Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 13 | 79-95

Article title

Temperament i poczucie nadziei na sukces instruktorów nauki jazdy a satysfakcja kursantów ze szkolenia

Content

Title variants

EN
Temperament and a sense of hope for success among driving instructors and participants` satisfaction of the training

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
This article provides an overview of the views on the importance of temperament and the sense of hope for the success of driving instructors and the relationships of these structures with the satisfaction of the trainees. The study included 100 instructors, 70 of whom were men, whose age ranged be-tween 23 and 69 years of age and 30 women aged between 25 and 55 years old. The instructors' training period was 8 years. The study used questionnaires: Formal Charac-teristics of Behavior Temperament Questionnaire by Jan Strelau and Bogdan Zawadzki, Eysencraft Personality Questionnaire in Polish adaptation of Brzozowski and Drwal and Hope Questionnaire for Success by Łagun, Trzebinski and Zięba. Driving instructors received average scores on all scales of questionnaires. Statistical analyzes show that both instructor owners and instructors employees achieved average results on all scales used in the study. Both groups showed significant differences in the mean results of neuroticism, emotional reactivity, endurance, activity. Instructors have achieved significantly higher scores on scales: student satisfaction with the course, comprehension of the student's problems, or overall assessment of the instructor, while female instructors gained higher scores on the stress level of the training. Significantly higher results in instructors male instructors women, scales: satisfaction of students from the course, understanding the problems of students or, more generally assessed instructor and higher in women on a scale stress level training can lead to the conclusion that the male instructors give their trainees greater satisfaction from training than women. Significantly higher scores on all satisfaction scales from instructor owner training allow you to formulate the claim that the trainee enjoys a higher level of satisfaction with the training, in cooperation with the instructor who is also the owner of the business.

Year

Volume

13

Pages

79-95

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Uniwersytet Gdański, Gdańsk

References

  • Brzozowski P., Drwal R., Kwestionariusz Osobowości Eysencka. Podręcznik, PTP, War-szawa 2008.
  • Björklund G., Driver irritation and aggressive behaviour, „Accident Analysis and Pre-vention” 2008, No. 40.
  • Eysenck H., Eysenck S., Jaworowska A., Podręcznik do skal osobowości Eysencka (EPS dla Dorosłych), Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psy-chologicznego, Warszawa 2011.
  • Grabowska A. , Płeć mózgu, „Studia Psychologiczne” 1997, t. XXXVI.
  • Hayek M., Control Beliefs and Positive Psychological Capital: Can Nascent Entrepreneurs Discriminate Between What Can and Cannot be Controlled?, „Journal of Management Research” 2012, No. 12(1)
  • Kirkwood J., Is Lack of self-confidence hindering women entrepreneurs?, „Journal of Gender and Entrepreneurship” 2009, No. 2, vol. 1.
  • Kwiatek P., Znaczenie i rozwój psychologii nadziei w ujęciu Charlesa Richarda Snaydera, t. 31, Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, Łomianki 2012.
  • Leśnikowska-Matusiak I., Bezpieczeństwo ruchu drogowego. Teoria i praktyka szkoleń, Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa 2009.
  • Łaguna M., Trzebiński J., Zięba M., Kwestionariusz Nadziei na Sukces. Podręcznik, Pracowania Testów Psychologicznych PTP, Warszawa 2005.
  • Łuczak A., Wymagania psychologiczne w doborze osób do zawodów trudnych i niebez-piecznych, CIOP, Warszawa 2001.
  • Malinowski T., Nauczyciel i społeczeństwo, PWN, Warszawa 1968.
  • Matthews G., Dorn L., Glendon A. I. , Personality correlates of driver stress, „Personality and Individual Differences” 1991, No. 12(6).
  • Odachowska E., Temperamentalne uwarunkowania zachowań ryzykownych na podstawie kierowców, „Logistyka” 2012, nr 3.
  • Odachowska E., Ścigała D., Kobieta i mężczyzna za kierownicą. Psychologiczne aspekty różnic płciowych w zachowaniu na drodze, „Transport Samochodowy” 2014, nr 2.
  • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, War-szawa 2003.
  • Porzak R., Sagan M., Nadzieja i przedsiębiorczość – psychologiczne aspekty zarządzania, „Zeszyty Naukowe WSEI” 2013, nr 6(1), seria „Ekonomia”.
  • Ryś M., Człowiek niosący nadzieję, „Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio” 2010, nr 2(2).
  • Schwartzer R., Poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu i kontynuacji zachowań zdrowotnych. Dotychczasowe podejście teoretyczne i nowy model, [w:] Psychologia zdrowia, red. I. Henszen-Niejadek, H. Sęk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • Skubacz J., Nęcka E., Eksperymentalna analiza zachowania dziewcząt i chłopców w warunkach wymagających selektywności i podzielności uwagi, „Przegląd Psycholo-giczny” 1995, t. 38.
  • Strelau J., Zawadzki B., The Formal Characteristics of Behaviour – Temperament Inventory (FCB-TI): Theoretical assumptions and scale construction, „European Journal of Personality” 1993, No. 7.
  • Strelau J., Temperament, osobowość, działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 1995.
  • Strelau J., Psychologia temperamentu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Tokarczyk E., Cechy psychiczne predysponujące do wykonywania czynności instruktora i egzaminatora. Metodyka badań, Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa 2009.
  • Ucińska M., Odachowska E., Dobrzyńska M., Psychologiczne determinanty stresu w ruchu drogowym w zależności od wykonywanej pracy, „Transport Samochodowy” 2013, nr 3.
  • Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku, opr. E. Symon, Komenda Główna Policji, War-szawa 2014.
  • Zaleśkiewicz T., Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka, [w:] Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, GWP, Gdańsk 2004.
  • Zawadzki B., Strelau J., Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Tem-peramentu (FCZ-KT). Podręcznik, PTP, Warszawa 2010.
  • Żmijewska E., Europejski nauczyciel – fikcja czy rzeczywistość?, [w:] Tożsamość – remi-niscencje, red. E. Gaweł-Luty, J. Kojkoł, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2008.
  • Driver stress and emotions and psychometric testing, Royal Society for the Prevention of Accidents, www.brake.org.uk/index.php?p=987 (dostęp: 20.02.2016).
  • Misiaszek K., Wiarygodność wychowawcy a nadzieja, http://www.opoka.org.pl/ bi-blioteka/T/TA/TAK/km_nadzieja.html (dostęp: 20.02.2016).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6d44cbee-ebe7-4012-a375-9781da622306
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.