Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2011 | 2(8) | 27-42

Article title

Osoba i głos: postać w najnowszym polskim dramacie

Authors

Content

Title variants

EN
A Persona and a Voice – Dramatic Character in Recent Polish Drama

Languages of publication

Abstracts

EN
The disintegration of character in recent Polish drama is closely related to identity crisis and the ensuing negation of the basis and integrity of one's sense of self. A character can hardly be analysed as a person – more often than not, it resembles a linguistic or textual entity rather than a human being. The persona is replaced by a voice or a polyphonic collective body – a choir. In the dramatic works of contemporary Polish playwrights such as M. Ko-terski, M. Bieliński, M. Modzelewski, L. Amejko or D. Masłowska these forms can be real-ized as either a fragmented subject split into aspects that cannot be reconciled, or as the subject's external reality, which they perceive as fragmented, incomprehensible and hostile.

Year

Issue

Pages

27-42

Physical description

Contributors

author
  • Instytut Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska

References

  • Baluch W., Sugiera M., Zając J., 2002, Dyskurs, postać i płeć w dramacie, Kraków.
  • Bieliński M., 2002, Cicho, „Dialog”, nr 10.
  • Fuchs E., 1989, Śmierć postaci scenicznej, tłum. Konic P., „Dialog”, nr 11–12.
  • Giddens A., 2007, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Szulżycka A., Warszawa.
  • Grabowski A., 2003, Fotodramat, „Dialog”, nr 11.
  • Jarząbek D., 2006, Słowo i głos. Problem rozmowy w dramacie w ujęciu teoretycznym i historycznym, Kraków.
  • Koterski M., 2000, Dzień świra, „Dialog”, nr 8.
  • Lehmann H.¬ T., 2004, Teatr postdramatyczny, tłum. Sajewska D., Sugiera M., Kraków.
  • Lehmann H.¬ T., 2006, Kryzys, tłum. Kopczyńska K., „Dialog”, nr 5–6.
  • Masłowska D., 2010, Między nami dobrze jest, w: Masłowska D., Dwa dramaty zebrane, Warsza-wa.
  • Modzelewski M., Koronacja, 2003, w: Sułek H., red., Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne. Antologia najnowszego dramatu polskiego w wyborze Romana Pawłowskiego, Kraków.
  • Owsianko J., 2006, Tiramisu, w: Sułek H., red., Made in Poland: dziewięć sztuk teatralnych z Polski w wyborze Romana Pawłowskiego, Kraków.
  • Partyga E., 2008, Tożsamość dziś: narracyjna? dialogowa? performatywna?, „Przestrzenie Teorii”, nr 10.
  • Pfister M., 1988, The Theory and Analysis of Drama, transl. by Halliday J., Cambridge.
  • Ratajczakowa D., 2004, Reality drama, „Dialog”, nr 7.
  • Sarrazac J.¬ P., red., 2007, Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego, tłum. Borowski M., Sugie-ra M., Kraków.
  • Szondi P., 1976, Teoria nowoczesnego dramatu, tłum. Misiołek E., Warszawa.
  • Ubersfeld A., 2002, Czytanie teatru I, tłum. Żurowska J., Warszawa.
  • Walczak M., 2003, Podróż do wnętrza pokoju, w: Sułek H., red., Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne. Antologia najnowszego dramatu polskiego w wyborze Romana Pawłowskiego, Kraków.
  • Wąchocka E., 2009, Świat przez pryzmat „ja”. Dramat subiektywny po 1989 roku, w: Baluch W., red., Dramat made (in) Poland: współczesny dramat polski we współczesnej rzeczywistości, Kraków.
  • Welsch W., 1998, Nasza postmodernistyczna moderna, tłum. Kubicki. R., Zeidler¬ Janiszewska A., Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6a8c1fd6-5b22-43c4-a788-ce99b40902ec
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.