Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 9 | 2 | 128-151

Article title

Czynniki wpływające na powstawanie i/lub ukrywanie emocji w pracy przedstawiciela handlowego i nauczyciela

Content

Title variants

EN
The Factors Influencing Arising and/or Hiding Emotions in the Context of Sales Representative and Teacher’s Work

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest pokazanie czynników wpływających na powstawanie emocji społecznych, takich jak duma, wstyd, poczucie winy, zażenowanie oraz emocji podstawowych, takich jak smutek, złość, strach, występujących w sytuacji pracy. Czynniki te zostały omówione na przykładzie dwóch grup zawodowych, to jest nauczycieli i przedstawicieli handlowych. Podstawę teoretyczną stanowiły koncepcje zaliczane do nurtu socjologii interakcjonizmu symbolicznego. Szczególnie ważne dla niniejszych rozważań były myśli June Tangney i Thomasa Scheffa. Analizę empiryczną oparto na badaniach autorki przeprowadzonych z użyciem wywiadów swobodnych i narracyjnych oraz obserwacji. W artykule poruszono problem interakcji jako głównego czynnika wpływającego na emocje w pracy zawodowej. Omówiono kolejno interakcje ze współpracownikami, z przełożonymi, klientami, organizacją, w tym interakcje odnoszące się do regulacji prawnych.
EN
The aim of the paper is to show the factors affecting the formation of social emotions, such as pride, shame, guilt, embarrassment, and basic emotions, such as sadness, anger, fear, occurring within one’s professional context. These factors are discussed basing on the example of two professional groups such as teachers and sales representatives. Theoretical basis for the analysis are provided Thomas J. Scheff and June Tangney’s concepts. Empirical analysis is based on the author’s research conducted with the use of the semi-structured interviews, covert and overt participant observations, and quasi-participant observations. In this paper the problem of interaction is shown as the main factor affecting experiencing emotions at one’s professional context. Discussed are interactions with colleagues, interactions with supervisors, interactions with customers, interactions with the organization, including interactions relating to the law.

