Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!
2015 | 7 "Re: Reprezentacja – Rekonstrukcja – Reinterpretacja" | 180-189

Article title

Projekt "Ersatz"

Content

Title variants

EN
"Ersatz" Project

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł jest refleksją wokół wystawy pt. Ersatz, która odbyła się w Muzeum Etnograficznym w Krakowie. Subiektywna, twórcza interpretacja fragmentarycznego materiału archiwalnego poprzez opowiedzenie historii na nowo, w ramach odkrywania i rekonstrukcji indywidualnych historii (mikrohistorii) połączonych z historią powszechną, proponowana jest jako krytyczny model renegocjacji współobecności postpamięci z pamięcią autobiograficzną, historii z tożsamością współczesną. Projekt zrealizowany przy współpracy kuratorskiej Katarzyny Szydłowskiej, Konrada Schillera i Ewy Rossal (MEK).
The article is a reflection on the exhibition entitled Ersatz, which took place in the Ethnographic Museum in Krakow. The subjective, creative interpretation of the partial archive material through retelling the story, as a part of discovering and reconstructing individual histories (microhistories) connected with common history, is a proposition of a critical model of renegotiating the coexistence of postmemory and autobiographic memory, history with modern identity. Project was realised in curatiorial collaboration with Katarzyna Szydłowska and Konrad Schiller and Ewa Rossal (MEK).

Contributors

  • Central Saint Martins College of Art and Design University of the Arts London

References

  • Assmann Jan, and John Czaplicka. 1995. “Collective Memory and Cultural Identity”. New German Critique (65) : 125–133.
  • Barthes Roland. 2000. Camera Lucida. London: Vintage.
  • Bhabha Homi K. 2007. The Location of Culture. London; New York: Routledge.
  • Boym Svetlana. 2002. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books.
  • Derrida Jacques. 1998. Archive Fever: A Freudian Impression. University of Chicago Press.
  • Foster Hal. 1996. The Artist as Ethnographer. In The Return of the Real. The Avant-garde at the End of the Century. Cambridge, MA; London: The MIT Press.
  • Foster Hal. 2004. An Archival Impulse. October (110) : 3–22. MA: MIT Press.
  • Foucault Michel. 2002. The Statement and the Archive. In The Archaeology of Knowledge, A.M. Sheridan Smith (trans.). London: Routledge.
  • Sontag Susan. 1979. On Photography, London: Penguin. Wyd. pol. Sontag Susan. 1986. O fotografii, Sławomir Magala (przeł.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  • Young James E. 1993. The Texture of Memory – Holocaust Memorials and Meaning. Boston: Yale University Press.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6ce607dc-30af-45fe-8c84-6db050120f54
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.