Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 2(25) /2023 Exlibis. Biblioteka Gerontologii Społecznej | 63-75

Article title

Uniwersytety trzeciego wieku i inne formy edukacji seniorów na Warmii i Mazurach w perspektywie geragogiki – raport z badań

Content

Title variants

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Starość demograficzna jest cechą większości współczesnych społeczeństw, w tym w Polsce. Znaczny odsetek osób starszych w ogólnej strukturze ludności wiąże się z wyzwaniem zapewnienia im jak najlepszej jakości życia, czemu służy m.in. aktywność edukacyjna. W artykule przedstawiono wyniki badań jakościowych dotyczących funkcjonowania UTW i innych form edukacji osób starszych na Warmii i Mazurach. Celem badań było ustalenie, jakie działania edukacyjne są podejmowane przez te instytucje oraz wskazanie najistotniejszych efektów ich działań. Zastosowano badanie dokumentów, wywiady z przedstawicielami badanych instytucji oraz obserwację uczestniczącą. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że w analizowanym regionie podejmowanych jest wiele różnych inicjatyw, które wywierają pozytywny wpływ zarówno na osoby starsze korzystające z oferty instytucji zajmujących się działaniami z zakresu edukacji: osoby te rozwijają się w wielu sferach życia, zaspokajają potrzebę samorealizacji, doświadczają dobrostanu oraz starzeją się aktywnie, pomyślnie i pozytywnie, jak i na życie lokalnych społeczności: wzmacnia się integracja społeczna, wewnątrz- i międzypokoleniowa. Należy zatem wspierać te podmioty i popularyzować ich działania wśród ludzi starszych, którzy jeszcze nie korzystają z usług edukacyjnych.

Year

Pages

63-75

Physical description

Dates

published
2023-12-31

Contributors

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych

References

  • Bibliografia
  • Baltes, P. B., Smith, J. (2003). New frontiers in the future of aging: from successful aging of the young old to the dilemmas of the fourth age. Gerontology, 49, 123–145.
  • Dubas, E. (2005). Geragogika – dyscyplina pedagogiczna o edukacji w starości i do starości. W A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, 143–155.
  • Dubas, E. (2004). Starość w perspektywie rozwoju, duchowości i edukacji. Geragogiczny przyczynek do refleksji nad starością i starzeniem się człowieka. W E. A. Wesołowska (red.), Człowiek i edukacja. Studia ofiarowane Profesorowi Józefowi Półturzyckiemu. Wydawnictwo Naukowe Novum, 131–157.
  • Halicki, J. (2003). Geragogika. W T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. I. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 29–30.
  • Halicki, J. (2010). Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Hill, R. D. (2009). Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia. MT Biznes Sp. z o.o.
  • Kawula, S. (1997). Wychowanie jako wspomaganie rozwoju. W K. Rubacha (red.), Wokół szkoły i edukacji. Syntezy i refleksje. Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 85–90.
  • Kawula, S. (2002). Pedagogika społeczna wobec problemów człowieka starego. W S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna: dokonania – aktualność – perspektywy. Wyd. Adam Marszałek, 551–563.
  • Konieczna-Woźniak, R. (2013). Uczenie się jako strategia pozytywnego starzenia się. Rocznik Andragogiczny, 185–200.
  • Kamiński, A. (1982). Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Leszczyńska-Rejchert, A. (2014). Edukacja międzypokoleniowa oraz integracja międzypokoleniowa jako wyzwania współczesnej gerontologii. Gerontologia Polska, 2, 76–83.
  • Leszczyńska-Rejchert, A. (2021). Wyzwania i zadania geragogiki. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
  • Orzechowska, G. (red.). (2005). Jubileusz 10-lecia Warmińsko-Mazurskiego UTW w Olsztynie.
  • Uzar, K. (2011). Wychowanie w perspektywie starości. Personalistyczne podstawy geragogiki. Katolicki Uniwersytet Lubelski.
  • Netografia
  • 25 lat UTW na Warmii i Mazurach. Opracowanie: Biuro Dialogu Społecznego i Pożytku Publicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Publikacja wydana przez Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego https://warmia.mazury.pl/images/Departamenty/Biuro_Dialogu_Spo%C5%82ecznego_i_ Po%C5%BCytku_Publicznego/dokumenty_rozne/ALBUM.UTW_WiM.30.09.2020.pdf [dostęp: 31.08.2023]
  • WHO, Active ageing: a policy framework, Geneva 2002. https://extranet.who.int/agefriendlyworld/ wp-content/uploads/2014/06/WHO-Active-Ageing-Framework.pdf, [dostęp: 31.08.2023]
  • Strona Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=89&furtherNews=yes&newsId=2129&langId= en, [dostęp: 31.08.2023]

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6c125b77-8713-4ba1-be13-99b64d1a7387
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.