Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 4 | 3 | 335-351

Article title

Innowacje przełomowe w modelu open innovation i ekonomii free revealing

Content

Title variants

EN
Breakthrough Innovations in Open Innovation Model and Free Revealing Economics

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł stanowi prezentację nowych koncepcji tworzenia i komercjalizacji innowacji, ze szczególnym uwzględnieniem innowacji przełomowych (wynalazków) oraz innowacji naśladowczych (imitacji). Scharakteryzowane w opracowaniu koncepcję to tzw. model otwartej (nieliniowej) innowacyjności oraz free revealing zakładający rezygnację z tradycyjnej, instytucjonalnej ochrony praw własności przemysłowej. Model otwartej innowacyjności stworzony przez H. Chesbrough’a polega na bezpośredniej współpracy z użytkownikami, którzy tym samym stają się współtwórcami powstałych tak produktów, usług lub procesów. Jednocześnie przedsiębiorstwo nie rezygnuje całkowicie z ochrony zdobytych przez siebie praw własności przemysłowej, ale stara się opracować najefektywniejszy sposób zarządzania nimi. Free revealing oznacza natomiast dostęp do wiedzy dla wszystkich zainteresowanych, bez nałożenia obowiązku ponoszenia opłat bezpośrednich. W artykule podjęto kwestię zależności otwartego podejścia do procesu innowacji, a możliwością generowania poszczególnych ich typów. W tym celu stawiana jest teza, że system otwartej wynalazczości i rezygnacja z ochrony praw wyłącznych stymuluje przede wszystkim pojawianie się innowacji naśladowczych. Natomiast innowacje przełomowe skorelowane są obecnie z zamkniętym systemem innowacji i tradycyjną ochroną patentową. W artykule przeprowadzono analizę porównawczą prezentowanych systemów w oparciu o literaturę przedmiotu oraz badania przeprowadzone w odniesieniu do tzw. systemu open source.

Year

Volume

4

Issue

3

Pages

335-351

Physical description

Contributors

  • Dr, Instytut Nauk Ekonomicznych, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii, Uniwer-sytet Wrocławski, pl. Uniwersytecki 1, 50-137 Wrocław

References

  • 1. Bender L. (1995), Wynalazki, Wydawnictwo Arkady, Warszawa.
  • 2. Chesbrough H.W. (2003), Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • 3. Christensen C. M. (2010), Przełomowe innowacje, PWN, Warszawa.
  • 4. Dahlin K.B., Behrens D.M. (2005), When is An Invention Really Radical? Defining and Measuring Technological Radicalness, „Research Policy” No. 34.
  • 5. Enos J.L. (1962), Petroleum Progress and Profits: A History of Process Innovation, MIT Press, Cambridge, MA.
  • 6. Fauchart E., von Hippel E. (2008) Norms-Based Intellectual Property Systems: The Case of French Chefs, „Organization Science” Vol. 19, No. 2.
  • 7. Freeman C. (1968), Chemical Process Plant: Innovation and The World Market, „National Institute Economic Review” No. 45.
  • 8. Gault F., von Hippel E. (2009), The Prevalence of User Innovation and Free Innovation Transfers: Implications for Statistical Indicators and Innovation Policy, MIT Sloan School of Management Working Paper No. 4722-09.
  • 9. Griliches Z. (1992), The Search for R&D Spillovers, “Scandinavian Journal of Economics” Vol. 94, Supplement.
  • 10. Hippel E. (1986), Lead Users: A Source of Novel Product Concepts, „Management Science” Vol. 32, No. 7.
  • 11. Jasiński A.H. (2011), Aktywność patentowa a nakłady na badania i rozwój w okresie transformacji polskiej gospodarki, w: Raport o innowacyjności gospodarki Polski 2010 roku, Baczko T. (red.), o innowacyjności gospodarki Polski 2010 roku, Baczko T. (red.), INE PAN, Warszawa.
  • 12. Klinkiewicz K. (2006), Innowacyjność projektów open source, pismo naukowe Wydziału Zarządzania Uniwesytetu Warszawskiego „Studia i Materiały” nr 2.
  • 13. Knight K.E. (1963), A Study of Technological Innovation: The Evolution of Digital Computers, Ph.D. Dissertation, Carnegie Institute of Technology, Pittsburgh, PA.
  • 14. Laursen K., Salter A. (2004), Searching High and Low: What Types of Firms Use Universities as A Source af Innovation? „Research Policy” No. 33.
  • 15. Lehman D.R., Winer R.S. (2004), Product Management, McGraw Hill, Columbus, OH.
  • 16. Mierzejewska B. (2008), Open Innovation — nowe podejście w procesach innowacji, „E-mentor” nr 2.
  • 17. Niedbalska G. (2011), Nowe podejście do problemu własności intelektualnej, „Economic Studies” nr 2 (LXIX).
  • 18. Niklewicz-Pijaczyńska M., Wachowska M. (2012), Wiedza — Kapitał ludzki — Innowacje, Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław.
  • 19. Open Innovation: Researching A New Paradigm (2006), Chesbrough H., Wanhaverbeke W., West J. (eds.), Oxford University Press, Oxford.
  • 20. Penc J. (1999), Innowacje i zmiany w firmie. Transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa
  • 21. Rudolf T., Fuchs K., Kossut N., Workiewicz M., Wróblewski J. (2006), Strategie innowacji, „E–mentor” nr 5 (17).
  • 22. Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
  • 23. Shaw B. (1985), The Role of The Interaction between The User and The Manufacturer in Medical Equipment Innovation, „R&D Management” No. 15 (4).
  • 24. Szpringer W. (2011), Koncepcja open access w świetle ekonomicznej analizy prawa własności intelektualnej, Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o., Warszawa.
  • 25. Urban G.L., Hauser J.R. (1993), Design and Marketing of New Products, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6a15c19f-cea5-45c9-ad17-3bf6a64c1858
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.