PL EN


Journal
2020 | 10 | 13-25
Article title

Czytanie literatury i emocje – perspektywa edukacyjna

Content
Title variants
EN
Literary Reading and Emotions – Educational Perspectives
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Keywords
Journal
Year
Issue
10
Pages
13-25
Physical description
Contributors
  • Libera Università di Bolzano
  • University of Wrocław
  • Universitat de València
References
  • Álvarez, M. S. (2011). De la experiencia de la lectura a la educación literaria. Análisis de los componentes emocionales de la lectura literaria en la infancia y la adolescencia. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, (7), 85–99.
  • Álvarez, M. S. (2014a) La dimensión emocional en la educación literaria. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Álvarez, M. S. 2014b. Leer para sentir. La dimensión emocional de la educación literaria. Impossibilia, 8, 155–178.
  • Appleyard, J. A. 2008. Becoming a Reader. The Experience of Fiction from Childhood to Adulthood. Revised edition. Camebridge UK: Cambridge University Press.
  • Arizpe, E., Cliff Hodges, G., eds. 2018. Young People Reading. Empirical Research Across International Contexts. Abingdon: Routledge.
  • Arizpe, E., Colomer, T., Martínez-Roldán, C. 2014. Visual Journeys Through Wordless Narratives. An International Inquiry with Immigrant Children and The Arrival. London: Bloomsbury.
  • Arizpe, E., Styles, M. 2015. Children Reading Picturebooks. Interpreting visual texts. 2nd Edition. Abingdon: Routledge.
  • Bachelard, G. 1975. Wyobraźnia poetycka. Transl. A. Tatarkiewicz, Warszawa: PIW.
  • Biedrzycki, K., Janus-Sitarz, A., eds. 2002. Doświadczanie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury. Kraków: Universitas.
  • Bortolussi, M., Dixon, P. 2003. Psychonarratology. Foundations of Empirical Study of Literary Response Cambridge.
  • Boyd, M. P., Galda, L. 2011. Real Talk in Elementary Classrooms: Effective Oral Language Practice. New York/London: The Guilford Press.
  • Bruner, J. S. 1986. Actual Minds, Possible Worlds. Cambridge MA/London: Harvard University Press.
  • Budrewicz, Z. 2012. Odbiorca szkolnej lektury jako podmiot doświadczający. – Biedrzycki, K. Janus-Sitarz, A., eds., Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury. Kraków: Universitas, 63–73.
  • Cieślikowski, J. 1985. Literatura osobna. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  • Christ, H., Fischer, E., Fuchs, C., Merkelbach, V., 1995. „Ja aber es kann doch sein...”. In der Schule literarische Gespräche führen. Frankfurt a. M.: Peter Lang.
  • Chrząstowska, B. 1987. Lektura i poetyka, WSiP: Warszawa.
  • Elias, S. 2009. Väter lesen vor. Soziokulturelle und bindungstheoretische Aspekte der frühen familialen Lesesozialisation. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.
  • Evans, J. eds. 2015. Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts. Abingdon: Routledge.
  • Fry, D. 1985. Children Talk About Books. Seeing Themselves as Readers. Milton Keynes: Open University Press.
  • Galda L. et al. 2013. Literature and Child. 8th Edition. Cengage Learning.
  • Galda, L., Beach, R. 2001. Response to Literature as a Cultural Activity. – Reading Research Quarterly, 36 (1), 64−73.
  • Galda, L., Liang, L. A., Cullinan, B. E. 2016. Literature and Child, 9th Edition, Cengage Learning.
  • Graf, W. 2011. Lesegenese in Kindheit und Jugend. Einführung in die literarische Sozialisation. 3rd Edition. Baltmannsweiler: Schneider.
  • Hobbs, J. 1990. Literature and Cognition. Stanford: Johns Hopkins University Press.
