Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 3 | 123-133

Article title

Jakość kształcenia akademickiego w ocenie przyszłych absolwentów

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
The quality of academic education in the assessment of future graduates.

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W opracowaniu przedstawiono wybrane oczekiwania przyszłych absolwentów względem edukacji wyższej w świetle przeprowadzonych badań i analiz materiałów źródłowych. Na tej podstawie sformułowano wnioski dotyczące oczekiwań młodzieży studiującej edukacji wyższej oraz szeroko pojętych wymagań wobec rynku pracy. Wyzwaniem jest dostosowanie się do wymagań rynku pracy, pracodawców, współczesnego postępu cywilizacyjnego, jak również zwiększenie atrakcyjności zajęć, nacisk na zajęcia praktyczne, mniejsza liczba godzin wykładów, podniesienie jakości kształcenia, a tym samym podniesienie wymagań wobec studentó
EN
The study presents selected expectations of future graduates from higher education. Based on the research and analysis of source materials, conclusions have been formulated regarding the expectations of young people regarding higher education and the broadly understood requirements of the labor market. On the one hand, the challenge is to adapt to the requirements of the labor market, employers, and civilization progress. On the other hand, the increase in the attractiveness of higher education is necessary: emphasis on practical classes, fewer lectures hours, improving the quality of education, and thus increasing the requirements for students.

References

  • Bogaj A. (2006), Szkoła w społeczeństwie obywatelskim, w: Szkoła a rynek pracy, (red.) A. Bogaj, S.M. Kwiatkowski, Wyd. PWN, Warszawa.
  • Drucker P. (2002), Myśli przewodnie Druckera, przeł. A. Doroba, Wyd. MT Biznes, Warszawa.
  • Drabik-Podgórna V. (2010), Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie zawodowym, „Edukacja Dorosłych”, nr 1.
  • Jeruszka U. (2011), Efektywność kształcenia w szkołach wyższych „Polityka społeczna” nr 1.
  • Kukla D. (2007), Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych przyszłych nauczycieli, w: Kompetencja porozumiewaniu się nauczyciela akademickiego. Wielorakie perspektywy, Maliszewski J.W., (red.). Toruń: Adam Marszałek, Toruń.
  • Kukla D., Nowacka M. (2017), O potrzebie urealnienia edukacji wyższej – czyli kształcenie akademickie z perspektywy studentów, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 2/2017.
  • Kukla D. (2019), Refleksje o edukacji wyższej w perspektywie przygotowania przyszłych absolwentów do tranzycji na rynek pracy, w: Klaeja M., (ed.), Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání, Wyd. Slezská univerzita v Opavě.
  • Kukla D. (2018), Adaptation to changes on the job market – the role of career counseling for students, w: Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference May 25–26, 2018, vol. I, Rezekne Akademy of Technologies, Rezekne.
  • Ku strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce, w: http://liberte.pl/strategii-rozwoju- -szkolnictwa-wyzszego-polsce/# [dostęp: 25.02.2018].
  • Kupisiewicz Cz. (1999), Rzecz o kształceniu, Wybór rozpraw i artykułów. Problemy i dylematy edukacyjne na progu XXI wieku, Instytut technologii Eksploatacji, Radom.
  • Melosik Z. (2013), Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Wyd. Impuls, Kraków.
  • Mayor F. (2001), Przyszłość świata, Warszawa: Fundacja studiów i badań edukacyjnych, Warszawa.
  • Michałków I. (2006), Edukacja, a konkurencyjność pracowników na współczesnym rynku pracy, w: Edukacja na rynku pracy. Problemy poradnictwa zawodowego, (red.) S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć, Wyd. Ochotnicze Hufce Pracy, Komenda Główna, Warszawa.
  • Quintini G., Martin J., Martin P. (2007), The Changing Nature of the School-to-Work Transition Process in OECD Countries, IZA Discussion Paper No. 2582.
  • Fankowski M., Chmielewska K., Chybicka A., Krajna A., Pereświet-Sołtan A., Sujak-Lesz (2005), Kształcenie studentów w czasach globalizacji i zagrożenia bezrobociem, w: Edukacja zawodoznawcza i edukacja projakościowa w szkole, red. A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, Wyd. MarMar. Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Radziewicz-Winnicki A., Wołk Z. (2015), Polskie szkolnictwo wyższe – stan i perspektywy, „Rocznik Lubuski”, tom 41, część 2.
  • Raport Dwa światy. Kompetencje przyszłości 2014, dostęp: http://kariera.kozminski.edu.pl/ fileadmin/kariera.kozminski.edu.pl/Raporty/RAPORT_KOMPETENCJE_PRZYSZLOSCI_-_pracodawca.pdf [dostęp: 12.06.2018].
  • Remiszewska Z. (2015), Znaczenie edukacji wobec odnajdywania się na rynku pracy, w: Wyzwania rynku edukacyjnego wobec rynku pracy – wymiary lokalne, regionalne i ponadregionalne, (red.) B. Wiśniewska-Paź, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Sultana R. (2004), Strategie usług poradnictwa zawodowego w społeczeństwie wiedzy – europejskie trendy, działania i wyzwania. Raport CEDEFOP, Wyd. Cedefop. Biuro oficjalnych Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.
  • Stasiak P. (2005), W kierunku zachodzących zmian, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Poznań.
  • Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum: Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Marzec 2010.Szymański M.J. (2002), Edukacyjne wyzwania globalizacyjne, „Edukacja”, nr 4.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6dc4966d-9613-4287-8f7e-6e2dd0620cba
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.