Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 11(47) | 2 | 61-70

Article title

Przestrzeń aksjologiczna w nauczaniu religii dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Authors

Title variants

EN
Axiological Space of Teaching Religion to Early School Children

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Czas nauki dziecka w wieku wczesnoszkolnym to czas intensywnej pracy intelektualnej i duchowej, czas poznawania głębiej wartości religijnych. Niesie on ze sobą wiele zmian w życiu dziecka osobistym, rodzinnym i szkolnym. Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie:, w jaki sposób wartości religijne poszerzają przestrzeń aksjologiczną małego dziecka? W kontekście tego ogólnego pytania zostały sformułowane pytania szczegółowe: w jaki sposób nauczanie religii w edukacji wczesnoszkolnej wprowadza dziecko w świat tych wartości? jaka jest rola nauczyciela na tym etapie edukacyjnym w poszerzaniu przestrzeni aksjologicznej?
EN
The time of early education of a child in school is a time of intense intellectual and spiritual work. It carries a lot of changes in the child’s personal, family and school life. This article is giving the attention to the problem of values in the child’s life. It is also an attempt to answer the following questions: how does the time of early education introduce a child in early school age to the world of religious values, what is the role of the family and teachers during this period.

Year

Volume

Issue

2

Pages

61-70

Physical description

Contributors

author
  • Wydział Nauk Społecznych, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

References

  • Chałas, K. (2003). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. T. 1. Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
  • Chałas, K. Maj, A. Mariański, J. (2009). Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki. T. 4. Religia, wiara, nadzieja, miłość, modlitwa, świętość. Lublin–Kielce: Wydawnictwo Jedność.
  • Denek, K (2005). Ku dobrej edukacji. Toruń–Leszno: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
  • Jan Paweł II. (1999). Homilia w czasie Mszy św. odprawionej w Legnicy 2 VII 1997. W: Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie. Kraków.
  • Jan Paweł II. Przemówienie do katechetów, nauczycieli i uczniów. Włocławek 6 VI 1991. W: Tamże.
  • Kunowski, S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Łobocki, M. (2002). Wychowanie moralne w zarysie. Kraków.
  • Malicka, M. (1999). Dać ludziom pragnienie. W: K. Olbrycht (red.), Edukacja aksjologiczna. T. 4. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
  • Milerski, B. (2010). Pedagogika religii. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji (s. 62.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
  • Oleś, P. (1983). System klaryfikacji wartości: założenia, zastosowanie, przegląd niektórych technik. Roczniki Filozoficzne, 31,4,63.
  • Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
  • Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.
  • Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Schrade, U. (1992). Etyka – główne systemy. Warszawa: Redakcja Wydawnictw Oświatowych DSP Unia-Press.
  • Wołosiuk, B. (2010). Wychowanie do wartości w edukacji wczesnoszkolnej. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Wołosiuk, B. (2012). Komunikacja interpersonalna w rodzinie w kontekście wychowania dzieci do wartości. W: M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio (red.), Rodzina przestrzenią rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-708d9ca5-0174-47ef-acb7-f143077003af
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.