  • Hoffmann, J. 2011. Literarische Gespräche im interkulturellen Kontext. Eine qualitativ-empirische Studie zur Rezeption eines zeitgeschichtlichen Jugendromans von Schülerinnen und Schülern in Deutschland und in Polen. Münster/New York/München/Berlin: Waxmann.
  • Hoffmann, J. 2019. Grafisch erzählte Geschichten im Bilderbuchkinogespräch – David Wiesners Herr Schnuffels in der Grundschule. – MiDU – Medien im Deutschunterricht, 1 (1), 43–65. – https://journals.ub.uni-koeln.de/index.php/midu/article/view/26/9 (07.06.2020).
  • Hunt, P. Narrative Theory and Children’s Literature. 2016. – Children’s Literature Association Quarterly, 9, 4. (20.10.2016).
  • Iser, W. 1978. The Act of Reading: The Theory of Aesthetic Response. London/Baltimore.
  • Jahn, M. 2005. Focalization. – Herman, D., Jahn, M., Ryan, M. L., eds., Routledge Encyclopedia in Narrative Theory. London/New York: Routledge, 173–177.
  • Jakubanis, M. 2015. Literarische Bildung und Migration: Eine empirische Studie zu Lesesozialisationsprozessen bei Jugendlichen mit türkischem Migrationshintergrund. Frankfurt a. M.: Peter Lang.
  • Jantzen, C., Klentz, S., eds. 2013. Text und Bild – Bild und Text: Bilderbücher im Deutschunterricht. Stuttgart: Filibach bei Klett.
  • Janus-Sitarz, A. 2009. Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Kraków: Universitas.
  • Janus-Sitarz, A. 2016. W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas.
  • Jarzębski, J., Momro, J., eds., 2011. Ćwiczenia z rozpaczy. Pesymizm w prozie polskiej po 1985 roku. Kraków: Universitas.
  • Jauss, H. R. 1970. Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft. – Jauss, H. R. Literaturgeschichte als Provokation, Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
  • Jauss, H. R. 1985. Wzorce interakcji w procesie identyfikacji z bohaterem. – Orłowski, H. ed. Współczesna myśl literaturoznawcza w Republice Federalnej Niemiec. Antologia. Warszawa: Czytelnik, 178–191.
  • Koziołek, K. 2016. Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Kruse, I., Sabisch, A., eds. 2013. Fragwürdiges Bilderbuch: Blickwechsel – Denkspiele – Bildungspotenziale. München: kopaed.
  • Lakoff, G., Johnson, M. 2010. Metafory w naszym życiu (Metaphors We Live By). Transl. T. Krzeszowski. Warszawa: Aletheia.
  • Langer, J. 2011. Envisioning Literature. Literacy Understanding and Literature Instruction. 2nd Edition. New York: Teacher College Press.
  • Małecki, W., Pawłowski B., Sorokowski P. 2016. Literary Fiction Influences Attitudes Toward Animal Welfare. – PLoS ONE 12 (2): e0172328. – https://doi.org/10.1371/journal.pone. 0172328 (20.10.2016).
  • Markowski, M. P. 2000. Zwrot etyczny w badaniach literackich. – Pamiętnik Literacki, 91 (1), 239–244.
  • Maryl, M. Antropologia odbioru literatury. Zagadnienia metodologiczne. – http://rcin.org. pl/ibl/Content/49748/WA248_66092_P-I-2524_maryl-antropol.pdf (20.10.2016).
  • Maryl, M. 2007. „Interpretator czy czytelnik? Projekt badań empirycznych nad stylami odbioru”. – Szahaj, A., Kola, A., eds., Filozofia i etyka interpretacji. Kraków: Universitas, 155–167. – http://maryl.org/wp-content/uploads/2013/12/Maryl-2007-Interpretator-czy-czytelnik.pdf (20.10.2016).
  • Maryl, M. 2015. Sztuka czytania? Mieke Bal w teorii i praktyce. – Teksty Drugie, 4, 312–326.