Year

Volume

9

Issue

2

Pages

128-151

Physical description

Contributors

  • Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego

References

  • Aronson Eliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Przełożyła Anna Bezwińska i in. Poznań: Zysk i S-ka.
  • Campos Joseph J. i in. (1994) A Functionalist Perspective on the Nature of Emotion. „Monographs of the Society for Research in Child Development”, vol. 59, no. 2–3, s. 284–303.
  • Csikszentmihalyi Mihaly, Figurski Thomas J. (1982) Self--awareness and aversive experience in everyday life. „Journalof Personality”, vol. 50, no. 1, s. 15–28.
  • Doktór Kazimierz (1964) Przedsiębiorstwo przemysłowe. Studium socjologiczne Zakładów Przemysłu Metalowego „Cegielski”. Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Doliński Dariusz (2004) Mechanizmy wzbudzania emocji [w:] Strelau Jan, red., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 319–349.
  • Ekman Paul, Friesen Wallace V., Simons Ronald C. (1985) Is the Startle Reaction an Emotion? „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 49, no. 5, s. 1416–1426.
  • Fehr Beverley, Russell James A. (1984) Concept of emotion viewed from a prototype perspective. „Journal of Experimental Psychology”, vol. 113, no. 3, s. 464–486.
  • Frijda Nico H. (1986) The emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Frijda Nico H. (2012) Różnorodność afektu: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymenty [w:] Paul Ekman, Richard Davidson, eds., Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Przełożył Bogdan Wojciszke. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 56–63.
  • Glaser Barney G., Strauss Anzelm L. (1967) The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Adline Publishing Company.
  • Goleman Daniel (1997) Inteligencja emocjonalna. Przełożył Andrzej Jankowski. Poznań: Media Rodzina of Poznań.
  • James William (1890) The principles of psychology. New York: Holt.
  • James William (1910) The principles of psychology. London: Macmillan.
  • Kemper Theodore D. (1987) How Many Emotions Are There? Wedding the Social and Autonomic Components. „American Journal of Sociology”, vol. 93, no. 3, s. 263–289.
  • Kofta Mirosław (1979) Samokontrola a emocje. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Konecki Krzysztof (1992) W japońskiej fabryce. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Konecki Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Lazarus Richard S. (1991) Emotion and adaptation. London: Oxford University Press.
  • Lewis Helen (1971) Same and guilt in neurosis. New York: International Universities Press.
  • Lewis Michael (2000) Self-conscious emotions. Embarrassment, pride, shame and guilt [w:] Michael Lewis, Jeannette Haviland-Jones, eds., Handbook of emotion. New York: Guilford Press.
  • Lewis Michael, Haviland-Jones Jeannette M., eds., (2005) Psychologia emocji. Przełożyła Magdalena Kacmajor i in. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
  • Oatley Keith, Jenkins Jennifer M. (2005) Zrozumieć emocje. Przełożyli Józef Radzicki i Jacek Suchecki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pawłowska Beata (2012) Duma i wstyd jako emocje kierujące zachowaniem. Problemy metodologiczne. „Societas/Comunitas”, vol. 2, nr 14, s. 39–54.
  • Pawłowska Beata, Chomczyński Piotr (2012) Sposoby radzenia sobie z emocjami negatywnymi na przykładzie grupy nauczycieli. „Studia Edukacyjne”, nr 21, s. 141–162.
  • Perna Giampaolo (2007) Zrozumieć emocje: poradnik. Przełożyła Barbara Bochenek. Kraków: Wydawnictwo OO. Franciszkanów „Bratni Zew.
  • Przybyłowska Ilona (1978) Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych. „Przegląd Socjologiczny”, t. 30, s. 53–63.
  • Reber Arthur (2002) Słownik psychologii. Przełożyła Barbara Janasiewicz-Kruszyńska i in. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
  • Reykowski Janusz (1992) Emocje, motywacja, osobowość. Warszawa: PWN.
  • Scheff Thomas J. (1990) Microsociology. Discurse, emotion, and social structure. Chicago: University of Chicago
  • Press.
  • Scheff Thomas J. (2000) Shame and the Social Bond. A Sociological Theory. „Sociological Theory”, vol. 18, no. 1, s. 84–99.
  • Scheff Thomas J. (2002) Working class emotions and relationships. Secondary analysis of classic texts by Sennett and Cobb and Willis [ w:] B ernard P hillips, H arold M cKinnon, T homas
  • J. Scheff, eds., Toward a sociological imagination. Bridging specialized fields. Lanham MD: University
  • Press of America, s. 263–292.
  • Stets Jan E. (2006) Identity Theory and Emotions [w:] Jan E. Stets, Jonathan H. Turner, eds., Handbook of the Sociology of Emotions. New York: Springer, s. 203–233.
  • Tangney June Price (1994) The mixed legacy of the super-ego: Adaptive and maladaptive aspects of shame and guild [w:] Joseph M. Masling, Robert F. Bornstein, eds., Empirical perspectives on object relations theory. Washington DC: American Psychological Association, s. 1–28.
  • Tangney June Price (1995) Recent Advances in the Empirical Study of Shame and Guilt. „American Behavioral Scientist”, vol. 38, no. 8, s. 1132–1145.
  • Tangney June Price (1995) Shame and guilt in interpersonal relationships [w:] June Tangney, Kurt Fischer, eds., Self-conscious emotions: The psychology of shame, guilt, embarrassment and pride. New York: Guilford Press, s. 114–139.
  • Tangney June Price (2002) Self-relevant emotions [w:] Mark Leary, June Tangney, eds., Handbook of self and identity. New York: Guilford Press, s. 384–400.
  • Tooby John, Cosmides Leda (1990) The Past Explains the Present: Emotional Adaptations and the Structure of Ancestral Environment. „Ethology and Sociobiology”, no. 11, s. 375–424.
  • Turner Jonathan H. (2009) Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie. Przełożyła Ewa Różalska. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Turner Jonathan H., Stets Jan E. (2009) Socjologia emocji. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wieczorkowska Grażyna (2007) Kierowanie motywacją: rola myśli i emocji. Warszawa: Wydawnictwo ISS.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6d42053b-0330-4bf3-9a73-1afc955d6fe0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.