PL EN


2016 | 10/II | 127-132
Article title

THE EVOLUTION OF PUBLIC MARKETS IN THE UNITED STATES

Authors
Content
Title variants
PL
EWOLUCJA PUBLICZNEGO TARGOWISKA W STANACH ZJEDNOCZONYCH
Languages of publication
EN PL
Abstracts
PL
Artykuł opisuje rolę publicznego targowiska i jej ewolucję w Stanach Zjednoczonych w świetle różnic w porównaniu z tradycją europejską. Wiosną 2015 roku Politechnika Gdańska była gospodarzem międzynarodowego projektu publicznego, który skupiał się na roli i znaczeniu miejskiego rynku. Uczestnicy, studenci podzielili się na kilka grup i pracowali nad projektami, których celem była reintegracja rozmaitych aspektów rynku na Oruni, dzielnicy Gdańska. Wielu studentów pochodzących z krajów europejskich wniosło percepcję rynku jako idei głęboko zakorzenionej w stuleciach tradycji i funkcjonalności. W Stanach Zjednoczonych jednak, rola publicznego targowiska nie była jednakowo wiekowa, prominentna czy też wniknięta głęboko w zaangażowanie obywatelskie, jak to miało miejsce w Europie. Z tego też względu amerykańskie spojrzenie na ideę rynku jest nieco odmienne od europejskiego. Artykuł skupia się na doświadczeniach amerykańskich w tej materii.
Year
Issue
Pages
127-132
Physical description
Dates
published
2016
Contributors
author
  • Missouri State University
References
  • Alkon A., 2008, Paradise Or Pavement: The Social Constructions of the Environment in Two Urban Farmers' Markets and their Implications for Environmental Justice and Sustainability, “Local Environment” 13 (3), pp. 271−289.
  • Banerjee T., 2001, The Future of Public Space: Beyond Invented Streets and Reinvented Places, “Journal of the American Planning Association” 67 (1), pp. 9−24.
  • Boudreaux P., 2011, The Housing Bias: Rethinking Land use Laws for a Di-verse New America. New York: Palgrave Macmillan.
  • Brown A., 2001, Counting Farmers Markets, “Geographical Review” 91 (4), pp. 655−674.
  • Brown A., 2002, Farmers' Market Research 1940–2000: An Inventory and Review. “American Journal of Alternative Agriculture” 17 (04), pp. 167−176.
  • Cohen L., 2004, A Consumers' Republic: The Politics of Mass Consumption in Postwar America, “Journal of Consumer Research” 31 (1), pp. 236−239.
  • Cohen L., 1996, From Town Center to Shopping Center: The Reconfiguration of Community Marketplaces in Postwar Americ, “The American Historical Review” 101 (4), pp. 1050−1081.
  • Esri. The Rapid Rise of Farmers' Markets. esri, accessed October 26, 2016, https://storymaps.esri.com/stories/2014/farmers-markets/.
  • McMichael P., 2000, The Power of Food, “Agriculture and Human Values” 17 (1), pp. 21−33.
  • Payne T., 2002, US Farmers Markets, 2000: A Study of Emerging Trends US Department of Agriculture, Marketing and Regulatory Programs, Agricultural Marketing Service, Transportation and Marketing Programs, Market-ing Services Branch.
  • Project for Public Spaces, Inc, 2003, Public Markets as a Vehicle for Social Integration and Upward Mobility.
  • Pyle J., 1971, Farmers' Markets in the United States: Functional Anachro-nisms, “Geographical Review”, pp. 167−197.
  • Ross B., 2014, Dead End: Suburban Sprawl and the Rebirth of American Urbanism, Oxford: Oxford University Press.
  • Silver Ch., 2015, Separate City : Black Communities in the Urban South, 1940-1968, Lexington : The University Press of Kentucky.
  • Talen E., 2012, City Rules: How Regulations Affect Urban Form, Washington, DC: Island Press.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-74637bf0-7400-4460-a1ce-202658c395b9
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.