  • Mayer, J. 2017. Wege literarischen Lernens: Eine qualitativ-empirische Studie zu literarischen Erfahrungen und literarischem Lernen von Studierenden in literarischen Gesprächen. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
  • Michułka, D. 2018. “Charlie and the Chocolate Factory” as a School Reading: Comprehension, Experience, Metaphor, Emotion. – Domínguez Romero, E., Bobkina, J., Stefanova, S., eds. Teaching Literature and Language Through Multimodal Texts. Hershey: IGI Global Information Science Reference.
  • Miall, D., Kuiken, D. 1998. The Form of Reading. Empirical Studies of Literariness. – Poetics, 25, 327–341.
  • Miall, D. 2006. Literary Reading: Empirical and Theoretical Studies. New York: Peter Lang.
  • Miall, D. 2011, Emotions and the Structuring of Narrative Response. – Poetics Today, 32, 323–348.
  • Miall, D. 1989. Beyond the Schema Given. Affective Comprehension of Literary Narratives. – Cognition and Emotion, 3 (1), 55–78.
  • Nell, V. 1988. Lost in a Book. The Psychology of Reading for Pleasure. New Haven/London: Yale University Press.
  • Nikolajeva, M. 2014. Reading for Learning. Cognitive Approaches to Children’s Literature. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
  • Nycz, R., Zeidler-Janiszewska, J., eds. 2006. Nowoczesność jako doświadczenie. Kraków: Universitas.
  • Nycz, R. 2007. Antropologia literatury – kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia. – Teksty Drugie, 6, 34–49.
  • Opdahl, K. 2002. Emotion as Meaning. The Literary Case for How We Imagine. New York: Bucknell University Press Associated University Presses.
  • Oziewicz, M. 2018. Justice in Young Adult Speculative Fiction: A Cognitive Reading. Abingdon-Oxon, New York: Routledge.
  • Paivio, A. 1971. Imagery and Verbal Processes. New York/Chicago: Holt, Rinehart and Winston.
  • Paivio, A. 1991. Images In Mind. The Evolution of a Theory. New York London: Harvester Wheatsheaf.
  • Paivio, A. 2007. Mind and Its Evolution. A Dual Coding Theoretical Approach. Mahwah/ London: L. Erlbaum Associates.
  • Papuzińska, J. 1995. Dziecko w świecie emocji literackich. Warszawa: Wydawnictwa SBP.
  • Patrzałek, T. 1980. Postawy uczniów dziesięcioletnich wobec lektury. – Polonistyka, 6, 431–443.
  • Patrzałek, T. 1982. Postawy uczniów jedenastoletnich wobec lektury. – Polonistyka, 3, 180–189.
  • Pellegrini, A., Galda, L. 2019. The Development of School-Based Literacy. A Social Ecological Perspective. Abingdon: Routledge.
  • Pieper, I., Rosebrock, C., Wirthwein, H., Volz, S. 2004. Lesesozialisation in schriftfernen Lebenswelten: Lektüre und Mediengebrauch von HauptschülerInnen. Weinheim: Juventa.
  • Płuciennik. J. 2002. Literackie identyfikacje i oddźwięki. Poetyka i empatia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Płuciennik. J. 2014. Procesy kognitywne a czytanie i zmysły. – Sensualność w kulturze pol- skiej – sensualnosc.ibl.waw.pl. – http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/ 11089/7235/Procesy%20kognitywne%20Czytanie_sensualno%C5%9B%C4%87.pdf?sequence=1&isAllowed=y (20.10.2016).
  • Polakowski, J. 1980. Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym. Zarys teorii badań – próby diagnozy. Kraków: WSP.
  • Rajtar, M., Straczuk, J., eds. 2012. Emocje w kulturze, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; Narodowe Centrum Kultury.
  • Rembowska-Płuciennk, M. 2016. Autoreferat. – http://ibl.waw.pl/rembowskapluciennikautoreferat.pdf (20.10.2016).
