Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 7 | 163-173

Article title

Osobowość nauczyciela akademickiego w warunkach integracji przestrzeni edukacyjnej szkoły wyższej

Content

Title variants

EN
Higher education teacher’s personality in the context of the inegration of educational space of higher education institutions

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Problem rozwoju osobowości nauczyciela akademickiego w kontekście jego działalności zawodowej staje się coraz bardziej aktualny w warunkach współczesnego społeczeństwa. Duża ilość komputerów, rozpowszechnianie nauki na odległość oraz tworzenie wirtualnych przestrzeni edukacyjnych w instytucjach oświatowych – to wszystko wymaga większej uwagi, zmusza do realizacji działań zapobiegających zanikowi bezpośredniej komunikacji studenta z wykładowcą. Dlatego nauczyciel akademicki musi być osobą wszechstronnie rozwiniętą. Integralny rozwój osobowości stanowi podstawę przygotowania nauczyciela akademickiego oraz harmonizacji wszystkich aspektów jego działalności. Konieczne jest zatem stworzenie kompleksowej charakterystyki nauczyciela akademickiego jako wykładowcy-praktyka, wykładowcy-badacza i naukowca uczelni specjalizującej się w określonej dziedzinie nauki. Gotowość do prowadzenia działalności zawodowej to swego rodzaju system charakteryzujący się odpowiednimi wskaźnikami, które w kompleksowym ujęciu pozwalają uzyskać informację o rzeczywistym poziomie pracy nauczyciela. Wskaźniki stanowiące ilościową charakterystykę osobowości odgrywają ważną rolę w porównaniu wyników działalności zawodowej katedr i innych jednostek strukturalnych uczelni. Podkreślić należy, że odpowiednie kształcenie sprzyja rozwojowi możliwości nauczyciela akademickiego.
EN
The problem of a higher education teacher’s personality development in the context of her/ his professional activity is becoming more and more urgent in today’s society. The considerable amount of computer aids, the extension of distance learning and the establishment of virtual educational spaces in many education institutions require the increased attention in order not to lose the live communication between students and teachers. Thus, the teacher must be a versatile personality. The integrity of personality development is the major principle of the teachers’ formation, harmonizing all aspects of their activity. Considering such circumstances, it is logical to create a complex characteristic of a teacher of higher education institution as a practitioner, a scholar and a researcher in the field of the educational institution specialization. We think that the preparedness for professional activity as a system characterized by appropriate coefficients, complex consideration of which allows obtaining reliable information about the real level of teacher’s work. The numeric characteristics of the personality component are the coefficients that play an important role in comparing the results of the functioning of the departments and other structural units of higher education institutions. Therefore, the relevant education contributes to the teacher’s potential opportunities development.

Year

Volume

7

Pages

163-173

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Narodowy Uniwersytet „Politechnika Lwowska”
  • Lwowski Narodowy Uniwersytet imienia Iwana Franki
  • Narodowy Uniwersytet „Politechnika Lwowska”

References

  • Aspfors J., Fransson G., Research on mentor education for mentors of newly qualified teachers:a qualitative meta-synthesis, „Teaching and Teacher Education” 2015, nr 48.
  • Król R., Duchowość nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Katolicka” 2008, nr 2 (styczeń–czerwiec).
  • Subbarayudu N., Praveen Kumar S. Babu, Role of a teacher in education at 21st century, „Conflux Journal of Education”, vol. 1, Is. 2, July 2013.
  • Zatoń K., Ewaluacja jakości kształcenia nauczycieli akademickich, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu” 2014, t. 45.
  • Żukowska Z., Potrzeba pedagogizacji nauczycieli akademickich w świetle etyki zawodu, „Studia Dydaktyczne” 2013, t. 24–25.
  • Гончаренко С.У., Зміст загальної освіти і її гуманітаризація [в:] Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: монографія, за ред. І.А. Зязюна, Київ 2000.
  • Журавська Л.М., Журавський В.Л., Викладач як керівник самостійної діяльності студентів [в:] Теоретично-методичні проблеми навчання і виховання, зб. наук. праць: педагогічні
  • науки, Київ 2000.
  • Подмазін С.І., Особистісно орієнтована освіта (соціально-філософський аналіз), автореф. дис. на. здобуття наук. ступеня д-ра філос. наук: спец. 09.00.03, „Cоціальна філософія та
  • філософія історії”, Дніпропетровськ 2006.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2300-9888
EISSN
2544-1205
ISBN
978-83-7996-775-9

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6d7d4526-d92c-4852-8549-6bcf888058b3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.