Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 2 | 58-68

Article title

Charakterystyka przedsiębiorców społecznych - przegląd literatury

Authors

Content

Title variants

EN
The characteristics of social entrepreneurs - literature review

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przedsiębiorcy społeczni angażują się w rozwiązywanie różnorodnych problemów społecznych. Dzięki specyficznym cechom charakteru i ogromnej determinacji działania są w stanie przyczyniać się do wprowadzania zmian systemo¬wych ukierunkowanych na łagodzenie różnego rodzaju napięć społecznych. Ich misją jest poprawa bytu słabszych (marginalizowanych, wykluczonych), którzy z jakichś powodów nie są w stanie sami walczyć o swoją sytuację. Mimo iż przedsiębiorcy społeczni działają z zupełnie innych pobudek niż przedsiębiorcy komercyjni - ich zachowania tak na¬prawdę niewiele różnią się od siebie. Realizują co prawda inne cele, ale sposób ich działania i pełnione funkcje są bar¬dzo podobne. Wszyscy przedsiębiorcy (niezależnie od sektora działalności) są skupieni na realizacji określonych celów, kierując się silną motywacją wewnętrzną, ponoszą ryzyko działalności, wdrażają innowacje, są agentami zmian itp.
EN
Social entrepreneurs engage in solving various social problems. Owing to specific features of character and huge determination of action, they are able to contribute to the implementation of system changes orientated to defusing from some reasons are not able to fight for their situation themselves. Despite the fact that social entrepreneurs have various types of social tensions. Their mission is to improve the condition of the poorer (marginalized, excluded), who completely different motives than commercial entrepreneurs - their behaviour is actually very similar. They fulfil different objectives, but the way they act, functions they perform are very alike. All entrepreneurs (irrespective of the type).

Contributors

  • Katedra Przedsiębiorczości Zarządzania i Ekoinnowacyjności, Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza

