PL EN


2009 | Tom 1 Nr XIV | 505-512
Article title

Аксиологический фактор в выражениях с компонентом видеть / widzieć

Content
Title variants
EN
The axiological factor in the expressions with the component „вадеть”/ „widzieć” ( ‘to see’)
Languages of publication
RU
Abstracts
EN
The author touches on the question of presence of an evaluative element in the realizations of verbs вадеть / widzieć (‘to see’) on the basis of lexicographical material. The analysis shows that apart from evaluating of the visual perception as value in itself in the context of important life functions, the verbs вадеть / widzieć (‘to see’) create a base for evaluative expressions in relation to other elements of reality, clearly emphasizing the priority of the visual perception in the linguistic world’s image.
Year
Volume
Pages
505-512
Physical description
Dates
published
2009-12-01
Contributors
  • Poznań
References
  • Апресян Ю.Д. 1995. „Образ человека по данным языка: попытка системного описания". Вопросы языкознания 1: 52
  • Арутюнова Н.Д. 1999. Язык и мир человека. Москва.
  • Мокиенко В.М. 2003. Новая русская фразеология. Opole.
  • Падучева Е.В. 2001. „К структуре семантического поля "восприятие"”.Вопросы языкознания 4: 33.
  • Grzesiak R. 1983. Semantyka i składnia czasowników percepcji zmysłowej. Wrocław
  • Lacey A.R. 1999. Słownik filozoficzny. Poznań.
  • Lakoff G., M. Johnson. 1988. Мetafory w naszym życiu. Warszawa.
  • Świątek J. 1998. W świecie powszechnej metafory. Kraków.
  • Tokarski R. 2003. Słownictwo jako interpretacja świata, W Bartmiński J. (red.). Współczesny język polski. Lublin.
  • Wróblewski P. 2001. „Rola czasowników percepcji wzrokowej w wyrażaniu treści abstrakcyjnych”. Białostockie Archiwum Językowe 1.
  • Żurowski S. Wyrażenia percepcji słuchowej w analizach semantycznych Аnny Wierzbickiej. [online] .
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1427-549X
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-74b4d4c0-b574-4bc6-9dc9-c1df9e8df599
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.