PL
Eksperyment w dziedzinie architektury to rzadkość. Komercyjne projekty podporządkowują projekt funkcji i funkcjonalności, wykluczając nadmiar, naddatek czy nazbyt radykalne potraktowanie programu architektonicznego. Pewną dozę swobody daje rysunek architektoniczny – szkic, wstępny zarys projektu czy jego wizualizacja. Tradycja rysunku, począwszy od "invenzione" renesansu, przez barokowe "esquisse", po dzisiejsze animacje komputerowe, zakłada istnienie takiej strefy zbytku – obszaru czystego eksperymentu, za pomocą którego bada się właściwości przestrzeni, studiuje elementy architektoniczne, przeprowadza symulacje rozwiązań, daje upust utopijnym ambicjom bądź prowadzi krytykę samej dziedziny. Artykuł analizuje historię tej czysto spekulatywnej poddziedziny, oscylującej między teorią (manifesty, projekty) a praktyką (modele, realizacje artystyczne), aż po architektoniczne animacje mające spekulatywno-krytyczny potencjał na miarę "Carceri" Piranesiego.
EN
The experiment in the field of architecture is a rarity. Commercial projects give priority to function and functionality, and exclude excess, surplus or too radical a treatment of the architectural program. Architectural drawing gives one a certain degree of freedom – whether it is a draft, a preliminary outline of the project or its visualization. The tradition of drawing, beginning with the Renaissance’ "invenzione", through the Baroque’s "esquisse", up to contemporary computer animation, presupposed a certain level of such a luxury as an area of pure experiment, with which one tests properties of space, studies architectural elements and runs simulations of solutions, that gives release to utopian ambitions or leads to the critique of the field itself. The article analyses the history of this purely speculative subfield, that oscillates between theory (manifestos, projects) and practice (models, artistic creations) and architectural animations with the speculative-critical potential of Piranesi’s "Carceri".