Christian education teachers should focus on their personal development, paying close attention to the moral aspects that manifest themselves in behaviour and attitude, watching carefully their personal example as students can absorb them as their own. The next important link that can connect personal example with educational influence in such a way as to meet the modern educational challenge, is the teacher’s creativity, the kind which produces interest and creative development in students. The last element necessary to create a mature picture of a Christian education teacher is educational competence. The last component referred to, cementing the mature image of the catechist, is pedagogical competence, which is an indissoluble element of the educator's function.

Year

Volume

55

Issue

1-2

Pages

273-287

Physical description

Contributors

  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie

References

  • Abramowiczówna Z., Słownik grecko-polski, T. III, Warszawa 1962, s. 362
  • Appelt K., Kleczewska I., Powinności wychowawcze nauczyciela, http://www.eid.edu.pl/archiwum/2001,99/padziernik,172/powinnosci_wychowawcze_nauczyciela,1187.html (data dostępu: 22.03.2013)
  • Bartnowski S., Spór ze szkołą, Kraków 1982
  • Brummelen H.V., Nauczyciel chrześcijanin, [w:] Chrześcijańskie sposoby podejścia do uczenia się i nauczania, red. A. Gandecki, Lublin 1996
  • Daniel E.A., Elementarz chrześcijańskiego nauczyciela, Warszawa 1999
  • Dworak B., Początkujący nauczyciel-katecheta w obliczu współczesnych wyzwań edukacyjnych. Praca licencjacka, Warszawskie Seminarium Teologiczne, Warszawa 2011
  • Jeziorska J., Szkolne pytania, czyli dylematy nauczania, Warszawa 2001
  • Kalicki P., O miłości małżeństwie i rodzinie od starożytności do Jana Pawła II, Dziennikarskie Stowarzyszenie Wydawniczo-Produkcyjne ROY [bez miejsca wydania] 1991
  • Kamiński J., Wychowanie moralne w rodzinie, [w:] A. Tomkiewicz, Wł. Wieczorek (red.), Rodzina jako Kościół domowy, Lublin 2010
  • Kaufmann S., Najpierw fundament! Podręcznik do szkolnej edukacji chrześcijańskiej, Warszawa 2010
  • Knowles M.S., Holton E.F. III, Swanson R.A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009
  • Kotowski J., Wychowanie i szkoła. Etos pracy nauczyciela religii. Materiały konferencyjne z Narady przedstawicieli Kościołów i Związków Wyznaniowych odpowiedzialnych za nauczania religii, Warszawa 21.09.2010 r., Wyd. MKO, Warszawa 2010
  • Lipian S.B., Etos nauczyciela to prawość, [w:] Słoneczna Skała, Kwartalnik o wychowaniu, Nr 39 (I-III) 2002
  • Metody aktywizujące w katechezie, red. Z. Barciński, J. Wójcik, Lublin 1998
  • Okoń W., Dawid. Myśli i ludzie, Warszawa 1980
  • Olczak M., Techniki samokształcenia nauczyciela, http://www.eid.edu.pl. (data dostępu: 23.02.2013)
  • Orwid M., K. Pietruszewski, Psychiatria dzieci i młodzieży, Kraków 1996
  • Rathus S.A., Psychologia współczesna. Lepiej, więcej, przystępniej, Gdańsk 2004
  • Tarnowska B., Etyka zawodu nauczyciela, http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/2_110/04.htm (data dostępu: 22.02.2013)
  • Tischner J., Etyka solidarności, Kraków 1981
  • Wieczorek M., Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią, http://poradnik.metis.pl/2011/08/ kreatywny-nauczyciel-nauczyciel-z-wyobraznia/ (data dostępu: 23.02.2013)

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-687a70e2-0f7b-42ad-9249-d6b172d66a5d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.