Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 4 | 147-164

Article title

Kompetencje metodyczne nauczycieli a sytuacje kryzysowe

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Teachers' methodological competences and crisis situations

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Sytuacje kryzysowe we wszystkich sferach życia społecznego, a szczególnie w oświacie stały się rzeczywistością ostatnich lat w naszym kraju. Pandemia na świecie sprzężona z dużą zachorowalnością na COVID-19 wymusiła zmianę funkcjonowania w instytucjach edukacyjnych, w szczególności w pracy nauczycieli. Uwzględniając powyższe kryzysy, dużą dynamikę procesów edukacyjnych i wynikające z nich określone zmiany ważne stały się kompetencje nauczycieli w tym kompetencje metodologiczne. W opracowaniu skoncentrowano się na próbie określenia relacji pomiędzy samooceną kompetencji metodycznych pedagogów a składowymi tej kompetencji w zakresie organizacji procesu nauczania oraz konfrontacją wybranych aspektów tej oceny z opiniami wychowanków. Podstawą empiryczną prezentowanych analiz są badania empiryczne przeprowadzone w czerwcu 2021 i 2022 roku na próbie nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz uczniów wszystkich typów szkół. Wnioski wyprowadzone na podstawie wyników badań i rekomendacje dotyczące edukacji i skuteczności nauczyciela mogą być pomocne w zakresie doskonalenia ich kompetencji w czasach dynamicznych i burzliwych zmian w obrębie systemu edukacji.
EN
Crisis situations in all spheres of social life and especially in education have become a reality in recent years in our country. The global pandemic coupled with the high incidence of COVID-19 has forced a change of functioning in educational institutions and in the work of teachers. Given these crises, the high dynamics of educational processes and the specific changes resulting from them, the methodological competence of teachers has become important. The study focuses on an attempt to determine the relationship between teachers' self-assessment of methodological competence and the components of this competence in the organisation of the teaching process, and confronting selected aspects of this assessment with students' opinions. The basis for the analyses presented here is the empirical research conducted in June 2021 and 2022 on a sample of primary and secondary school teachers, and students of all types of schools. Conclusions derived from the results of the research and recommendations regarding education and teacher effectiveness may be helpful in improving their competences during dynamic and turbulent changes within the education system.

Year

Issue

4

Pages

147-164

Physical description

Dates

printed
2023-12-20

Contributors

  • Uniwersytet Radomski im. K. Pułaskiego
author
  • Uniwersytet Radomski im. K. Pułaskiego

References

  • Czajkowska, M. (2013). Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki. Edukacja, 1(121), 73–88.
  • Czajkowska, M., Grochowalska, M., Orzechowska, M. (2015). Potrzeby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Dylak, S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Gołek, B. (2014). Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary). Roczniki Komisji Nauk Pedagogicznych, Tom LXVII, 87–103.
  • Grochulska, A. (2002). O obszarach kompetencji zawodowych nauczyciela. Próba zarysowania problemu. W: (red.) T. Gomuła, Nabywanie kompetencji nauczycielskich w toku studiów wyższych. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
  • Hamer, H. (1994). Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Veda.
  • Jankowiak, B., Jaskulska, S. (2020). Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-1. Przegląd Pedagogiczny, nr 1, s. 219–232.
  • Kamińska, A. (2014). Nabywanie kompetencji kluczowych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zmieniającym się świecie edukacyjnym i społecznym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 31(2014)1, 53–67.
  • Koć-Seniuch, G. (2000). Od kwalifikacji do kompetencji nauczycielskich. W: red. G. Koć-Seniuch, A. Cichocki, Nauczyciel i uczniowie w dyskursie edukacyjnym. Wybrane problemy do zajęć konwersatoryjnych z pedagogiki. Białystok: Trans Humana.
  • Kwaśnica, R. (1995). Wprowadzenie do myślenia. O wspomaganiu nauczycieli w rozwoju. W: red. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, Z zagadnień pedeutologii i kształcenia nauczycieli. „Studia pedagogiczne”. Warszawa: Wydawnictwo Instytut Technologii i Eksploatacji.
  • Lorenc, J. (2018). Kompetencje wychowawcze nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w opiniach studentów. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, Wyd. 16, s. 181–189.
  • Nazaruk, S. K., Marchel, J. (2019). Diagnoza kompetencji zawodowych oraz potrzeb doskonalenia zawodowego nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, vol. 14, nr 2(52), s. 55–76.
  • Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”.
  • Ostolski, P. (2021). Kompetencje metodyczne nauczycieli akademickich. W: red. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk, Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.
  • Palka, S. (2003), Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Pankowska, D. (2016). Kompetencje nauczycielskie – próba syntezy. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXV z. 3, 187–209.
  • Rogozińska, K., Winiarczyk, A. (2019). Multimedialne przedszkolne. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
  • Sałata E. (2007), Realizacja kompetencji nauczycielskich w opinii badanych nauczycieli. W: J. Pavelka (red.), III. InEduTech 2007 Kl’účové kompetencie a technickié vzdelávanie. Presov, 75–80. Pobrano z: http://www.pulib.sk/elpub2/FHPV/Pavelka2/ index.html
  • Samborska, I. (2014). Kompetencje nauczyciela edukacji elementarnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1, 41–52.
  • Strykowski, W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28, 15–28.
  • Strykowski, W., Strykowska, J., Pieluchowski, J. (2007). Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań: Wydanictwo eMPi2.
  • Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Śliwerski, B. (2009). Pedagog jako sprawca wychowania. „Kwartalnik Pedagogiczny”, 4(214), s. 12–13.Warzocha, T. (2019). Wykorzystanie TIK w kształceniu akademickim. W: E. Asmakovets, S. Koziej (red.), Człowiek w środowisku edukacyjnym. Kielce: Stamp Partner.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6b80eb94-dbb5-41a1-b5fc-485378d9e8f8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.