PL EN


2018 | 4 | 41-48
Article title

Poza rynkiem pracy i systemem edukacyjnym. NEETs jako wyzwanie dla edukacji dorosłych

Selected contents from this journal
Title variants
EN
Outside the labour market and education system. NEETs as a challenge for education of adults
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The aim of the article is to describe young adults, being outside the job market and system of education. This group is determined by an acronym NEET (Eng. Not in employment, education or training). Young adults included in this category are a real challenge for educating adults in the following aspects: diagnosis, creating system solutions minimizing the phenomenon of belonging to margin groups, or creation of methodological solutions favoring efficient and relatively fast social inclusion in the job market, or inclusion in formal and non-forma education. According to data collected, every fifth young adult in Europe may be classified as a NEET
References
  • Balcerowicz-Szkutnik, M. (2017), Perspektywy zatrudnienia absolwentów na polskim rynku pracy (współautor Skórska A.A., Wąsowicz J.), „Studia Ekonomiczne”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach nr 316, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice, s. 7–17.
  • Baldwin J., Bottoms A.E. (1976), The urban criminal, London.
  • Blanchard O. (2006), European unemployment: the evolution of facts and ideas. Economic Policy, 21(45).
  • Blossfeld, H.-P. Buchholz S., Bukodi E., Kurz K. (2008), Young Workers, Globalization and the Labor Market. Comparing Early Working Life in Eleven Countries. Cheltenham, UK/Northampton, MA: Edward Elgar.
  • De Lange M., Gesthuizen M., Wolbers M.H.J. (2014), Youth Labour Market Integration across Europe: the Impact of Cyclical, Structural and Institutional Characteristics. “European Societies”, Vol. 16.
  • De Lange M., Gesthuizen M., Wolbers M.H.J. (2012), Trends in labor market flexibilization among Dutch school-leavers: the impact of economic globalization on educational differences. International Sociology, (27).
  • Elder S. (2015), What does NEETs mean and why is the concept so easily misinterpreted?, „Technical Brief No. 1”, International Labour Office, January p. 1–3.
  • Eurofound (2016), Exploring the diversity of NEETs, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
  • Eurofound, NEETs − Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2012, p. 19
  • Gangl M. (2002), Changing Labour Markets and Early Career Outcomes: Labour Market Entry in Europe Over the Past Decade. “Work, Employment and Society”, 16.
  • Ghoshray A., Ordóñez J., Sala H. (2016), Euro, crisis and unemployment: Youth patterns, youth policies? “Economic Modelling” 58.
  • Kryńska E., Kwiatkowski E. (2010), Polityka państwa wobec rynku pracy: idee ekonomiczne i rzeczywistość, „Polityka Społeczna” nr 5–6.
  • Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (2016), Sytuacja na rynku pracy w 2016 roku, https:// www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/raporty-sprawozdania/rynek-pracy/sytuacja-na-rynku-pracy-osob-mlodych/rok-2016/
  • Morris, T.P., (1957), The criminal area, a study in social ecology, London.
  • OECD (2000), From Initial Education to Working Life: Making Transitions Work. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • OECD (2012), Employment policies and data. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • Rękas M. (2015). Sytuacja ludzi młodych na rynku pracy w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej w latach 2008–2013. „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 214.
  • Saczyńska-Sokoł S., Łojko M. (2016), Sytuacja młodzieży NEET na rynku pracy. Situation of NEETs on the labor market, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 108, s. 98
  • Serafin-Juszczak B. (2014), NEET – nowa kategoria młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Folia Socjologica 49, 2014.
  • Szcześniak M., Rondon G. (2011), Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, „Psychologia Społeczna” 2011, nr 3 (18), s. 242.
  • Tomczyk Ł., Vanek B. (2017), Adults literacies as benefit for inclusion and equity : reports on young adults being NEETs: Estonia, Iceland, Poland and Slovakia. Cracow: Department of Social Pedagogy and Andragogy Pedagogical University of Cracow. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 291, s. 193–204
  • Wąsowicz J. (2016), Elastyczność zatrudnienia a sytuacja na rynku pracy w warunkach negatywnego szoku ekonomicznego, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe.
Notes
Tekst powstał w ramach projektu Adult Literacies as Benefit for Inclusion and Equity/ALBIE. Projekt numer 1352380 finansowany jest ze źródeł Erasmus+ KA2.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1507-6563
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-77381d71-e7ad-4f47-87c2-7603dca7e754
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.