FR
L’articolo tratta la concezione di teorie soggettive elaborate da studenti in fase di preparazione pedagogica nonché la loro influenza sullo sviluppo di autonomia dei futuri insegnanti. La seconda parte presenta i risultati della ricerca condotta durante il tirocinio professionale tra gli insegnanti principianti di lingua francese, avente come scopo l’analisi di tale esperienza sulla verifica delle teorie soggettive e lo sviluppo dell’autonomia dell’insegnante.
EN
The article presents the concept of subjective theories observed in students preparing to be teachers of foreign languages and discusses such theories’ impact on the development of autonomy in a beginning teacher. The verification of subjective theories may be achieved by an in-depth reflection over one’s own teaching skills and tools, which should be cultivated in students from the earliest stage possible. The second part of the article presents the results of a survey conducted among students pursuing a pedagogical practice in French teaching, conducted in order to investigate the role of this teaching experience in the verification of subjective theories and the development of an autonomous attitude.
PL
Artykuł przedstawia koncepcję teorii subiektywnych występujących wśród studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela języków obcych oraz ich wpływ na rozwój autonomizacji początkującego nauczyciela. Rozwiązaniem umożliwiającym weryfikację i ewentualne korygowanie teorii subiektywnych jest jak najwcześniejsze kształtowanie w studentach umiejętności pogłębionej refleksji nad własnym warsztatem pracy. W drugiej części artykułu zaprezentowano wyniki eskperymentu przeprowadzonego wśród studentów realizujących praktykę pedagogiczną z języka francuskiego, mającego na celu zbadanie roli tego doświadczenia w weryfikacji teorii subiektywnych i rozwijaniu autonomii nauczyciela.