PL EN


2013 | 5 | 68-82
Article title

Gwiazdy popkultury w amerykańskiej kampanii prezydenckiej w 2012 roku

Content
Title variants
EN
The Celebrities in the American Presidential Campaign in 2012
Languages of publication
PL EN
Abstracts
PL
Celem artykułu jest przedstawienie udziału gwiazd popkultury w kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych Ameryki w 2012 roku. Aktorzy, piosenkarze i reżyserzy biorą udział w spotkaniach przedwyborczych i konwencjach partyjnych, pomagają kształtować wizerunek kandydata oraz zachęcają Amerykanów do aktywnego udziału w wyborach. Ponadto, przekazują fundusze bezpośrednio dla kandydata bądź organizują w tym celu specjalne przyjęcia. Choć gwiazdy popkultury starają się być aktywne i kształtować opinię publiczną, to siła ich oddziaływania podczas kampanii okazuje się niewielka. Amerykanie twierdzą, że poparcie gwiazd popkultury nie ma znaczącego wpływu na ich decyzje wyborcze.
EN
The aim of this article is to present the celebrity endorsement during the presidential campaign in the United States of America in 2012. Actors, singers and directors take part in the pre-election meetings and party conventions. They help to shape the candidates’ public images and convince the Americans to take part in the election. Moreover, they allocate funds or organize special parties. Although the celebrities are active and want to influence the public opinion, their influence during the campaign is not big. The Americans state that the celebrity endorsement does not have an impact on their decisions.
Year
Issue
5
Pages
68-82
Physical description
Contributors
  • Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Krakowskie Przedmieście 3, 00-927
References
  • Bowler S., Farrell D.M., Electoral Strategies and Political Marketing [w:] Mazur M., Marketing polityczny. Studium porównawcze, Warszawa 2002.
  • Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, Cambridge 2003.
  • Carroll J., Jones J.M., Most Voters Not Moved by Oprah’s Endorsement of Obama, Gallup, http://www.gallup.com/poll/102301/most-voters-moved-oprahs-endorsement-obama.aspx, 20.04.2013.
  • Democratic Party Convention (relacja telewizyjna). Atlanta: CNN, (wyemitowano w dniach 4-6.09.2012).
  • Harris H.E., Moffitt K.R., Squires C.R., The Obama Effect. Multidisciplinary Renderings of the 2008 Campaign, Nowy Jork 2010.
  • Jackson D.J., The Impact of Celebrities’ Political Beliefs on Young Americans, Journal of Political Marketing (2008, vol. 6).
  • Jeliński M., Wizerunek polityczny jako element strategii wyborczej [w:] Dobek-Ostrowska B. (red.), Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005.
  • Kotler P., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa 1999.
  • Ludwikowski R., Ludwikowska A., Wybory prezydenckie w USA na tle porównawczym, Warszawa 2009.
  • McCracken G., Who is the Celebrity Endorser? Cultural Foundations of the Endorsement Process, Journal of Consumer Research (1989, vol. 16).
  • Moraski L., Convention star power: Blurring the line between celebrity and politics, CBS News,
  • Parti T., The ‘Oprah Effect’: Winfreys Influence Extends Deep Into Politics, 11.02.2013.
  • Płudowski T., Dlaczego Amerykanie nie głosują? [w:] Mania A., Laidler P. (red.), Amerykańska demokracja w XXI wieku, Kraków 2006.
  • Płudowski T., Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa 2008.
  • Republican Party Convention (relacja telewizyjna]. Atlanta: CNN, [wyemitowano w dniach 27-30.08.2012].
  • Ulicka G., Wpływ marketingu politycznego na zmiany w życiu publicznym państw demokratycznych, Warszawa 1999.
  • Wiszniewski R., Marketing polityczny. Koncepcje teoretyczne i praktyka, Wrocław 2009.
  • http://abcnews.go.com/Politics/OTUS/election-2012-rapper-nicki-minaj-endorses-mitt-romney/story?id=17153313, 11.02.2013.
  • http://abcnews.go.com/Politics/OTUS/presidential-picks-rock-stars-super-models-hollywood-hunks/story?id=15748180#, 11.02.2013.
  • http://abcnews.go.com/Politics/OTUS/presidential-picks-rock-stars-super-models-hollywood-hunks/story?id=15748180#, 11.02.2013.
  • http://edition.cnn.com/interactive/2012/05/politics/celebrity.endorsements/index.html, 11.02.2013.
  • http://edition.cnn.com/interactive/2012/05/politics/celebrity.endorsements/index.html, 11.02.2013.
  • http://www.cbsnews.com/8301-31749_162-57500117-10391698/convention-star-power-blurring-the-line-between-celebrity-and-politics/, 11.02.2013.
  • http://www.fec.gov/press/20110203newlimits.shtml, 11.02.2013.
  • http://www.fec.gov/press/bkgnd/fund.shtml, 11.02.2013.
  • http://www.journalism.org/commentary_backgrounder/social_media_doubles_remains_limited, 11.02.2013.
  • http://www.people-press.org/2007/09/20/the-oprah-factor-and-campaign-2008/, 20.04.2013.
  • http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/politics/campaign-finance/, 11.02.2013.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-73df29f3-1298-4bcb-8b77-e06f2f9ed233
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.