Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 11 | 88-106

Article title

Wpływ ewangelicyzmu na gospodarkę – rola zaufania

Content

Title variants

EN
The influence of the Protestantism on economic effectiveness. The role of trust

Languages of publication

PL DE EN

Abstracts

EN
The essay is dedicated to the influence of the Protestantism on economic effectiveness. According to the well-known Max Weber’s thesis the Christian culture was of crucial significance for the incremental creation of the market economy principles. In turn the Protestantism formed fundamental background for „modern rational capitalism”. Richard Swedberg, famous economic sociologist, following Max Weber, pointed out three factors bound up with Protestantism that had an impact on modern capitalism. Firstly, Dr Martin Luther stressed that the calling of man is the everyday solid work. Secondly, Jean Calvin defined economic success as the proof of the grace of Lord. Thirdly, American Protestantism demands absolute obedience to the commandments and honest behaviour towards other people. The diligence, activity and honesty were the source of trust among people (today defined as a component of „social capital”). The main thesis of the essay focused on the role of Protestant inspiration in forming trust as the source of contemporary economic effectiveness. Sociological research (among others conducted by Ronald Inglehard) proved that relatively high level of trust (especially „bridging social capital”) is a vital feature of highly developed economies of the Protestant countries. However, it should be stressed that there exists no simple cause-effect relationship between these two phenomena. Rather, they are aspects of a complex correlation network.

Year

Volume

11

Pages

88-106

Physical description

Contributors

  • prof. dr hab., specjalizuje się w socjologii ekonomicznej, jest dyrek¬torem Instytutu Filozofii, Socjologii i Socjologii Ekonomicznej oraz kierownikiem Zakładu Socjologii Ekonomicznej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Główne przedmioty zainteresowań: stosunki pracy, położenie i świadomość ekonomiczna klasy pracowniczej, społecz¬ne uwarunkowania działalności sektora małych i średnich przedsiębiorstw, samo¬rządność pracownicza i akcjonariat pracowniczy, działalność, problematyka dialogu społecz¬nego. Opublikował m.in.: Przyzwolenie ograniczone. Robotnicy o rynku i demokracji (1996), Powra¬cająca klasa. Sektor prywatny w III Rzeczypospolitej (2001), Związki zawodowe na rozdrożu (2001), Konfliktowy pluralizm polskich związków zawodowych (2003),Polacy pracujący a kryzys fordyzmu (red.) (2009), Dialog społeczny. Teoria Historia Praktyka (2009), Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych (red.) (2013).

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6d51cffd-88ab-4d02-a12e-a561cd405964
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.