PL EN


2015 | 1(39) | 99-105
Article title

The Developing World’s Depiction in the Battlefield and Call of Duty Video Game Series. Does It Replicate the Stereotypical Image?

Title variants
PL
Przedstawienie rozwijającego się świata w seriach gier wideo Battlefield i Call of Duty — czy powiela stereotypowy obraz?
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The purpose of this paper is to analyze how the Third World is presented in the highly popular Battlefield and Call of Duty video game series and whether the games replicate the Global South’s stereotypical image. In the introduction, the term “stereotype” is defined, countries or regions to be considered “developing” are distinguished, and the choice of video games to be examined in the study is made. Then, the content of the chosen games is analyzed in order to find elements of the environment that are represented, the sides of the depicted conflicts, their place and background, as well as playable characters and enemies. In the conclusion, the developing world’s depiction is compared to the already existing stereotypes in order to decide to what extent and in what aspects video games repeat them.
PL
Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie jak Trzeci Świat przedstawiony jest w popularnych seriach gier wideo Battlefield i Call of Duty, a także czy gry te powielają stereotypy dotyczące Globalnego Południa. We wprowadzeniu zdefiniowany jest termin „stereotyp”, określone są kraje lub regiony, które należy uznać za „rozwijające się” oraz wybrane są gry, które poddane są analizie. Następnie zawartość wybranych gier jest analizowana w celu stwierdzenia, które z elementów środowiska są zobrazowane, jakie są strony przedstawionych konfliktów, gdzie i dlaczego mają one miejsce, kim są grywalni bohaterowie, a kto jest wrogiem. W podsumowaniu zaobserwowany obraz rozwijającego się świata jest porównany z już istniejącymi stereotypami w celu stwierdzenia, w jakim stopniu i w których aspektach gry je powtarzają.
Contributors
  • University of Warsaw
References
  • al-Rawi, A. 2008. “Iraqi Stereotypes in American Culture. The Case of Video Games and Films.” International Journal of Contemporary Iraqi Studies no. 2 (2):225–249. doi: 10.1386/ijcis.2.2.225/1.
  • Ash, J., and L.A. Gallacher. 2011. “Cultural Geography and Videogames.” Geography Compass no. 5 (6):351–368. doi: 10.1111/j.1749–8198.2011.00427.x.
  • Berelson, B. 1952. Content Analysis in Communication Research, Foundations of communication research. Glencoe, Ill: Free Press.
  • Escobar, A. 2012. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
  • Hefner, D., C. Klimmt, and P. Vorderer. 2007. “Identification with the Player Character as Determinant of Video Game Enjoyment.” Entertainment Computing – ICEC 2007 no. 4740:39–48.
  • Juul, J. 2005. Half-Real. Video Games between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press.
  • McGarty, C., V. Yzerbyt, and R. Spears. 2002. “Social, Cultural and Cognitive Factors in Stereotype Formation.” In Stereotypes as Explanations. The Formation of Meaningful Beliefs about Social Groups, edited by C. McGarty, V. Yzerbyt and R. Spears, 1–15. London-New York: Cambridge University Press.
  • Riffe, D., S. Lacy, and F. Fico. 2014. Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research. 3rd ed, Routledge communication series. New York: Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Saleem, M., and C.A. Anderson. 2013. “Arabs as Terrorists: Effects of Stereotypes Within Violent Contexts on Attitudes, Perceptions, and Affect.” Psychology of Violence no. 3 (1):84–99. doi: 10.1037/a0030038.
  • Solarz, M.W. 2009. Północ-Południe. Krytyczna analiza podziału świata na kraje wysoko i słabo rozwinięte. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Stangor, C., and M. Schaller. 1996. “Stereotypes as Individual and Collective Representations.” In Stereotypes and Stereotyping, edited by C.N. Macrae, C. Stangor and M. Hewstone, 3–37. New York: Guilford Press.
  • Wimmer, R.D., and J.R. Dominick. 2008. Mass media. Metody badań. Translated by T. Karłowicz, Media. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Wohn, D.Y. 2011. “Gender and Race Representation in Casual Games.” Sex Roles no. 65 (3–4):198–207. doi: 10.1007/s11199–011–0007–4.
  • World Economic Outlook. April 2014. Recovery Strengthens, Remains Uneven. 2014. In World economic and financial surveys. Washington, DC: International Monetary Fund.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-6a2b3628-773c-43c5-877b-4e63668ec8d6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.