Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!
2013 | 81 | 133-144

Article title

"Noc Świętego Wawrzyńca". Cienie (zapomnianych) przodków.

Title variants

EN
'The Night of St. Lawrence'. Shadows of (forgotten) ancestors.

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autorka analizuje "Noc świętego Wawrzyńca" ("Notte di San Lorenzo", reż. P. i V. Taviani, 1982), umieszczając film w kontekście innych włoskich produkcji łączących problematykę wojennych doświadczeń Włochów oraz perspektywę dziecka. Autorka wskazuje na obecne w filmie wątki religijne i mitologiczne, a także podejmuje próbę interpretacji dziecięcej perspektywy przyjętej w filmie – zabieg ten wpływa bowiem nie tylko na oniryczno-baśniową tonację filmu, ale niesie zarazem istotne konsekwencje dla jego wymowy. Przefiltrowanie wydarzeń z czasów II wojny światowej przez pryzmat świadomości dziecka prowadzi w istocie do wizji odkonkretnionej. Czyżby Taviani sugerowali w ten sposób, że w Italii lat 80. II wojna światowa była dla Włochów historią równie odległą, co starożytne mity i tylko w takiej formule mogła być zrozumiana? A może wręcz przeciwnie – charakter legendy nadany wojennym wydarzeniom ma wskazywać na trwałość tego konfliktu w zbiorowej pamięci i jej istotność dla włoskiego dziedzictwa kulturowego?
EN
The author examines 'The Night of St. Lawrence' ('Notte di San Lorenzo', dir. P. and V. Taviani, also known as 'The Night of the Shooting Stars'), placing the film in the context of other Italian production dealing both with the experience of war by Italians and the perspective of the child. The author points to the religious and mythological themes present in the film, and attempts to interpret the child’s perspective adopted in the film, as the perspective has an impact not only on the oneiric, fairy tale like tone of the film, but also carries significant implications for its message. Filtering the events of the Second World War through the perspective of the child’s consciousness leads to a vision somewhat detached from the reality. Were Taviani brothers suggesting in such a manner that in 1980s Italy World War II was for the Italians as distant as the ancient myths, and could only be understood through such a formula? Or maybe on the contrary – the legendary character given to war events is to show the durability of this conflict in the collective memory and its significance for the Italian cultural heritage?

Year

Issue

81

Pages

133-144

Physical description

Contributors

References

  • Brunetta, Gian Pier. 1995. Cent’Anni di cinema italiano. Roma – Bari: Laterza.
  • Sorlin, Pierre. 1980. The Film in History: Restaging the Past. Oxford: Blackwell.
  • Mida, Massimo. 1947. Per un film sui partigiani. „Charlie Chaplin”. nr 5.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6ed8450e-d277-4fbe-bcf5-eb8b4bda2156
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.