PL
W moich rozważaniach posłużę się aparatem pojęciowym wypracowanym w antropologii filozoficznej Hannah Arendt. Odwołując się do wprowadzonego przez Arendt pojęcia kondycji ludzkiej wykażę, że sformułowane przez nią twierdzenie, iż pod koniec epoki nowożytnej nastąpiła degradacja i regres człowieczeństwa jest nieporozumieniem. Arendt twierdzi, że regres człowieczeństwa polega na tym, iż to, co zwierzęce (animal laborans) zastąpiło to, co specyficznie ludzkie (animal rationale), a degradacja człowieczeństwa wyraża się w tym, że dobrem najwyższym staje się życie jako proces przyrodniczy. W rezultacie tego przestawienia biologiczny wymiar człowieczeństwa wysuwa się na plan pierwszy pośród różnorodnych ludzkich aktywności i staje się najistotniejszym aspektem człowieczeństwa.
EN
Making use of the conceptual apparatus introduced by Arendt, and in particular of the concept of the human condition, the author proves that her claim that toward the end of the modern era there took place a degradation and regress of humanity is mistaken.