PL EN


2020 | 15 | 125-137
Article title

Na melodiach pieśni kolędowych osnute - charakterystyka preludiów organowych Mieczysława Surzyńskiego op.42

Authors
Content
Title variants
EN
Characteristics of organ preludes based on the melodies of carol songs op. 42 by Mieczysław Surzyński
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W twórczości Mieczysława Surzyńskiego wyróżnić można grupę utworów inspirowanych muzyką religijną. Szczególne miejsce zajmuje zbiór Rok w pieśni kościelnej op. 42. Jest to cykl preludiów organowych opartych o polskie pieśni kościelne podzielony na pięć zeszytów. Pierwszy poświęcił kompozytor pieśni adwentowej, drugi – kolędom, trzeci – pieśniom pasyjnym, czwarty – pieśniom wielkanocnym, eucharystycznym i o Trójcy Świętej, piąty – pieśniom maryjnym i okolicznościowym. Niniejszy artykuł zawiera analizę muzyczną 12 kolędowych preludiów organowych Mieczysława Surzyńskiego opartych m.in. na melodiach pieśni Anioł pasterzom mówił, W żłobie leży, Bóg się rodzi, A cóż z tą dzieciną będziem czynili. Scharakteryzowana zostanie forma kompozycji oraz elementy dzieła muzycznego. Cel analizy stanowi wskazanie różnic i podobieństw, a także wiodących cech charakterystycznych preludiów.
EN
Two main groups of pieces can be distinguished in Mieczysław Surzyński's work. The compositions belonging to the first on are inspired by religious music, especially Polish church song. Surzyński had written them under the influence of the Cecilian Movement. The prevailing pieces are songs, preludes, improvisations. The second group consists of works entirely derived from the composer's creativity. The subject of this article will be the musical analysis of the preludes from the second volume of The Year in a church song op. 42, entitled Based on the melodies of carol songs. It contains, among others, 12 organ preludes by Mieczysław Surzyński. The described organ preludes of M. Surzyński are an example of literature related to the Cecilian Movement. This is evidenced by the use of all elements of the musical work in such a way as to emphasize the melody of cantus firmus. These compositions are not long and difficult, which increases the number of potential performers. Surzyński repeatedly presents carol melodies, which could lead to boring repetition of the same content. However, each time he does it in a different, original way. Thanks to this, the organ preludes seem interesting but also extremely familiar.
Year
Issue
15
Pages
125-137
Physical description
Contributors
  • Opole
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-75c9170e-6b93-42fa-bf9a-b410355032f4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.