PL EN


2019 | 73 | 3 (326) | 10-18
Article title

Jak powstawała „Kobieta bez cienia”

Title variants
EN
The Origin of “Die Frau ohne Schatten”
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Rozpoczęta w maju 1900 roku i prowadzona do 1929 korespondencja Hugo von Hofmannsthala z Richardem Straussem to niezwykły dokument pracy kompozytora z jego najwybitniejszym librecistą. Z wybranych listów dotyczących tytułowego dzieła, tworzonego w latach około 1911–1917, początkowo na marginesie paru innych, wśród których były przede wszystkim dwie wersje Ariadny na Naksos i dwa balety, Die Frau ohne Schatten zostaje po latach uznana za szczytowe osiągnięcie tej tak zwanej pracowitej przyjaźni, jakiej pokłosiem było siedem oper oraz projekt ósmej (Die Liebe der Danae), pozostałej we wstępnych szkicach, bo pisanie libretta przerwała wczesna śmierć poety.
EN
The correspondence between Hugo von Hofmannsthal and Richard Strauss, initiated in 1900 and conducted until 1929, is an extraordinary document of the work performed by the composer and his most acclaimed librettist. Among selected letters pertaining to the titular composition, created in ca. 1911-1917 initially on the margin of several others, including predominantly two versions of Ariadne auf Naxos and two ballets, Die Frau ohne Schatten still remains the peak achievement of this so-called hardworking friendship, which produced seven operas and a project of an eighth one (Die Liege der Danae), preserved in initial sketches on the libretto, interrupted by the poet’s death.
Keywords
Year
Volume
73
Issue
Pages
10-18
Physical description
Contributors
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-75a8d46a-6305-4ba1-a251-9c4cdd00c567
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.