  • Rembowska-Płuciennik, M. 2009. Wizualne efekty i afekty. Obrazowanie mentalne a emocjonalne zaangażowanie czytelnika. – Teksty Drugie, 6, 120–134.
  • Rembowska-Płuciennik, M. 2015. Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku. Warszawa: IBL.
  • Riquelme, E., & Munita, F. (2011). La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para la alfabetización emocional. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37 (1), 269– 277.
  • Riquelme, E., Munita, F., Jara, E., & Montero, I. (2013). Reconocimiento facial de emociones y desarrollo de la empatía mediante la lectura mediada de literatura infantil. Cultura y educación, 25 (3), 375–388.
  • Ritter, A. 2014. Bilderbuchlesarten von Kindern. Neue Erzählformen im Spannungsfeld von kindlicher Rezeption und Produktion. Baltmannsweiler: Schneider.
  • Rosenblatt, L. 1995. Literature as Exploration. New York: Modern Language Association of America.
  • Rosenblatt, L. 1994. The Reader, the Text, the Poem. The Transactional Theory of the Literary Work. Carbondale/Edwardsville: Southern Illinois University Press.
  • Ruddel, R. 1992. A Whole Language and Literature Perspective: Creating a Meaning-Making Instructional Environment. – Language Arts, 69, 612–620.
  • Rusek, M. 2012. Czytanie jako podróż – perspektywa edukacyjna. – Edukacja, 2, 44–51.
  • Ryan, M.-L. 2003. Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. Parallax: Revisions of Culture and Society.
  • Sanjuán Álvarez, M. (2014b). Leer para sentir. La dimensión emocional de la educación literaria. Impossibilia, 8, 155–178.
  • Scherer, G., Volz, S., eds. 2016. Im Bildungsfokus: Bilderbuchrezeptionsforschung. Trier: VWT.
  • Segal, E. 2016. Review of Literary Conceptualizations of Growth: Metaphors and Cognition in Adolescent Literature. – Poetics Today, 37 (1), 225–227.
  • Seelinger Trites, R. 2014. Literary Conceptualizations of Growth: Metaphors and Cognition in Adolescent Literature. Amsterdam: John Benjamins Publishing Co.
  • Stockwell, P. 2006. Poetyka kognitywna. Wprowadzenie. Transl. A. Skucińska. red. E. Tabakowska. Kraków: Universitas.
  • Strzemiński, W. 1974. Teoria widzenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Uhlig, B., Lieber, G., Pieper, I., eds. 2019. Erzählen zwischen Bild und Text. München: kopaed.
  • Volz, S. 2005. Literaturerwerb im Bildungskeller Befunde zur literarischen Sozialisation und zu literarischen Kompetenzen bildungsferner Jugendlicher. Heidelberg. – http://archiv. ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/6215/1/Bildungskeller4.pdf (07.06.2020).
  • Weinrich, H. 1967. Für eine Literaturgeschichte des Lesers. – Merkur, 21.
  • Wieler, P. 1989. Sprachliches Handeln im Literaturunterricht als didaktisches Problem. Frankfurt a. M.: Peter Lang.
  • Wieler, P. 1997. Vorlesen in der Familie. Fallstudien zur literarisch-kulturellen Sozialisation von Vierjährigen. Weinheim/München: Juventa.
  • Wieler, P., Brandt, B., Naujok, N., Petzold, J., Hoffmann, J. 2008. Medienrezeption und Narration. Gespräch und Erzählung als Verarbeitung der Medienrezeption im Grundschulalter. Freiburg i. Br: Fillibach.
  • Zasacka, Z. 2008. Nastoletni czytelnicy. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
  • Zasacka, Z. 2014. Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Ziesmer, M. 2011. Die entfesselte Sprache. Fallstudien zum poetischen Erleben von Kindern aus Einwandererfamilien. Baltmannsweiler: Schneider.
  • Żuchowska W. 1992. Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-73805ada-7d49-4180-bec6-70596f01ca39
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.