Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 22 | 1 | 19-36

Article title

Integracja podmiotów edukacji w perspektywie aksjologicznej jako priorytetowe zadanie szkoły

Content

Title variants

EN
Integration of Education Entities in the Axiological Perspective as a Priority Task of the School

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem poniżej przedstawionego opracowania jest ukazanie istoty integracji podmiotów edukacji wokół wartości. Podstawowy problem zawiera się w pytaniu: W jakich obszarach pracy szkoły, wyrasta pilna potrzeba integracji podmiotów edukacji, by pełniej realizować funkcje szkoły, a tym samym budować przestrzeń rozszerzającego horyzontu aksjologicznego? W rozwiązaniu tego problemu zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Szkoła winna być postrzegana jako ważny podmiot edukacji obywatelskiej. W tym zakresie podejmowane przez szkołę zadania powinny koncentrować na zdobywaniu i przekazywaniu wiedzy i umiejętności obywatelskich uczniom poprzez doświadczenia i praktykowanie określonych działań obywatelskich, czy też w rozwiązywaniu problemów społecznych i lokalnych. Ważnym zadaniem szkoły również będzie podejmowanie współpracy ze środowiskiem społeczno-kulturowym. Chodzić będzie o włączanie młodzieży między innymi w realizację programów instytucjonalnych, czy też projektów działalności społeczno-­obywatelskiej. Wynikiem analiz jest ukazanie teoretycznego zarysu integracji społecznej, ze zwróceniem uwagi na jej rodzaje; ukazanie priorytetowych zadań w aspekcie integracji podmiotów szkoły. Wyróżniono trzy zadania: integrację wokół realizacji nadrzędnego celu szkoły, integrację na rzecz budowania szkoły środowiskowej, integrację wspomagającą edukację obywatelską.
EN
The purpose of the study below is to show the essence of the integration of education entities around values. The basic problem is formulated by means of the following question: In what areas of school work is there an urgent need to integrate educational entities to fully fulfill the school’s functions, thereby building a space of an expanding axio­logical horizon. In the solution to the above problem, analytical and synthetic methods were used. The school should be perceived as an important subject of civic education. In this respect, the tasks undertaken by the school should focus on acquiring and transferring knowledge and civic skills to students through experience and practice of specific civic activities, or on solving social and local problems. An important task the school should undertake is cooperation with the socio-cultural environment. It should be done by inclusion of young people, inter alia, in the implementation of institutional programs or projects of socio-civic activity. The analysis shows the theoretical outline of social integration, paying attention to its types; showing priority tasks in the aspect of the integration of school entities. Three tasks were distinguished: integration around the implementation of the overarching goal of the school, integration for building an environmental school, integration supporting civic education.

Year

Volume

22

Issue

1

Pages

19-36

Physical description

Contributors

References

  • Chałas K., Przyszłość należy do świadomych obywateli. Jakie konse-kwencje są niezbędne świadomemu i aktywnemu obywatelowi? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna), w: S.M. Kwiatkowski, Kompetencje przyszłości, Wydawnictwo Fun-dacji Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2018.
  • Chałas K., W poszukiwaniu pedagogii szkoły wiejskiej, Wydawnic-two PL, Lublin 1997.
  • Chałas K., W poszukiwaniu tożsamości szkoły wiejskiej, „Fosze”, Rzeszów 1994.
  • Chałas K., Wartości w programie wychowawczym szkoły służące integralnemu rozwojowi i wychowaniu ucznia, ORE, Warszawa 2017.
  • Chałas K., Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa inte-gralnego rozwoju ucznia, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.
  • Encyklopedia Powszechna, PWN, Warszawa 1984.
  • Jacher W., Zagadnienia integracji systemu społecznego, PWN, War-szawa 1976.
  • Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2004.
  • Lis F.J., Lis R., Integracja społeczna, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, red. K. Chałas, A. Maj, Polwen, Radom 2016, s. 435‒440.
  • Lis F.J., Lis R., Integracja społeczna a wartości, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1987.
  • Nowakowska-Siuta R., Kamień na kamieniu – o zasadzie kompletno-ści w pracy szkoły, w: Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian, red. M. Dudzikowa, S. Jaskulska, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
  • Potulicka E., Wychowanie obywatelskie – nowy przedmiot nauczania w Anglii, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, t. 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańskie Wydawnic-two Psychologiczne, Gdańsk 2008, s. 37‒53.
  • Sobór Watykański II 1986. Konstytucje. Deklaracje. Dekrety, Pallot-tinum, Poznań 2002.
  • Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1993.
  • Winiarski M., Współdziałanie szkoły i środowiska jako droga do uspołecznienia szkoły, „Edukacja” 1990, nr 2, s. 32‒35.
  • Winiarski M., Współdziałanie szkoły i środowiska, Wydawnictwo UW, Warszawa 1992.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6cc00e97-18c7-4599-9b50-12efaba9835b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.