Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 2 | 227-246

Article title

Освоение лексики в ситуации двуязычия

Content

Title variants

EN
Development of lexicon in the situation of bilingualism

Conference

Ad maiora natus sum. Człowiek na skrzyżowaniu materialno-duchowych wyzwań współczesności

Languages of publication

RU

Abstracts

PL
Na współczesnym etapie rozwoju metodyki wykładania języka rosyjskiego jako nauki zachodzą zmiany tradycyjnego rozumienia poznawczych procesów. Ponieważ w podstawie kształtowania obrazu świata jako całokształtu reprezentacji kognitywnych leży przyrodnicze zapotrzebowanie na poznanie świata, to podstawą poznawczych dążeń młodszych uczniów powinien być aktywny twórczy początek z użyciem takich myślowych operacji, jak porównanie, analiza (utożsamienie/ analogia), rozgraniczenie/inność), systematyzacja (klasyfikacja przedmiotów, kategoryzacja pojęć). Autorka artykułu rozpatruje tematyczne związki słów, które służą odzwierciedleniu zasad klasyfikacji zjawisk rzeczywistości, formujących się w świadomości ucznia w jego poznawczej działalności. Podkreśla, że podstawą tematycznego ugrupowania słów jest nie tylko przedmiotowy szereg i jego oznaczenie, ale również interpretacja przedmiotów i pojęć o przedmiotach w przedmiotowej i/albo poznawczej działalności ucznia. Ponieważ wszystkie rodzaje związków semantycznych pomiędzy leksemami służą najważniejszej zasadzie organizacji słownika w świadomości człowieka, to wiedza tematycznej grupy słów jako komponent językowej wiedzy o świecie pozwala uczniowi zrozumieć rzeczywistość, wyrażoną w kategoriach pojęciowych, które mogą mieć, w większym czy mniejszym stopniu, charakter szczególny. Tezaurus młodszych ludzi opiera się na wiedzy grup tematycznych jako komponentów językowej wiedzy o świecie, co pozwala uczniowi w konkretnej sytuacji posługiwać się językiem rosyjskim i wybrać najbardziej odpowiednie leksykalne jednostki w ramach leksykalnego tematu; wykorzystać elitarne leksykalne jednostki w tekście z uwzględnieniem łączności ich z innymi wyrazami; wykorzystać tematyczną leksykę stosownie z zaistniałą sytuacją i komunikacją. Jądrową część leksykalnej kompetencji młodszego ucznia przedstawiają przedmiotowe imiona, mogące być zestawionymi z rzeczywistością. Zwrócenie do tezaurusa młodszego ucznia jako osoby językowej pozwala uwzględniać jego potrzeby komunikacyjne i zdolności do opanowania języka rosyjskiego, a również proces kształtowania ucznia jako osoby językowej.
EN
At the present stage of development of a technique of teaching Russian as sciences there is a reconsideration of traditional understanding of informative processes which are considered as the concept (mechanism) of reflection. As at the heart of formation of an image of the world as sets of cognitive representations the natural need for knowledge of the world, is the cornerstone of cognitive interest of younger school students there has to be an active creative beginning with use of such cogitative operations as comparison, the analysis (identification / analogy), differentiation / distinction), systematization (classification of objects, a categorization of concepts). In article thematic communications of words which serve as reflection of the general principles of classification of the phenomena of reality which are formed in consciousness of the trainee in cognitive activity are considered. It is noted that is the cornerstone of thematic group of words not only a subject number and designation, but also judgment of objects and concepts about objects during subject and/or cognitive activity of the trainee. As all types of semantic links between lexemes serve as the most important principle of the organization of the dictionary in consciousness of the person, knowledge the trainee of a theme group of words as component of language knowledge of the world allows it to comprehend reality, the idea of reality expressed in conceptual categories which can be more or less fractional. The Tezaurusny type of the organization of knowledge of younger school students assumes knowledge of theme groups as components of language knowledge of the world that allows the pupil in a concrete situation of communication in Russian: to choose the most suitable lexical units within a lexical subject; to use the chosen lexical units in the text taking into account their compatibility with in other words and the transferred cogitative information; to use thematic lexicon according to communication situations. A nuclear part of lexical competence of the younger school student is represented by the subject names having correlation to reality. The addressing the thesaurus of the language identity of the younger school student allows to consider his communicative requirements and to connect in one uniform process of assimilation of Russian as nonnative and process of formation of the language identity of the trainee.

Journal

Year

Volume

2

Pages

227-246

Physical description

Dates

published
2018-11-26

Contributors

  • Kazachski Narodowy Uniwersytet Imienia al-Farabi
  • Kazachski Narodowy Uniwersytet Imienia al-Farabi
  • Kazachski Narodowy Uniwersytet Imienia al-Farabi

References

  • Брунер, Дж. „Психология познания.” В: Прогресс, 1977, 412.
  • Выготский, Л. В. „Мышление и речь.” М.-Л.: ОГИЗ-Соцэкгиз, 1934, 324.
  • Караулов, Ю. Н. Русский язык и языковая личность.: Наука, 1987, 264.
  • Кубрякова, Е. С. „Обеспечение речевой деятельности и проблемы внутреннего лексикона // Человеческий фактор в языке: Язык и порождение речи.” Наука, 1991. Раздел 2, 82-140.
  • Лосев, А. Ф. „Знак. Символ. Миф.” В: Изд-во МГУ, 1982, 480.
  • Лотман, Ю. М. „Воспитание души”. СПБ: Искусство – СПб, 2005, 624.
  • Ольшанский, И. Г. Когнитивные аспекты лексической многозначности (на м-ле современного немецкого языка) // Филологические науки. 1996, № 5. 85-93.
  • Панов, М. В. „Луховицкий В. В. Как преподавать лек-сику в школе”. В: Чистые пруды, 2006, 32.
  • Рассел, Б. Человеческое познание: Его сфера и границы: Пер. с англ. Киев: Ника-Центр: Вист-С, 1997, 555.
  • Семантика и категоризация // Р. М. Фрумкина, А. В. Михеев, А. Д. Мостовая, Н. А. Рюмина. Наука, 1991, 168.
  • Фрумкина, Р. М. Смысл и сходство //Вопросы языкозна-ния. 1985. № 2, 22-31.
  • Щерба Л. В. „Языковая система и речевая деятельность.” Изд. 2-е, стереотипное. В.: Едиториал УРСС, 2004, 432.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-6ee8c6f4-9326-4df6-9b54-b12874827a72
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.