References

  • Austin J., Stevenson H., Wei-Skillern J. [2006], Social and Commercial Entrepreneurship: Same, Different, or Both, "Entre¬preneurship: Theory and Practice", Vol. 30, Issue 1.
  • Characteristic of social entrepreneurship, dostępne na: http://www.labforculture.org/, (14.10.2014).
  • Ciepielewska-Kowalik A., Pieliński B., Starnawska M., Szymańska A. [2015], Looking for Social Enterprise Models In Poland: Institutional and Historical Context, ICSEM Working Papers, Liege, No. 11.
  • Cho A.H. [2006], Politics, Values and Social Entrepreneurship. A Critical Appraisal, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Palgrave Macmillan, New York.
  • Dees J.G. [2014], The Meaning of Social Entrepreneurship, dostępne na: www.caseatduke.org/documents/sedef.pdf
  • (10.11.2014).
  • Dorado S. [2006], Social entrepreneurial ventures: different values so different process of creations, no?, "Journal of Deve¬lopmental Entrepreneurship", Vol. 11, No. 4.
  • Drucker P. F. [2004], Natchnienie i fart, czyli innowacja i przed¬siębiorczość, Studio Emka, Warszawa.
  • Giza-Poleszczuk A., Hausner J. [2008], Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicz¬nych, Warszawa.
  • Góźdź B. [2014], Przedsiębiorczość społeczna, dostępne na: www.jmf.wzr.pl/pim/2013_1_1_16.pdf (08.11.2014).
  • Guide [2013], Guide to social innovation, European Commis¬sion, February 2013.
  • Jakie cechy ma przedsiębiorca?, dostępne na: http://www. krauthammer.com/pl (16.09.2014).
  • Jegorow D., Szymaka R. [2010], Przedsiębiorczość społeczna - nowe oblicze, Wyd. Stowarzyszenia Rozwoju Społeczno-gospodarczego, Chełm.
  • Kwaśnicki W. [2015], Innowacje społeczne - nowy paradyg¬mat czy kolejny etap w rozwoju kreatywności człowieka?, [w:] M. Misztala, G. Chimiak, A. Kościański (red.), Obywatelskość wobec kryzysu: uśpieni czy innowatorzy?, Warszawa, do¬stępne na: http://kwasnicki.prawo.uni.wroc.pl/todownload/ Innowacje SpoleczneWK.pdf.
  • Lech K. [2012], Przedsiębiorczośćspołeczna. Prolegomena: termin i definicje zjawiska, „Zarządzanie Zmianami", nr 3-4.
  • Mair J., Matri I. [2006], Social entrepreneurship research: A Source of explanation, prediction, and delight, "Journal of World Business", Vol. 41, No 1.
  • Mair J., Noboa E. [2006], Social Entrepreneurship: How Inten¬tions to Create a Social Venture are Created, [w:] J. Mair, J. Ro¬binson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Palgrave Macmillan, New York.
  • Mair J., Robinson J., Hockerts K. [2006], Introduction, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneur-ship, Palgrave Macmillan, New York.
  • Mair J., Robinson J., Hockerts K. (red.) [2010], Przedsiębior¬czość społeczna, Dom Wydawniczy „Elipsa", Warszawa.
  • Majewska A. [2014], Kim jest przedsiębiorca społeczny?, do¬stępne na: http://www.wiadomosci24.pl (16.09.2014).
  • Martin R.L., Osberg S. [2007], Social Entrepreneurship: the Case for Definition, "Stanford Social Innovation Review", No. 1.
  • McClelland M.C. [1967], The Achieving Society, The Free Press, New York.
  • Osberg S. [2009], Framing the Change and Changing the Frame: A New Role for Social Entrepreneurs, [w:] Innovations.
  • Technology. Governance. Globalization, Special Edition for the Skoll World Forum.
  • Ostaszewski K. [2014], Przedsiębiorca i jego rola w życiu spo¬łecznym, dostępne na: http://www.kul.pl/files/411/Art2.pdf
  • (13.10.2014).
  • Perrini F., Vurro C. [2006], Social Entrepreneurship: Innova¬tion and Social Change Across Theory and Practice, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Pal¬grave Macmillan, New York.
  • Piecuch T. [2013a], Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, Wyd. C.H. Beck, Warszawa.
  • Piecuch T. [2013b], Podobieństwa i różnice między przedsię¬biorcą indywidualnym a wewnętrznym, [w:] A. Marjański (red.), Przedsiębiorczy menedżer przedsiębiorczej organizacji. No¬woczesne tendencje w nauce oraz w praktyce organizacji i zarządzania, Wyd. Społecznej Akademii Nauk, Łódź.
  • Praszkier R. [2005], Zwykli ludzie czy herosi? Motywacje przedsiębiorców społecznych, „Trzeci Sektor", nr 4.
  • Praszkier R., Nowak A. [2010], Przedsiębiorczość społeczna: teoria i praktyka, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Santos F. [2009], A Positive Theory of Social Entrepreneurship, INSEAD Faculty & Research Working Paper, 2009/23/EFE/
  • ISIC.
  • Social Innovation [2012], Social Innovation. The Role of So¬cial Service Providers, Social Services Europe, Brussels.
  • Starnawska M. [2014], Zachowanie poprzez sieciowanie w przedsiębiorczości społecznej w odpowiedzi na trudne oto¬czenie instytucjonalne - przypadek pięciu spółdzielni socjal¬nych, „Problemy Zarządzania", Vol. 12, No. 4.
  • Sternberg R.J., Lubart T.I. [1999], The Concept of Creativity: Prospects and Paradigms, [w:] R.J. Sternberg (red.), Handbook of Creativity, Cambridge University Press.
  • Szmidt K.J. [2008], Trening kreatywności, Wyd. HELION, Gli¬wice.
  • Wiatrak A.P. [2003], Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodza¬je, [w:] K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przed¬siębiorczości - szanse i zagrożenia, Wyd. PWSZ w Tarnobrze¬gu, Tarnobrzeg.
  • Zahra S.A. , Gedajlovic E. , Neubaum D.O., Shulman J.M. [2009], Typology of social entrepreneurs: Motives, search pro¬cesses and ethical challenges, "Journal of Business Venturing", Vol. 24, Issue 5.
  • Strony internetowe
  • www.ashoka.org
  • www.ekonomiaspoleczna.pl
  • www.emes.net
  • www.pi.gow.pl

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-740ba96e-fa55-4cca-a0ea-4356b2280c43
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.